تبیان، دستیار زندگی
زیست شناسی و تکنولوژی با سرعت بالایی همراه با یکدیگر در حال پیشرفت هستند که حاصل آن پیشرفت های شگفت‌انگیز است؛ از علوم پزشکی گرفته تا علوم اعصاب.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!


زیست شناسی و تکنولوژی با سرعت بالایی همراه با یکدیگر در حال پیشرفت هستند که حاصل آن پیشرفت های شگفت‌انگیز است؛ از علوم پزشکی گرفته تا علوم اعصاب.

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!

تمامی برنامه های صورت گرفته در این حوزه قرار است که توسط دانشمندان و افراد آینده‌نگر در 26 و 27 خرداد سال 1424 شمسی در نیویورک ارائه بشود و در این اجلاس پیش بینی شده است که فناوری هایی ارائه شود که جاودانگی حوزه دیجیتال را به رخ سایر علوم بکشاند.

در این مقاله سعی داریم 5 فناوری که تا کنون بشر در آن پیشرفت داشته و باعث انقلابی در زیست فناوری شده است را بررسی نماییم:

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!

1-کامپیوترهای مولکولی

کامپیوترهایی که در آینده و احتمالا تا سال 1424 شمسی به صورت خیلی عادی قلمداد بشوند کامپیوترهایی نیستند که از سیلیکون ساخته بشوند، بلکه کامپیوترهایی هستند که از DNA  ساخته می شوند. جورج چرچ متخصص ژنتیک از هاروارد می گوید: «کامپیوترهایی که باDNA  ساخته می شوند به مراتب سریع تر از کامپیوترهای نسل های قبلی خود خواهند بود».

همانطور که می دانیمDNA  یک مولکول سرشار از اطلاعات حیاتی است و می تواند محاسبات بسیار پیچیده را از راه های مختلفی و بسیار سریع انجام بدهد. هم اکنون چیپ های کامپیوتری از گیت های منطقی نظیر AND، OR، NOR، NAND و غیره ساخته می شوند اما کامپیوترهای آینده از گیت هایی ساخته می شوند که آنها نیز درون خود ازDNA  برای انجام محاسبات پیچیده استفاده خواهد شد که چگونگی این روش های استفاده تا سال 1424 شمسی در کنگره مذکور ارائه خواهد شد.

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!

2- اپتو ژنتیک (ژنتیک نوری)

اپتو ژنتیک روشی است که به تازگی توسعه یافته است و به منظور کنترل نورون های هر فرد به کار می رود. دانمشندی به نام اد بایدن از دانشگاهMIT  می گوید که این تکنولوژی یکی از مهم ترین بحث هایی خواهد بود که در کنفرانس سال 1424 در مورد آن صحبت می شود.

سیگنال های عصبی توسط اتم های باردار و یا یون ها در کانال هایی داخل غشای سلولی تحریک می شوند. بعضی از جلبک ها و سایر موجودات زنده دارای کانال های پروتئینی حساس به نور توسط بعضی از ژن های خاص در داخل DNA  رمزگذاری می شوند. دانشمندان با استفاده از این روش می توانند در حوزه درمان ژنتیکی با تزریق ژن هایی خاص به داخل عصب های حیوانات سلول های آن ها را در پاسخ به نور تحریک بنمایند.

کامپیوترهایی که در آینده و احتمالا تا سال 1424 شمسی به صورت خیلی عادی قلمداد بشوند کامپیوترهایی نیستند که از سیلیکون ساخته بشوند، بلکه کامپیوترهایی هستند که از DNA ساخته می شوند

بوسیله اپتو ژنتیک دانشمندان می توانند به صورت فعال فعالیت های مغز را دستکاری نمایند. به طور مثال دانشمندان موفق شده اند کاری کنند که جانوران بتوانند نور را بو نمایند؛ به این صورت که با تزریق ژنی که ذکر گردید سلول های بویایی آنها را به نور حساس نمایند.

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!

