تبیان، دستیار زندگی
اگر عطر شما تقلبی باشد می‌تواند علاوه بر پوست به ریه‌ها نیز آسیب بزند. علایمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه می‌تواند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطرهایی که سلامتی را از ما می‌گیرند


اگر عطر شما تقلبی باشد می‌تواند علاوه بر پوست به ریه‌ها نیز آسیب بزند. علایمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه می‌تواند نشان‌دهنده مشکل‌داربودن عطرتان باشد.


سلامتی و عطر

هیچ‌چیز بیشتر از رایحه خوب، روح انسان را جلا نمی‌دهد. برای داشتن این امتیاز باید هزینه آن را هم بپردازید، ولی مراقب باشید که در دام عطرهای ارزان‌قیمت نیفتید. این عطرها اگرچه در ابتدا رایحه خوشی دارند، اما پس از گذشت مدتی از استفاده، بدبو می‌شوند.

اگر عطر شما تقلبی باشد می‌تواند علاوه بر پوست به ریه‌ها نیز آسیب بزند. علایمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه می‌تواند نشان‌دهنده مشکل‌داربودن عطرتان باشد.

از طرف دیگر افرادی که آلرژی دارند، یا به بیماری‌ها و مشکلات تنفسی مثل آسم دچار هستند، باید بسیار مراقب خودشان باشند. این عطرها اگرچه در ابتدا رایحه خوشی دارد، اما پس از گذشت مدتی از استفاده، بدبو می‌شوند.

چطور می‌توان عطر تقلبی را تشخیص داد؟

حروف درج‌شده روی شیشه و جعبه این عطرها معمولا برجسته نیست و با کمی دقت، تفاوت بین فونت‌ها قابل تشخیص است. شیشه این عطرها نیز کیفیت بسیار پایینی دارد و معمولا پلاستیکی است و اگر ناخن خود را روی آن بکشید رنگ آن می‌ریزد.

بررسی ها نشان می دهند اسپری و عطرها حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که از طریق پوست به بافت های بدن نفوذ می کنند و مواد سمی آن را در زیر پوست مخفی می کنند

شیشه این عطرها هم کیفیت و شفافیت عطر اصل را ندارند و اگر آنها را در نور نگاه کنید به‌راحتی رگه‌های آن قابل مشاهده است. از بوی عطر هم می‌توان به تقلبی بودن آن پی برد. عطرهای تقلبی غالبا بوی الکل می‌دهند.

مگر در سایر عطرها الکل استفاده نمی‌شود؟

عطرها از 78 تا 95 درصد الکل طبیعی به‌علاوه اسانس‌های روغنی ساخته می‌شوند. اینکه در هر عطری چه میزانی اسانس روغنی به‌کار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها می‌دهد، ولی در عطر اسانس غالب، الکل است.

عطر

چرا مادران باردار نباید عطر و اسپری بزنند؟

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد جنین امکان تشخیص برخی بوها را دارد، اما مادرانی که در دوران بارداری عطر و اسپری می‌زنند، باعث کاهش حس بویایی در فرزندشان می‌شوند.

جنین هنگامی که در شکم مادر قرار دارد، قادر است تمام بوها را حس کند. از این رو مادران حتما باید استفاده از این لوازم آرایشی را ترک کنند.

بررسی ها نشان می دهند اسپری و عطرها حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که از طریق پوست به بافت های بدن نفوذ می کنند و مواد سمی آن را در زیر پوست مخفی می کنند.

نتایج مطالعات همچنین نشان می دهند دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی 1800 جنین دریافتند جنین هایی که مادران آنها از عطر و اسپری خوشبوکننده های بهداشتی استفاده می کنند، 70 درصد بیشتر دچار آلرژی های پوستی و مشکلات تنفسی می شوند و حس بویایی آنها به مراتب کمتر از سایر نوزدان است.

نوشته‌های روی شیشه عطر چه می‌گوید؟

عطر‌ها از مواد معطر، الکل و آب تشکیل می‌شوند که متناسب با مقدار درصد هر کدام از این مواد، به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

اولین کلماتی که در انتهای شیشه‌های عطر می‌بینیم کلماتی مثل: perfume، Eau de perfume، Eau de toilette، Eau de cologne است.

Perfume یا پرفیوم برای عطرهایی استفاده می‌شود که مقدار مواد معطر آن‌ها 20 تا 40 درصد باشد و معمولا به آن‌ها عطر مرغوب یا خالص می‌گویند. در ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که هر چه مقدار الکل عطر کمتر باشد، ماندگاری آن بیشتر است. در نتیجه برای اینکه عطر شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، از perfume استفاده کنید.

در بیشتر موارد، یک عطر با مارک مشابه هم نوع perfume و هم Eau de toilette دارد که مدل پرفیوم آن مقداری قیمت بالا‌تر، ولی ماندگاری بیشتری دارد.

Eau de perfume مربوط به عطرهایی با 10 تا 20 درصد مواد معطر هستند که به آن‌ها ادو پرفیوم می‌گویند.

Eau de toilette دارای 5 تا 10 درصد مواد معطر است که ادوتوالت یا ادوتویلت گفته می‌شود.

اودوکلن یا ادکلن Eau de cologne هم شامل 2 تا 4 درصد مواد معطر است. معمولا به اودوتوالت هم ادکلن می‌گوییم چون فرق زیادی با هم ندارند.

اما رقیق‌ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می‌شوند که سه‌درصد اسانس روغنی دارند و به‌کار آنهایی می‌آید که دلشان می‌خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد.

هر چقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد، قیمتش هم بیشتر و ماندگاری‌اش زیادتر خواهد بود.

معمولا برای میهمانی‌ها دسته اول و دوم گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، به‌خصوص آنهایی که دوست ندارند عطرشان را به همراهشان ببرند و مجددا تجدیدش کنند.

برای استفاده‌های روزمره و محیط‌های کاری، از ادوتویلت‌ها و ادوفرش‌ها استفاده کنید که رایحه‌های رقیق و ملایمی دارند.

امروزه ادوپرفیوم‌ها و ادوتویلت‌ها، بیشترین تولید خودشان را دارند، چون آدم‌های امروزی بیشتر از هر چیزی خواستار ماندگاری هستند و هر دوی این موارد، ماندگاری نسبتا بالایی دارند.

نوشته بعدی که در انتهای شیشه عطر می‌بینیم، میزان عطر است که با معیار «میل» نوشته می‌شود و معمولا 25، 50، 75، 100، 125 و 2100 میلی لیتر هستند. در بیشتر مواقع خریدن عطری که هم 50 و هم 100 میل دارد، به صرفه است که 100 میل آن را بخریم چون مقدار آن دو برابر می‌شود، ولی قیمت آن دو برابر نمی‌شود.

کلمه دیگر که روی عطر درج شده است، FL. OZ است که در کنار آن عددی وجود دارد. این عدد نشان دهنده این است که عطر یا ادکلن در چه رده‌ای قرار دارد، ولی ربطی به کیفیت و مرغوبیت آن ندارد.

در انت‌ها هم مارک عطر و سپس نام کشور سازنده عطر نوشته می‌شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزنامه شرق

زیباکده

افکارنیوز

مطالب مرتبط:

پوستی که به عطر حساسیت دارد

با عطردرمانی خوش‌خلق شوید

عطر منهای آلرژی

16 نکته درباره عطرها

عطرها، ادکلن ‌ها و اسپری‌ ها بی‌ خطر نیستند

اگر پوست شما حساس است...

حساسیت پوستی و انواع آن

حساسیت به مواد آرایشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.