تبیان، دستیار زندگی
این كیت می تواند به عنوان یك دزدگیر لمسی ساده و كارآمد مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی كه مایلید ورود شخص یا اشخاصی به مكانی را كنترل نمایید، می توانید از این مدار استفاده كنید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدگیر لمسی دستگیره درب بسازیم

این كیت می تواند به عنوان یك دزدگیر لمسی ساده و كارآمد مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی كه مایلید ورود شخص یا اشخاصی به مكانی را كنترل نمایید، می توانید از این مدار استفاده كنید. طرز كار مدار بسیار ساده بوده و با لمس دستگیره فلزی درب یا هر شی فلزی كه مورد نظرتان باشد، مدار به کارافتاده و برای لحظاتی یك دیود نورانی و در صورت لزوم وسیله ای خبركننده را روشن می كند.
دیود نورانی چنان در مكانش نصب شود كه پایه كوتاه تر آن در خانه نیم دایره سفید قرار گیرد.
ترانزیستور این كیت باید چنان در مكان خود نصب شود كه مقطع آن بر شكل روی فیبر منطبق شود.
بهتر است كه قبل از نصب ( آی سی ) از یك سوكت استفاده شود تا نیازی به لحیم كاری آی سی نباشد. البته در نصب آی سی حتماً به تورفتگی لبه آن كه باید بر شكل نظیر روی فیبر منطبق شود، توجه نمایید.

چرا كه: نصب معكوس آی سی = سوختن آی سی.
یك تكه سیم كوتاه به محل S لحیم و سر دیگر آن آزاد باشد.

استفاده از مدار:

قبل از استفاده این مدار باید به مطلبی در مورد تغذیه كیت توجه كنید و آن اینكه این مدار فقط با تغذیه آداپتوری كار می كند و نمی توان آن را با تغذیه باتری راه اندازی نمود.
برای تغذیه می توانید از یك آدابتور 9 تا 12 ولت مستقیم DC استفاده كنید و آن را با رعایت قطب های مثبت و منفی به محل - BAT + متصل سازید. در این صورت با لمس نمودن سر دوم سیم S، دیود نورانی برای چند ثانیه روشن می شود. مدت زمان روشن ماندن دیود توسط پتانسیومتر قابل تنظیم است.
چنانچه مایلید توسط این مدار یك وسیله خبر كننده نظیر آژیر یا زنگ را به صدا در آورید، لازم است یك رله 9 یا 12 ولت تهیه و دو سیم ورودی رله را به محل R E روی فیبر متصل نموده و سپس كنتاكت های خروجی رله را سر راه تغذیه وسیله اعلام خبرتان قرار دهید.
در صورتی كه اطلاعات كافی در كار با رله ندارید می توانید از فردی متخصص كمك بگیرید.

جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.
http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی