تبیان، دستیار زندگی
قبل از هر چیز اجازه دهید تا مطالب اساسی را كه در ساخت مدارات الكترونیك لازم به نظر می رسند، بیان كنیم. در این كیت از یك فیبر مدار چاپی استفاده شده كه نقشه مدار قبلاً بر روی آن و با تكنولوژی روز، نقش بسته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدگیر هوشمند بسازید

ساخت كیت:

قبل از هر چیز اجازه دهید تا مطالب اساسی را كه در ساخت مدارات الكترونیك لازم به نظر می رسند، بیان كنیم. در این كیت از یك فیبر مدار چاپی استفاده شده كه نقشه مدار قبلاً بر روی آن و با تكنولوژی روز، نقش بسته است. این فیبر در یك طرف دارای نوارهای مسی است و در طرف دیگر آن نقشه قرار گرفتن قطعات و به رنگ سفید چاپ شده است. زیر لایه سفید رنگ نیز محل عبور نوارهای مسی، با رنگ ( سبز یا آبی ) چاپ شده تا بررسی فنی مدار برای سازنده راحت تر صورت پذیرد.

در مونتاژ این كیت به موارد زیر توجه شود:

در نصب دیودهای یكسوساز چنان عمل شود كه نوار رنگی روی بدنه شان ( نوار سیاه و نوار سفید روی بدنه دیودها ) بر نوار سفید شكل های روی فیبر منطبق شود.
در نصب خازن های الكترولیت به پایه مثبت و منفی آنها توجه شود. محل پایه منفی بر روی فیبر با علامت حلال سفید مشخص شده است. این خازن ها بهتر است به صورت ایستاده ( مطابق شكل روی جلد كیت ) نصب شوند. در ضمن پایه مثبت این خازن ها بر روی بدنه شان با علامت + مشخص شده است.

پتانسیومتر ها بر اساس پایه هایشان نصب شوند. (ابتدا آن ها را بر اساس عدد چاپ شده روی بدنه شان شناسایی كنید )
دیود نورانی چنان نصب شود كه پایه كوتاه تر آن در خانه با علامت پخی قرار گیرد.
ترانزیستور T1 چنان نصب شود كه سطح مقطع آن بر شكل روی فیبر منطبق شود و ترانزیستور T2 چنان نصب شود كه پس از خوابیدن بر روی فیبر، شماره روی بدنه اش بطرف بالا قرار گیرد.

آی سی دارای یك تو رفتگی به شكل U است. این تورفتگی در هنگام نصب باید بر شكل مشابه روی فیبر منطبق شود.
بیزر توسط دو رشته سیم كوتاه به محل BIZ متصل شود. در لحیم كاری سیم به بیزر توجه شود كه بیزر دارای دو دایره است. یكی دایره داخلی كه به رنگ سفید است و دیگری دایره خارجی كه به رنگ زرد است. حال یك سیم به دایره داخلی و سیم دیگری به دایره خارجی بیزر لحیم كنید.
در لحیم كاری ابتدا یك نقطه كوچك لحیم روی محل ایجاد كنید و سپس سیم قلع اندود شده را به محل فوق لحیم كنید و توجه شود كه لحیم كاری بیزر، مخصوصاً دایره سفید داخلی با سرعت و البته ظرافت زیاد انجام شود تا آسیبی به بیزر نرسد. دو سر دوم سیم های بیزر به محل BIZ بر روی فیبر متصل می شود.


منبع تغذیه:

این كیت با ولتاژهای 6 تا 12 ولت كار می كند و ولتاژ مورد نیاز باید با رعایت قطب مثبت و منفی به محل BAT متصل شود.

خروجی كیت:

خروجی كیت با عبارت +OUT- مشخص شده و تغذیه یك آژیر قوی از این نقاط گرفته می شود. برای این منظور شما نیاز به یك آژیر قوی 6 یا 12 ولت دارید كه تغذیه آن با رعایت مثبت و منفی از طریق خروجی OUT دریافت می شود. هم چنین بر روی مدار یك دیود نورانی تعبیه شده و روشن بودن این دیود نشان دهنده این است كه ولتاژ در خروجی OUT برقرار است.


