تبیان، دستیار زندگی
ایده اولیه از فیلم «آواتار» شکل گرفت که در آن میمونی با استفاده از ابزاری در مغز خود و با استفاده از پروتزی که در ستون فقرات میمون دیگر کار گذاشته شده است، می توانست حرکات میمون دیگر را با مغز خود کنترل کند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میمونی که همه چیز را کنترل می کند!


ایده اولیه از فیلم «آواتار» شکل گرفت که در آن میمونی با استفاده از ابزاری در مغز خود و با استفاده از پروتزی که در ستون فقرات میمون دیگر کار گذاشته شده است، می توانست حرکات میمون دیگر را با مغز خود کنترل کند!

میمونی که همه چیز را کنترل می کند!

این تکنیک می تواند به بیمارانی که فلج هستند کمک شایانی نماید. اکنون دانشمندان در حال تلاش برای کمک به بیمارانی هستند که فلج هستند و یا دچار آسیب ستون فقرات شده اند تا بتواند با رابط مغز و ماشین اشیا دیگر نظیر کامپیوترها و اعضای مصنوعی بدن خود را توسط سیگنال های الکتریکی مغز خود کنترل نمایند. چیزی که تا کنون قادر به انجام آن نبوده اند.

زیو ویلیامز عصب شناس از دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: «ما همواره مشتاقیم که بتوانیم فردی را کمک نماییم تا بتواند اعضای مصنوعی بدن خود را به منظور انجام کارهایش کنترل نماید.

شما با توانمند شدن در این کار می توانید بسیاری از کارهای خود را که بدون همراهی دیگران ممکن نبوده است انجام بدهید. به همین دلیل امید است تا این بیماران با کار گذاشتن پروتزی در ساقه مغز و یا نخاع آسیب دیده بتوانند حرکات بدن خود را کنترل نمایند.

ایده اصلی از فیلم علمی-تخیلی آواتار بود که در آن شخصیت اصلی فلج بوده و با مربوط کردن مغز خود به کامپیوتر می توانست اندام خود را به حرکت در آورد! این میمون با وصل کردن الکترودهایی به ستون فقرات خود توانایی انجام حرکات بدن خود را ایجاد می نمود».

این پروژه از این حیث نیز دارای اهمیت می باشد که یک دانشمند ایرانی به نام خانم مریم شانه چی در این پروژه به همراه دانشمندی دیگر به نام رولین هو مشغول به فعالیت است

دکتر ویلیامز می گوید «ما باید این کار را ابتدا بر روی میمون ها انجام می دهیم. هدف ما این است که با اتصال یک تراشه در مغز میمون و سپس اتصال تراشه ای دیگر در ستون فقرات آن بتوانیم یک اتصال الکتریکی را بین این 2 انجام بدهیم. این کار از نظر تئوری کاملاً امکان پذیر می باشد. ضمن اینکه ما قادر خواهیم بود با این روش امکان کنترل یک موجود زنده توسط موجودی دیگر را نیز انجام بدهیم».

هم اکنون این روش بر روی موش های آزمایشگاهی توسط کامپیوتر به طور کامل با موفقیت انجام شده است و تحقیقات برای انجام آن در موجودات با شبکه های عصبی پیشرفته تر ادامه دارد که در صورت موفقیت آن انقلابی در صنعت پزشکی رخ خواهد داد.

این پروژه از این حیث نیز دارای اهمیت می باشد که یک دانشمند ایرانی به نام خانم مریم شانه چی در این پروژه به همراه دانشمندی دیگر به نام رولین هو مشغول به فعالیت است که مقاله خود را در 29 بهمن 1392 در مجله نیچر بخش ارتباطات و مخابرات به چاپ رسانده اند.

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: livescience

مطالب مرتبط:

نقشه رایانه‌ای مغز انسان

مغز انسان و آینده صنعت رباتیك

ارتباط وای فای چشم‌ها با مغز!