تبیان، دستیار زندگی
با بررسی روایات، این بر می آید که یاران حضرات، افرادی عادی و معمولی نیستند، بلکه مردانی الهی و نیروهایی زبده هستند که لایق و کاردانند و راز دار و اصحاب سرّ امام زمان (عج الله) هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیرا باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوصاف خاص ترین انسان ها

یار

طبق روایات، مشخصات ظاهری یاران خاص امام زمان (عج الله فرجه) مانند: اسم، نسب، شغل، زبان و القاب آنان در صحیفه ای ضبط شده و نزد حضرت موجود است.(1)

امام جواد (علیه السلام) به نقل از پدران بزرگوارشان می فرمایند: همراه قائم (عج الله) صحیفه مهر شده ای است که اسامی یارانش همراه با ویژگی ها، شهر، زینت و کنیه هایشان در آن نوشته شده است.(2)

أبان ابن تغلب گوید: با امام صادق (علیه السلام) در مکه در مسجدی بودم و آن حضرت دستم را گرفته و فرمودند: ای أبان به زودی خداوند سیصد و سیزده نفر را در این مسجد شما گرد هم می آورد. اهل مکه می دانند که پدران و اجدادشان آفریده نشده اند، برای آنها شمشیرهایی است که بر روی هر شمشیری، اسم مرد و اسم پدر و نسبش نوشته شده است. پس آن حضرت به ندا کننده ای دستور می دهد، که ندا سر دهد: این مهدی (علیه السلام) است که مانند داوود و سلیمان قضاوت می کند و برای قضاوتش شاهدی نمی خواهد.(3)

یا در حدیثی دیگر از امام باقر (علیه السلام) ابوالجارود می گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: یاران حضرت قائم (عج الله فرجه) سیصد و سیزده نفر مرد... است که بعضی از آنها در روز با ابر حمل می شود که به اسم خودش، اسم پدرش، نسبش و خصوصیاتش شناخته می شود و بعضی دیگر از آنها در بسترشان آرمیده باشند و بدون قرار قبلی با آن حضرت دیدار می کنند.(4)

در این روایات تعداد یاران حضرت و نسب و زبان و اهلیت آنها مشخص شده است.

در برخی روایات، اسامی شهرهایشان نیز ذکر شده است. مانند:

امام علی (علیه السلام) فرمودند: خداوند از مردم طالقان در گذرد که برای خداوند در آنجا، گنج هایی است که از طلا و نقره نیست و آنها مردانی هستند که خداوند را به حق معرفتش شناخته اند و آنها یاران حضرت مهدی (عج الله فرجه) در آخر الزمان هستند.(5)

در حدیثی دیگر امام صادق (علیه السلام) به عفّان بصری فرمودند: علت نامگذاری قم چیست؟ گفتم: خداوند، پیامبرش و شما داناترید. فرمودند: قم نامیده شده، برای اینکه اهل آن گرد قائم (عج الله فرجه) جمع شده، با او قیام می کنند، با او استقامت می نمایند و او را یاری می کنند.(6)

گویا قائم را بر فراز منبری در كوفه می بینیم و پیرامون او یارانش قرار دارند، كه 313 تن به تعداد اصحاب بدر می درخشند. آنان پرچمداران سپاه و حاكمان زمین از سوی خداوند در بین بندگان او هستند

در روایتی دیگر آمده که، پنجاه نفرشان اهل کوفه اند و بقیه از اطراف و اکناف جهان، که همدیگر را نمی شناسند و بدون وعده قبلی گرد هم آمده اند.(7)

بر اساس برخی از روایات پنجاه نفر از یاران خاصه حضرت مهدی (عج الله فرجه) را، زنان تشکیل می دهند.(8)

خلاصه اینکه با بررسی روایات، این بر می آید که یاران حضرات، افرادی عادی و معمولی نیستند، بلکه مردانی الهی و نیروهایی زبده هستند که لایق و کاردانند و رازدار و اصحاب سرّ امام زمان (عج الله فرجه) هستند.

وظیفه یاران موعود

یاران خاص حضرت مهدی (عج الله فرجه) نخستین كسانی هستند كه گرد حضرت جمع می آیند و دعوت جهانی حضرت  با آنان شروع می شود. پس از آشكار شدن دعوت حضرت، تعداد ده هزار نفر، كسانی هستند كه به امام (علیه السلام) می پیوندند و به عنوان هسته اولیه نیروهای حضرت، تحت فرماندهی همان 313 نفر، قیام جهانی امام زمان (عج الله فرجه) آغاز می شود.