3- اندام زیستی مصنوعی

امروزه پروتزهای مصنوعی به طور چشمگیری گسترش پیدا کرده اند به طوری که امروز دور از ذهن نیست که بازوی مصنوعی«لوک اسکای واکر» بازیگر فیلم جنگ ستارگان که با یک دسته جوی استیک (دسته کنترل کننده) کنترل می شد و قدرت داده شده به دسته را با لرزش نشان می داد به واقعیت بپیوندد.

آقای آکلند فردی که دستان خود را در یک حادثه صنعتی از دست داده و اکنون از دستانی مصنوعی که با رابط بین کامپیوتر و مغز کار می کند را دارد می گوید که این تلاش دانشمندان کمک بسیار شایانی به وی نموده است. وی امیدوار است که با تلاش محققان و دانشمندان در کنفرانس علمی سال 1424 بتوان نیاز به کامپیوتر و سیم را از بین برد و بتوان سیگنال های مغز که به ماهیچه های دست می رسد را مستقیم برای حرکت دست به کار گرفت.

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!

4-رابط مغز و کامپیوتر

رابط مغز و کامپیوتر یا رابط بین مغز و ماشین تکنولوژی جدیدی است که در سال های اخیر پیشرفت بسیاری کرده است.

هدف در این علم این است که بتوان با کمک رابط کامپیوتر و مغز توان حرکتی اعضای بدن که در اثر آسیب دیدگی مغز یا ستون فقرات یا حادثه از دست رفته و یا بتوان قابلیت بازگشت حواس از دست رفته مانند بویایی و بینایی را بدست آورد. دانشمندان اکنون در حال تحقیق بر روی بازگشت حافظه هستند!

پروتز BCI در منطقه ای از مغز که می تواند سیگنال های الکتریکی را ذخیره نماید کاشته می شود و حرکت های مخصوصی را می تواند نشان بدهد. کامپیوتر می تواند سیگنال های مغزی را رمزگشایی نماید و آنها را برای کنترل اندام های مصنوعی به کار بگیرد. در کنفرانس سال 1424 مهندسانی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا به سرپرستی خوزه کارمنا و مایکل ماهاربیز بر روی پایداری و عمر طولانی مدت و اتصال بی سیم این فناوری تحقیق و آن را ارائه خواهند نمود.

همچنین عصب شناسی به نام تئودور برگر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از ایالت لس آنجلس بر روی تراشه های حافظه ای کار می کند که می تواند حافظه کوتاه مدت را به حافظه بلندمدت تبدیل نماید! وی اکنون موفق شده است که این فناوری را بر روی موش و میمون ها با موفقیت انجام بدهد و اکنون در حال تحقق آن بر روی انسان است که در صورت موفقیت انقلابی جدید را ایجاد خواهد نمود.

انقلاب زیست فناورانه با این 5 فناوری!

5-انسان‌های مصنوعی شگفت انگیز

از فیلم ادیسه فضا تا ترمیناتور که ربات هایی انسان نما نقش اصلی را بر عهده داشتند تا کنون با توجه به پیشرفت هایی که برای نزدیک کردن اندام های مصنوعی و رباتیکی به موجودی زنده صورت گرفته می توان این ایده را دور از ذهن ندانست که در آینده نزدیک ربات هایی خواهند آمد که مانند انسان ها دارای پوست و گوشت و یا حتی توانایی شبیه سازی از خود باشند (نظیر باروری در انسان ها)!

دانشمندی به نام ایشیرو ایشیگورو از دانشگاه ازاکا ژاپن تا کنون موفقیت بسیاری در طراحی و ساخت ربات های انسان نما داشته است. وی امیدوار است در کنفرانس سال 1424 رباتی همانند خود را که دارای پوست و گوشت و کارهای بسیار شبیه انسان است را ارائه نماید. وی حتی می گوید که ربات های آینده توانایی زندگی مشترک و تشکیل خانواده را خواهند داشت!

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Livescience

مطالب مرتبط:

واقعی‌ترین ربات انسان‌نما رونمایی شد

ارتباط وای فای چشم‌ها با مغز!

نقشه رایانه‌ای مغز انسان