تبیان، دستیار زندگی
آموزش و ترویج علوم و فناوری نانو در سطح گسترده یکی از اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری نانو است؛ به همین منظور سایت آموزش زیر نظر ستاد نانو و در راستای ارتقای سطح علمی جامعه در زمینه علوم و فناوری نانو راه اندازی گردید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم جامع آموزشی فناوری نانو

در سال 1382، با شناسایی فناوری نانو به عنوان یک فناوری دارای اولویت ملى، ستاد ویژه توسعه فناورى نانو به منظور پیگیری توسعه این فناوری در کشور تشکیل شد. دیدگاه ستاد برای توسعه فناوری نانو، تدوین چارچوب فعالیت بلندمدت کشور در این حوزه بود.

با تکیه بر تجربه اجرای سند راهبرد آینده طی دو دوره سه ساله، ستاد در ویرایش تکمیلی جدیدی از این سند، اقدام به بهبود برنامه ها و تدوین سند تکمیلی سوم برای سال های 1390 تا 1393 کرد. رویکرد تجاری سازی و توسعه صنعتی بر پایه فناوری نانو از مهم ترین نقاط تمرکز سند تکمیلی سوم هستند.

در این سند، هشت برنامه پیشبینی شده و متناظر با هر برنامه، کارگروهی اجرای آن را در دبیرخانه ستاد پیگیری می کند. این برنامه ها عبارتند از:


•     ترویج و آموزش عمومی نانو برای افزایش مشارکت ذی نفعان در توسعه و به کار گیری فناوری نانو
•     فراهم سازی و تقویت زیرساخت های لازم برای توسعه همه جانبه، به هنگام، متوازن و پایدار نانو
•     ارتقاء همکاری ها و تعاملات بین المللی
•     توسعه و بهره مندی از سرمایه های انسانی نانو و ارتقاء تحقیقات مسأله محور
•     راهبری تحقیقات هدفمند نانو برای دستیابی به فناوری های کلیدی
•     تسهیل و تسریع تجاری سازی از طریق فراهم سازی خدمات توسعه فناوری مورد نیاز فناوران و شرکت های دانشبنیان
•     ارتقا صنایع با به کار گیری فناوری نانو و گسترش بازار نانو
•     سیاستگذاری و ارزیابی اهداف، راهبردها، سیاست ها، برنامه ها و نهادهای نانو

ستاد ویژه توسعه فناورى نانو در دو بخش باشگاه نانو و آموزش نانو برای رسیدن به هدف ترویج عمومی نانو تکنولوژی اقدام کرده است.

آموزش و ترویج علوم و فناوری نانو در سطح گسترده یکی از اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری نانو است، به همین منظور سایت آموزش زیر نظر ستاد نانو و در راستای ارتقای سطح علمی جامعه در زمینه علوم و فناوری نانو راه اندازی گردید.

سایت آموزش نانو از دانش متخصصان دانشگاهی توانمند و امکانات آموزشی و انگیزشی مناسب، تا حد امکان بهره برده است. با این حال سایت آموزش نانو در ابتدای راه است و قابلیت های بسیاری برای ارتقا دارد. متخصصان و علاقه مندان توانمند می توانند با ارایه دانش و نظرات خود در قالب مقاله آموزشی، ایده، نظر و... در پیشرفت روز افزون سایت سهیم باشند.


 در این سایت چند بخش کلی است: منوی اصلی سایت، بخش ورود کاربران، درخت آموزش، نوار برترین کاربران و نویسندگان، بخش آمار سایت و عناوین دوره های آموزشی. در صورت عضویت و ورود به سیستم، یک منوی شخصی نیز در صفحه اصلی ظاهر می شود که ابزارهای مفیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

در بخش درخت آموزش درس ها برای دانشجویان و دانش آموزان به طور مجزا ارایه می گردد. با کلیک روی هر درس شخص وارد فضای مقالات موجود در آن درس شده و می تواند عناوین جلسات آن قسمت را مشاهده نماید. هر جلسه (مقاله) حاوی متن اصلی، بخش شرکت در آزمون است. در انتهای مقاله، یک فایل ضمیمه برای دانلود در نوار کناری و امکان ثبت نظر در انتهای مقاله (درصورت ورود اعضا به سیستم) می باشد.
آزمون ها در سه سطح آسان، متوسط و سخت طبقه بندی شده اند که با انتخاب هریک از آن ها، وارد صفحه آزمون می شوید. کاربر در صورتی می تواند در آزمون شرکت نماید که عضو سایت بوده و در سایت وارد شده باشد.


عناوین کلی درس ها در زیر آورده شده است:

•  مفاهیم پایه
•  علوم و پدیده های نانو مقیاس
•  نانومواد
•  فناوری های نانو مقیاس
•  تجهیزات شناسایی علوم وفناوری نانو

در صفحه اصلی سایت، برترین کاربران سایت، برترین کاربران روز، برترین کاربران هفته، برترین کاربران ماه، برترین کاربران سال و در نهایت برترین نویسندگان معرفی می شوند. این رتبه بندی بر اساس امتیازات کسب شده توسط این افراد در هر موضوع است.

به عنوان مثال، کاربری که بیش ترین امتیازهای کاربری را در مقایسه با سایر کاربران در یک روز کسب نموده باشد، به عنوان برترین کاربر روز معرفی می شود.
به برترین کاربران روز، هفته، ماه و سال، و همچنین نویسندگان برتر جوایزی تعلق می‌گیرد.
در سایت آموزش فناوری نانو به افرادی که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، بر اساس نوع فعالیت، امتیازاتی تعلق می‌گیرد. کاربران می توانند با شرکت در آزمون ها و یا مشارکت در تولید محتوا و ارتقای سایت آموزش، امتیازاتی را کسب نمایند.

پیوند ها:

مطالب مرتبط:

سلسله مقاله های معرفی سازمان ها و سایت های بین المللی