تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مصباح یزدی: آیت‌الله خوشوقت، فردی فقیه، آشنا با تفسیر قرآن،‌ فلسفه و اخلاق بود. ایشان هیچ گاه کاری را برای این که خود را به رخ دیگران بکشد،‌ نکرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله خوشوقت کاری برای غیر خدا انجام نداد

آیت الله خوشوقت

آیت الله مصباح یزدی:آیت‌الله خوشوقت، فردی فقیه، آشنا با تفسیر قرآن،‌ فلسفه و اخلاق بود. ایشان هیچ گاه کاری را برای این که خود را به رخ دیگران بکشد،‌ نکرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی در گرامیداشت نخستین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله خوشوقت که در مسجد اعظم قم برگزار شد،‌ اظهار داشت: در هیچ مکتب و دینی به اندازه اسلام و مذهب تشیع به علم بها داده نشده است. ایشان با مطرح کردن این پرسش که همه فضائلی که در روایات معصومین علیهم‌السلام برای کدام نوع از علم است، ‌گفت: برای این که بخواهیم ارزش چیزی را بدانیم، در ابتدا باید بسنجیم که نبود آن چگونه است.

رئیس مۆسسه آموزشی و پوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که این مسئله درباره علم نیز وجود دارد، ادامه داد:‌ برای سنجش علم، باید ببینیم علم در رسیدن انسان به کمال انسانی چه اندازه نقش دارد که چه اندازه در این عرصه نقش‌آفرین است.

ایشان با بیان این که ما به این دنیا آورده شده‌ایم که کمالات انسانی را در خود ایجاد نماییم، افزود بر اساس فرهنگ شیعه، ارزش‌های انسانی در نهایت به قرب الهی می‌رسد و آنچه ارزش اصیل است، همین می‌باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که همه علوم ارزشمند است و برای این که انسان به خدا نزدیک شود، می‌تواند مۆثر باشد، گفت: البته همه علوم بالقوه می‌تواند انسان را به خداوند برساند،‌ ولی برای فعلیت،‌نیازمند ویژگی‌هایی است.

ایشان با بیان این که چیزهایی می‌تواند در رسیدن انسان به کمال مۆثر باشد که دارای نیت حلال و پاک باشد، تصریح کرد: البته برخی برای خدا تحصیل علم می‌کنند ولی در نهایت، تنها خودشان از این علم استفاده می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری افزود: ‌کسانی که از علم خود برای رسیدن به کمال استفاده کنند، اهل بهشت هستند، ولی کسانی که از علم خود به دیگران نیز بیاموزند، نه تنها اهل بهشت هستند، بلکه مقام شفاعت نیز دارند.

ایشان با بیان اینکه ارزش چنین علمایی، بیشتر از هزار عابد است،‌ گفت: آیت‌الله خوشوقت، فردی فقیه، آشنا با تفسیر قرآن،‌ فلسفه و اخلاق بود. ایشان هیچ گاه کاری را برای این که خود را به رخ دیگران بکشد،‌ نکردند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به همت این روحانی وارسته در کسب علم فقه و تدریس آن، اظهار داشت: ایشان 60 سال در حوزه بودند و در این مدت، کاری برای غیر خدا انجام نداد و در عرصه علم فقه تلاش کرد،‌ این در حالی بود که هیچ گاه خود را فقیه نمی‌دانستند.

ایشان با بیان این که مرحوم آیت‌الله خوشوقت مجسمه آرامش بود، تصریح کرد: ایشان تلاش زیادی می‌کردند که آموخته‌هاای خود را به دیگران، به ویژه نسل جوان منتقل کنند. ایشان با آرامش کامل، متین، سنگین و سنجیده تعالیم الهی را نشر می‌دادند.

رئیس مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امثال مرحوم آیت‌الله خوشوقت از جمله کسانی بودند که خداوند آنها را دوست دارد و کسانی هم که خدا آنها را دوست داشته باشد،‌ هیچ کمبودی احساس نخواهند کرد.


منبع: خبرگزاری حوزه

تنظیم: محسن تهرانی - گروه حوزه علمیه تبیان