امام جواد (علیه السلام) می فرماید: زمانی كه سیصد و سیزده نفر از یاران خاص امام قائم (عج الله فرجه) به خدمت آن بزرگوار رسیدند حضرت، دعوتش را به جهانیان آشكار می كند و وقتی این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خداوند متعال قیام مسلحانه می كند.» (9)

و در ادامه نهضت توده های انبوه مردم از سراسر جهان كه در انتظار منجی بشریت به سر می برند و از ظلم و ستم به ستوه آمده اند، به ایشان می پیوندند.(10)

در واقع مهم ترین وظیفه این یاران خاص، یاری حضرت مهدی (عج الله فرجه) در شكل گیری انقلاب جهانی و بر عهده گرفتن فرماندهی سپاه و محافظت از وجود مبارك آن حضرت است. علاوه بر این وظیفه دیگری که این یاران عظیم الشأن بر عهده دارند، جنگ با مستکبران است. وقتی حلقه یاران حضرت پس از 313 نفر کامل شد، قیام شروع می شود و با ستمگران جهان در می افتند و آنان را قلع و قمع می کنند؛ به گونه ای که خدا خشنود شود.

با بررسی روایات، این بر می آید که یاران حضرات، افرادی عادی و معمولی نیستند، بلکه مردانی الهی و نیروهایی زبده هستند که لایق و کاردانند و رازدار و اصحاب سرّ امام زمان (عج الله فرجه) هستند

پس از پیروزی و تثبیت انقلاب جهانی، نوبت به تشكیل حكومت جهانی فرا می رسد. در این نظام حكومتی گسترده، حضرت مهدی (عج الله فرجه) به عنوان امام و رهبر جهانیان، حاكمان و رۆسای كشورها را انتخاب و با دستوراتی مبنی بر عدل و احسان به این مناطق اعزام می كند. بر اساس روایات، حاكمان جهان از میان همین 313 تن انتخاب خواهند شد. چنان كه امام صادق (علیه السلام) می فرماید: گویا قائم را بر فراز منبری در كوفه می بینیم و پیرامون او یارانش قرار دارند، كه 313 تن به تعداد اصحاب بدر می درخشند. آنان پرچمداران سپاه و حاكمان زمین از سوی خداوند در بین بندگان او هستند.(11)

بار سنگین مسئولیت

مردان الهی با امام مهدی (عج الله فرجه) همراه هستند. مردانی كه به دعوت او پاسخ گفته اند و او را یاری می كنند. آنان وزرا و دولتمندان اویند كه بار سنگین مسئولیت های حكومت جهانی را بر دوش دارند. و هر چه از صفات این افراد بگوییم، کم است. و این قصه سر دراز دارد....

ادامه دارد...

پی نوشت:

1.       بحارالأنوار، جلد52، صفحه310.

2.       إلزام الناصب، صفحه63.

3.       غیبت نعمانی، صفحه 537.

4.       غیبت نعمانی، صفحه 539.

5.       ترجمه و تلخیص منتخب الأثر، صفحه210 و بحارالأنوار، جلد52، صفحه310.

6.       ترجمه و تلخیص منتخب الأثر، صفحه210.

7.       بحارالأنوار، جلد52، صفحه306.

8.       تفسیر عیاشی، جلد1،صفحه64 تا66 و بحارالأنوار، جلد52، صفحه223.

9.       بحارالانوار، جلد52، صفحه283.

10.    منتخب الاثر، صفحه597.

11.    كمال الدین، جلد12، صفحه672.

سمیرا باقری     

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1.       بحارالأنوار، علامه مجلسی.

2.       إلزام الناصب، شیخ علی یزدی حائری.

3.       غیبت نعمانی.

4.       ترجمه و تلخیص منتخب الأثر، آیت الله صافی گلپایگانی.

5.       تفسیر عیاشی.

6.       کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق.

7.       نرم افزار جامع نور.

مطالب مرتبط:

یاری یاران خاص امام زمان(عج)

ویژگی هاى همراهان حضرت مهدى  (عج)

اصحاب و یاران مهدی (علیه السلام) چگونه به امام ملحق می شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.