تبیان، دستیار زندگی
فردی زمینی را خریده و قبلاً خمس آن را داده، اگر بعد از چند سال بخواهد این زمین را بفروشد آیا به پولی كه بابت فروش زمین سود عاید او شده است، خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهیزیه همسرم خمس دارد؟

خمس

سئوال: صندوق فرهنگیان ماهانه مبلغی را از حقوق كسر كرده و مبلغی هم خودش اضافه نموده و بعد از بازنشستگی به ما پرداخت می‌كند آیا به این پول خمس تعلق می‌گیرد؟

جواب: پولی كه از حقوق شما كسر می‌شود متعلق خمس است اما سهمی كه دولت به حساب كارمند واریز می‌نماید اگر قابل دریافت نباشد جزء درآمدهای سال وصول محسوب می‌گردد. ( ر.ك استفتائات امام(ره)، ج1، س130 و ترجمه اجوبه الاستفتائات چاپ وزیری، س872)

سئوال: آیا زنی كه كارمند است و حقوقش را برای مخارج خانه صرف می‌كند یا به شوهرش می‌دهد كه او خرج كند باید خمس تمام مالش را بدهد؟

جواب: اگر در آخر سال خمسی چیزی برای او به عنوان پس انداز باقی نمی‌ماند خمس ندارد. و هر مقدار از حقوق هر یك از زن و شوهر از مخارج سال زیاد بیاید باید خمس آن را بپردازد. (ر.ك: استفتائات امام (ره)، ج1، س127)

سئوال: تعدادی كتاب و قطعه زمینی جزء دارایی بنده بود و تا مدت چند سال قبل از ازدواج از آنها استفاده نمی‌كردم و نیز جهیزیه همسرم آیا خمس دارد؟

جواب: كتاب‌ها اگر مورد نیاز باشد و لو یك سال خوانده نشود خمس ندارد و جهیزیه همسر هم در صورتی كه زائد بر شأن نباشد خمس ندارد و اما خمس زمین مذكور را باید بپردازد. (ر.ك توضیح المسائل آیت الله مكارم، م1497 و 1507)

سئوال: آیا خمس کفایت از مالیات می‌كند؟ اصلاً ادله اثبات خمس چیست؟

جواب: خمس واجب مالی است كه خداوند بر مسلمین واجب فرموده است و در قرآن مجید آیه شریفه‌ی: «واعلموا انما غنمتم من شیءٍ فان لله خمسه و للرسول...» (آیه‌ی 41 سوره‌ی انفال) بر آن دلالت دارد و در روایات وارده از ائمه ـ علیهم السّلام ـ موارد وجوب و مصرف آن تعین گردیده است می‌توانید به كتاب وسائل الشیعه، جلد ششم مراجعه فرمائید. و اما مالیات عبارت از هزینه زندگی جمعی است كه مردم برای اداره بهتر امور اجتماعی خود می‌پردازند و ممكن است به تناسب موارد كم یا زیاد گردد. و پرداخت مالیات كفایت از خمس نمی‌كند. كما اینكه پرداخت خمس به جای مالیات محسوب نمی‌شود. (ر.ک استفتائات امام(ره) ج1، س199 و س200 ـ ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری، چاپ وزیری، س1031)

سئوال: فردی زمینی را خریده و قبلاً خمس آن را داده، اگر بعد از چند سال بخواهد این زمین را بفروشد آیا به پولی كه بابت فروش زمین سود عاید او شده است، خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: اگر برای تجارت زمین را خریده است اضافه قیمت خمس دارد و اگر برای استفاده شخصی هم خریده است اضافه قیمت فروش جزء درآمد سال فروش محسوب است و پرداخت خمس منوط به گذشتن سال خمسی است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2 ، ص38، م1796)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

مصرف خمس به تشخیص کیست؟

آیا جهیزیه خمس دارد؟

نحوه محاسبه خمس سرمایه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.