تبیان، دستیار زندگی
مداری كه تحت عنوان چشم الكترونیك ارایه شده، یك سنسور بسیار حساس نوری است كه با تاریك شدن محیط عمل نموده، آلارمی شبیه بوق از بلندگو پخش می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدگیر نوری بسازیم

مداری كه تحت عنوان چشم الكترونیك ارایه شده، یك سنسور بسیار حساس نوری است كه با تاریك شدن محیط عمل نموده، آلارمی شبیه بوق از بلندگو پخش می کند.
برای ساخت كیت ابتدا ازمقاومت ها شروع كنید و سپس به ترتیب اقدام به مونتاژ خازن ها، فتوسل و آی سی نمایید.
در نصب خازن الكترولیت به پایه منفی آن كه بر روی فیبر مشخص شده توجه نمایید.


بهتر است كه قبل از نصب ( آی سی ) از یك سوكت استفاده شود تا نیازی به لحیم كاری آی سی نباشد. البته در نصب آی سی حتماً به تورفتگی لبه آن كه باید بر شكل نظیر روی فیبر منطبق شود، توجه نمایید.


چرا كه:

( نصب معكوس آی سی = سوختن آی سی )
این كیت نیاز به یك بلندگوی معمولی دارد كه باید توسط دو رشته سیم كوتاه به محل SP متصل شود.

منبع تغذیه:

منبع تغذیه این كیت 9 تا 12 ولت مستقیم DC است كه می تواند از باتری یا آداپتور تامین و با رعایت قطب های مثبت و منفی به مدار متصل شود.

آزمایش و استفاده از مدار:

پس از نصب تغذیه به مدار، كافی است مانع رسیدن نور كافی به فتوسل شوید. با قطع نور از فتوسل، آلارمی شبیه بوق از بلندگو شنیده می شود. با قرار دادن فتوسل داخل یك محفظه لوله ای شكل، به طوری كه نور فقط از بالا به فتوسل بتابد، حساسیت فتوسل افزایش می یابد. هم چنین بد نیست بدانید با تغییر در مقدار اُهمی مقاومت R2 حساسیت مدار در برابر مقدار تاریكی تغییر می دهد. به طوری كه با افزایش مقدار این مقاومت، تاریكی بیشتری برای عمل كردن مدار لازم خواهد بود و بالعكس. محدوده تغییرات این مقاومت می تواند بین 100 كیلو اُهم تا 1 مگا اُهم باشد.

جهت تهیه کیت می توانید به این جا مراجعه نمایید.


 بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی