تبیان، دستیار زندگی
اپتیک شاخه ای از فیزیک است که به نور و رفتار آن در تعامل با اشیاء می پردازد. عدسی، یا لنز از ابزارهای نوری است که تقارن محوری دارد و نور را عبور می‌دهد و می‌شکند. عدسی‌ها از ماده‌های شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته می‌شوند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویر معکوس

اپتیک شاخه ای از فیزیک است که به نور و رفتار آن در تعامل با اشیاء می پردازد. عدسی، یا لنز از ابزارهای نوری است که تقارن محوری دارد و نور را عبور می‌دهد و می‌شکند. عدسی‌ها از ماده‌های شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته می‌شوند. عینک طبی و ذره‌بین و لنز دوربین‌های عکاسی و چشمی همه با عدسی ساخته شده‌است. عدسی از نظر شیوه شکست نور در آن به دو دسته عدسی همگرا(عدسی محدب) و عدسی واگرا(عدسی مقعر) تقسیم می‌شود.

تصاویر معکوس

دانش پژوهان گرامی برای انجام این پروژه چیزهایی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

1-   چراغ قوه

2-   کاغذ سیاه

3-   قیچی

4-   دو ذره بین تک لنز

5-   نوار چسب

مراحل کار

1-   تکه ای از کاغذ سیاه را ببرید، به طوری که اندازه آن سرتاسر چراغ قوه را پوشش دهد.

2-   از این تکه ای که برش دادید حرف K را در آن ایجاد کنید و آن را برش بزنید و یا به انتخاب خودتان شکل نا متقارن دیگری را در آن ایجاد نمایید. چرا شکل باید نامتقارن باشد؟

تصاویر معکوس
3-   کاغذ را از بالا تا پایین چراغ قوه بچسبانید

4-   اگر شما آزمایش خود را در طول روز انجام می دهید، اتاق تاریکی را بیابید و حتما پنجره ها را ببندید و چراغ ها را خاموش کنید.

5-   تکه ای بزرگ تر از کاغذ سیاه را بر دیوار اتاق بچسبانید.

6-   مراحل را تنظیم کنید. پنجره ها را پوشش دهید و چراغ ها را خاموش کنید به طوری که حداقل نور وجود داشته باشد.

7-  چراغ قوه را روشن کنید و آن را بر روی کاغذی که روی دیوار چسباندید بگیرید. مشاهدات خود را در مورد شکلی که از نور ساخته شده است را یادداشت کنید.

8-   ذره بین را بردارید و نور  را از طریق آن بر کاغذ سیاه روی دیوار بتابانید. مشاهدات خود را در مورد شکلی که ایجادشده است یادداشت کنید.

9-   با کمک فردی دیگر نور را از طریق دو لنز بر کاغذی که بر دیوار چسباندید، بتابانید. مشاهدات خود را در مورد شکلی که ایجاد شده است یادداشت کنید.

نتایج

حرف K در جهت اصلی خود ظاهر می شود زمانی که آزمایش را بدون لنز انجام می دهید. زمانی که نور از لنز می گذرد تصویر ایجاد شده از حرف K معکوس خواهد بود و زمانی که نور از دو عدسی عبور می کند تصویر ایجاد شده بر دیوار در جهت اصلی خواهد بود.

تصاویر معکوس

ذره بین از لنز محدب ساخته می شود. یک لنز محدب تصاویر را بزرگ تر نشان می دهد زیرا نور را پخش می کند. زمانی که اشیاء بزرگ هستند، در واقع آن ها در فاصله کانونی ذره بین می باشند. فاصلهء کانونی در سیستم‌های نوری مثل عدسی دوربین‌های عکاسی، به میزان همگرایی (فوکوس) یا واگرایی (دیفیوز) شدن پرتوهای نور گفته می‌شود. هر چه فاصله کانونی، کوتاه تر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد، قدرت و تمرکز نور کمتر می‌شود.
تصاویر معکوس
برای ذره بین، همگرایی معمولا چند اینچ دورتر از لنز است. تصویر معکوس و کوچک تر ظاهر می شود زمانی که نور در یک نقطه خارج از فاصله کانونی لنز متمرکز شده است.
تصاویر معکوس
میکروسکوپ ها و تلسکوپ ها دارای لنزهای تر کیبی هستند که به ما اجازه می دهد که چیزهای بسیار کوچک را بزرگ و در جهت اصلی آن ها ببینیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

قانون سوم نیوتن

بازتاب آینه

ساخت پیرکس نامرئی