تبیان، دستیار زندگی
نوکیا بالاخره به شایعات پایان داد و اولین تلفن‌های اندرویدی خود را معرفی نمود. X+ ،X و XL گوشی‌های اندرویدی جدید نوکیا هستند. +X و X از نمایشگر 4 اینچی بهره می‌برند در حالی که XL مجهز به نمایشگر 5 اینچی IPS است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین تلفن‌های اندرویدی نوکیا


نوکیا بالاخره به شایعات پایان داد و اولین تلفن‌های اندرویدی خود را معرفی نمود. X+ ،X  و XL  گوشی‌های اندرویدی جدید نوکیا هستند. +X و X از نمایشگر 4 اینچی بهره می‌برند در حالی که XL مجهز به نمایشگر 5 اینچی IPS است.

همه این تلفن‌ها مبتنی بر سیستم عامل متن‌باز گوگل، یعنی اندروید تولید شده‌اند. Nokia X و Nokia X+ مجهز به نمایشگر 4 اینچ و Nokia XL از نمایشگر 5 اینچی IPS بهره می‌برد. تفاوت مدل X+ با مدل X در حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی بیشتر است.

اولین تلفن‌های اندرویدی نوکیا

استیو الاپ، مدیر عامل نوکیا در خلال برگزاری مراسم این کمپانی در کنگره جهانی موبایل از مزایای اپلیکیشن‌ها و اکوسیستم اندروید سخن گفت و اعلام نمود که این کمپانی نسخه اختصاصی خود از اندروید را دارد. این سخن بدان معنا است که احتمالا شاهد اپلیکیشن‌های اختصاصی نوکیا و مایکروسافت بر روی این تلفن‌ها خواهیم بود. به عنوان مثال در این تلفن‌ها امکان استفاده از حافظه ابری مایکروسافت به صورت پیش‌فرض گنجانده شده و خبری از گوگل درایو نیست. یا مصلا اپلیکیشن اندرویدی اسکایپ مایکروسافت به طور پیش‌فرض بر روی این تلفن‌ها نصب شده است.

مشخصا می‌توان رابط کاربری این تلفن‌ها را ترکیبی از اندروید و ویندوز فون اعلام کرد. صفحه خانه سری X نوکیا شباهت آشکاری به رابط کاربری ساده، رنگارنگ و کاشی‌شکل ویندوز فون دارد، اما نوار نوتیفیکیشن‌های اندروید همچنان در قسمت بالای دستگاه قابل مشاهده است و با ترفندهای خاصی امکان استفاده از ویجت‌ها و فولدرها نیز وجود دارد. چیزی که مشخص است امکان نصب هر اپلیکیشن اندرویدی از جمله اپلیکیشن‌های اختصاصی گوگل بر روی این تلفن‌ها است و کاربر می‌تواند بنا به نیاز خود اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود را روی دستگاه نصب نماید.

نوکیا علاوه بر معرفی اولین سری گوشی‌های اندرویدی خود، دستگاه‌های پایین‌رده جدیدخود از جمله یک دستگاه از سری آشا خود را برای بازارهای در حال توسعه و نوظهور در سطح قیمتی پایین معرفی کرد

در مورد قیمت تلفن‌های جدید نوکیا باید بگوییم که استیو الوپ معتقد بود که سری X طوری طراحی شده‌اند که قیمت مناسب‌تری نسبت به سری لومیا داشته باشند و این موضوع مختص گوشی‌های معرفی شده نیست و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. به زودی این تلفن‌ها وارد بازارهای جهانی خواهند شد. مدلX  با قیمت 125 دلار، مدل +X با قیمت 135 دلار و در نهایت مدل بزرگ‌تر XL با قیمت 150 دلار روانه بازار خواهند شد.

قیمت این دستگاه‌ها وسوسه‌انگیز است ولی باید دید کارایی آنها تا چه حد است و آیا ارزش قیمت‌های مذکور را دارند یا خیر.

رونمایی نوکیا از گوشی‌های Asha 230 و Nokia 220 برای بازارهای در حال توسعه نوکیا علاوه بر معرفی اولین سری گوشی‌های اندرویدی خود، دستگاه‌های پایین‌رده جدیدخود از جمله یک دستگاه از سری آشا خود را برای بازارهای در حال توسعه و نوظهور در سطح قیمتی پایین معرفی کرد.

اولین تلفن‌های اندرویدی نوکیا

اولین دستگاه معرفی شده در این سری،Asha 230  نام دارد که با هدف جلب توجه کاربرانی طراحی و تولید شده که قصد جدایی از فیچرفون‌ها و روی آوردن به گوشی‌های هوشمند را دارند. این دستگاه با پشتیبانی از شبکه مخابراتی GSM چهار بانده در دو نسخه تک سیم‌کارت و دو سیم‌کارت عرضه می‌شود که هر دو نمونه از مرورگر Xpress نوکیا به منظور بهره‌گیری بهینه از شبکه دیتای موبایل استفاده می‌کنند. صفحه‌نمایش این گوشی 2.8 اینچی و با رزولوشن QVGA است. Asha 230 توانایی پشتیبانی از کارت حافظه تا ظرفیت 32 گیگابایت را دارا است و تنها 45 یورو قیمت خواهد داشت. این گوشی از همین امروز در سراسر بازارهای تجاری نوکیا عرضه خواهد شد.

در همین حال، نوکیا گوشی Nokia 220 را نیز معرفی نمود که یک فیچرفون با امکانات بالا محسوب شده و قیمت 29 یورو برای آن در نظر گرفته شده است. این دستگاه از یک صفحه نمایش 2.4 اینچی برخوردار است و در دو نسخه تک سیم‌کارت و دو سیم‌کارت با پشتیبانی از شبکه مخابراتی و اینترنت 2G عرضه خواهد شد و با اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده توئیتر و فیسبوک و نیز جستجوگر بینگ تعبیه شده در مرورگر اکسپرس کاربران را همراهی خواهد کرد. این گوشی نیز از امروز در بازارهای آسیا-اقیانوسیه، اروپا، هند، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا روانه بازار خواهد شد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: زومیت

مطالب مرتبط:

نوکیا 1100؛ موبایلی برای تمام فصول

نوکیا تلفن اندرویدی تولید نخواهد کرد

پرچمداران جدید نوکیا