طریقه استفاده:

پتانسیومتر PT1 به منظور تنظیم حساسیت سنسور بوده و بیشترین حساسیت هنگامی است كه این پتانسیومتر برعكس عقربه ساعت و در منتهی الیه سمت چپ قرار گرفته باشد.
پتانسیومتر PT2 به منظور تنظیم تایم خروجی مدار بوده و كمترین تایم هنگامی است كه پتانسیومتر در منتهی الیه سمت چپ ( برعكس عقربه های ساعت ) قرار گرفته باشد.
بنابر كار دو پتانسیومتر، ابتدا پتانسیومتر PT1 را برعكس عقربه ساعت و در منتهی الیه سمت چپ و پتانسیومتر PT2 را نیز برعكس عقربه ساعت و در منتهی الیه سمت چپ قرار دهید و تغذیه را با رعایت مثبت و منفی به مدار متصل كنید.
مشاهده می شود كه دیود برای زمان بسیار كوتاهی روشن و سپس قطع می شود. حال برای تست حساسیت و كار مدار كافی است به سنسور BIZ فقط فوت كنید ! بله بدلیل قرار دادن پتانسیومتر PT1 در حداكثر حساسیت، مدار حتی در برابر فوت هم عكس العمل نشان می دهد. می توانید با نوك پیچ گوشتی ضربه كوچكی به میز كار ( حتی گوشه های میز كار كه از دستگاه دورتر است ) وارد كنید و نتیجه باور نكردنی را مشاهده كنید!

و اما هوشیاری مدار در این مرحله قابل تست می باشد. اگر شما به سنسور فوت كنید، دیود برای یك لحظه روشن و سپس خاموش می شود ولی اگر ضربه قوی تری به سنسور وارد شود، زمان روشن ماندن دیود بیشتر خواهد بود. این در صورتی است كه هیچ تغییری در وضعیت پتانسیومتر PT1 كه مخصوص تنظیم تایم می باشد داده نشده و مدار نسبت به شدت ضربه هوشیار بوده، به طوری كه با فرمان ضعیف تایم روشن ماندن دیود كمتر و با فرمان قوی تر، تایم بیشتر می شود.

 حال پتانسیومتر PT2 را كمی در جهت عقربه های ساعت بچرخوانید ( مثلاً آن را در وضعیت وسط قرار دهید ). توجه داشته باشید كه هم زمان با تنظیم پتانسیومتر، مدار در برابر اتصال دست یا پیچ گوشتی به پتانسیومتر عكس العمل نشان می دهد پس بعد از قرار دادن پتانسیومتر PT2 در حالت وسط كمی مكث كنید تا دیود خاموش شود. سپس به سنسور فوت كنید و این بار ملاحظه می شود كه زمان روشن بودن دیود بیشتر است.
هر چه پتانسیومتر PT2 به جهت سمت راست نزدیك تر باشد، تایم روشن ماندن دیود بیشتر خواهد بود و بنابراین حداكثر تایم هنگامی به دست می آید كه پتانسیومتر PT2 در منتهی الیه سمت راست قرار گرفته باشد.

همان طور كه بیان شده، برای خروجی این كیت نیاز به یك آژیر قوی دارید كه باید با رعایت قطب مثبت و منفی به محل OUT وصل كنید. خروجی OUT مدار تا حدود 1 آمپر جریان می دهد و قادر است انواع آژیرهای قوی را راه اندازی نماید. بهترین آژیر پیشنهادی برای این كیت، كیت كد 191 مشهد كیت است. این آژیر مجهز به آی سی نوسان ساز صدای آژیر بوده و به دلیل استفاده از بخش تقویت كننده دارلینگتونی در مدار آن، صدای بسیار قوی و نافذی دارد و با ولتاژهای 4 تا 14 ولت كار می كند.
مدار دزدگیر و آژیر را داخل قاب مناسب جاسازی كنید، و یك كلید قطع و وصل در ورودی سیم مثبت مدار دزدگیر قرار دهید تا روشن و خاموش نمودن دزدگیر توسط آن انجام شود. كلید را حتماً در مكانی مخفی نصب كنید و فقط خودتان از آن مطلع باشید. البته چنانچه از كلید سویچ دار استفاده كنید، می توانید دزدگیر را توسط سویچ روشن و خاموش كنید. هم چنین در صورت تمایل می توانید از یك كنترل از راه دور رادیویی ( از نوع كُد دار ) برای روشن و خاموش نمودن دزدگیر استفاده كنید.

جهت تهیه کیت می توانید به این جا مراجعه نمایید.
http://www.mashhadkit.com/


 بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی