تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افراد برای سلامت جسم و روان خود برنامه ریزی و اهداف بلند مدت تعیین می کنند . ولی خوب است بدانیم که کارهایی هم وجود دارد که می توانند به صورت روزانه انجام شوند و به ما کمک کنند تا روزی شاد و پر از احساسات مثبت داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه روز خوب و شادی داشته باشیم؟
شادی

بسیاری از افراد برای سلامت جسم و روان خود برنامه ریزی و اهداف بلند مدت تعیین می کنند . ولی خوب است بدانیم که کارهایی هم وجود دارد که می توانند به صورت روزانه انجام شوند و به ما کمک کنند تا روزی شاد و پر از احساسات مثبت داشته باشیم.

دقیق برنامه ریزی کنید

هیچ چیز خوب و ارزشمندی یک شبه و بدون تلاش و کوشش به دست نمی آید . برای این که زندگی سالم به صورت یک عادت یا بخشی از فعالیت های روزمره شما دربیاید ، لازم است برنامه ریزی کنید . به جای این که برای خود وظایفی کلی و مبهم تعیین کنید ( مثلا بگویید از این به بعد سالم غذا می خورم یا کمی ورزش می کنم ) ، بهتر است یک برنامه ریزی دقیق و مشخص برای روز خود داشته باشید . مثلا غذایی را که خواهید خورد به طور دقیق تعیین یا زمان و مکان ورزش را مشخص کنید.

در ورزش صبحگاهی افراط نکنید

درست است که ورزش روزانه در سلامت افراد نقش مهمی دارد ، ولی تحقیقات نشان می دهند که بهتر است ورزش را به زمان دیگری در طول روز موکول کنیم . در پژوهشی که در دانشگاه برونل انجام گرفت مشخص شد که ورزش سنگین در صبح باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی یا باکتریایی را افزایش می دهد . پس بهتر است ورزش های سنگین را هنگام صبح انجام ندهیم.

وقتی کاری را انجام داده اید، بدانید کار دیگری نمی توانید برای آن انجام دهید. سعی کنید بیشتر حواس خود را روی کارهایی متمرکز کنید که در دست انجام دارید نه کارهایی که تصور می کنید ممکن است پیش بیاید

روزتان را مثبت آغاز کنید

خیلی از افراد در ابتدای صبح روزنامه می خوانند یا اخبار گوش می کنند . اگر چه خوب است از آن چه در جهان می گذرد مطلع باشیم ، ولی این امر می تواند شروعی منفی یا ناراحت کننده برای روز ما باشد.

بنابراین بهتر است در ابتدای صبح متنی الهام بخش ، نقل قولی آموزنده یا ایمیل دوستان را بخوانیم . وقتی روز خود را مثبت شروع می کنیم خلق و خو و خلاقیت بهتری خواهیم داشت.

برنامه کمدی تماشا کنید

ایده آل ترین حالت این است که عصرها به جای تماشای تلویزیون از خانه بیرون برویم و ورزش کنیم . اما خیلی از ما نمی توانیم در مقابل وسوسه تماشای یک فیلم یا سریال مقاومت کنیم . در این صورت حداقل کاری که می توان انجام داد این است که در مورد محتوای برنامه هایی که نگاه می کنیم دقت کنیم . محققان می گویند تماشای فیلم های خنده دار و کمدی برای قلب مفید است و باعث شادابی می شود در حالی که تماشای فیلم ترسناک یا جنگی موجب ایجاد استرس روانی می شود.

یادداشت های روزانه تهیه کنید

محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که در پایان هر روز وقایع و خاطرات خود را یادداشت می کنند سیستم ایمنی قوی تر و سطح استرس کمتری دارند و آسیب های روحی در این افراد سریع تر از دیگران بهبود می یابد . علاوه بر این ، فکر کردن به وقایع خوب و شیرین زندگی به ما کمک می کند تا مثبت تر فکر کنیم . پس بهتر است هر شب به وقایعی که در طول روز با آن ها روبرو شده ایم بیاندیشیم و اتفاقات خوب را مرور کنیم.

به دیگران هدیه بدهید

منظور از هدیه، یک کادوی رسمی و بسته بندی شده نیست. هدیه شما می تواند لبخند شما، کلمه ای برای تشکر یا قوت قلب دادن به کسی، ادب و احترام و حتی یک تکان سر دوستانه باشد. حتی می توانید به گدایی در شهر پولی کمک کنید. آسودگی خاطر بهترین راه برای تغییر است.

نگرانی را از خود دور کنید

بزرگ ترین دشمن شادکامی، نگرانی است. نگرانی نیز در نتیجه فکر کردن به مسایلی پیش می آید که از کنترل ما خارج هستند. وقتی کاری را انجام داده اید، بدانید کار دیگری نمی توانید برای آن انجام دهید. سعی کنید بیشتر حواس خود را روی کارهایی متمرکز کنید که در دست انجام دارید نه کارهایی که تصور می کنید ممکن است پیش بیاید.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:سیمرغ،همشهری

مطالب مرتبط:

اخلاق خوب داشته باشیم

ارزش فکر کردن

بلدیم مراقب خودمان باشیم؟

مواظب باش شادی‌هایت را کِرم نخورد!

خوش‌تأثیر باشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.