تبیان، دستیار زندگی
بازیگرانی مثل عزت الله انتظامی،علی نصیریان،جمشید مشایخی ، خسرو شکیبایی ، پرویز پرستویی و ... ریشه در تئاتر دارند. برخی مثل هدیه تهرانی،مهناز افشار،لیلا حاتمی،محمد رضا گلزار، بهرام رادان ، نیکی کریمی و ... از طریق خود سینما چهره شده اند و تعدادی هم از تلوی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطاران و زارعی از کجا آمده اند؟


بازیگرانی مثل عزت الله انتظامی،علی نصیریان،جمشید مشایخی ، خسرو شکیبایی ، پرویز پرستویی و ... ریشه در تئاتر دارند. برخی مثل هدیه تهرانی،مهناز افشار،لیلا حاتمی،محمد رضا گلزار، بهرام رادان ، نیکی کریمی و ... از طریق خود سینما چهره شده اند و تعدادی هم از تلویزیون آمده اند.

عطاران و زارعی از کجا آمده اند؟

به بهانه سیمرغی شدن عطاران و زارعی در جشنواره فجر سی و دوم  (دو بازیگر مطرحی که کارشان را با تلویزیون شروع کرده اند) مروری داریم بر پیشینه بازیگرانی که در تلویزیون چهره شده اند.

رضا عطاران

شاید پنج سال پیش و بعد از شكرآب شدن رابطه عطاران با تلویزیون ،‌ كمتر كسی فكر می كرد خط ممتد موفقیت و محبوبیت  این بازیگر در سینما هم ادامه داشته باشد. عطاران سال 69 با سریال «بیداران» كارش را شروع كرد، سال 72 با «پرواز 57 » اسمش سر زبان ها افتاد  و یك سال بعد با «ساعت خوش» ستاره شد. بعد از آن ارتباطش با تلویزیون در قالب بازیگر،نویسنده و كارگردان ادامه یافت و چند اثر بیادماندنی و پرمخاطب را به نام خود ثبت كرد. «مجید دلبندم»، «قطار ابدی»،«زیر آسمان شهر»  و «كوچه اقاقیا» از جمله آثاری است كه نام عطاران را با خود به همراه دارند. او با «خانه به دوش» و «متهم گریخت» تبدیل به سوپراستار تلویزیون شد .

عطاران بعد از تجربه شش سریال در حالی كه تبدیل به چهره ای محبوب شده بود، در اولین فیلم سینمایی اش جلوی دوربین داود موثقی در «كلید ازدواج» قرار گرفت. «كلید ازدواج» و دو فیلم بعدی عطاران یعنی «سیندرلا» و «كلاه قرمزی و سروناز» رهاورد چندانی برایش نداشتند تا این كه علیرضا داود نژاد او را برای نقش اول فیلم «هوو» انتخاب كرد. «كلاهی برای باران» ، «تیغ زن» و «قرنطینه» با وجودی نقش پررنگ عطاران برای مردم چندان وسوسه برانگیز نبود اما «خروس جنگی» و «توفیق اجباری» به خاطر فروش بالایشان نامش را در مدیوم سینما تثبیت كرد. «ورود آقایان ممنوع» وجه دیگری از بازیگری عطاران را نشان داد و تبدیل به پرفروش ترین فیلم كارنامه اش شد. عطاران در «اسب حیوان نجیبی است» یكی دیگر از نقش های جدی سینمایی اش را بازی كرد كه بعدها شكل دیگرش را در «دهلیز» شاهد بودیم. او در جشنواره امسال علاوه بر بازی در «كلاشینكف» و «طبقه حساس» ، «ردكارپت» ‌دومین ساخته اش را هم در بخش مسابقه داشت.

بازگشت به تلویزیون: رضا عطاران 18 سال در تلویزیون ترك تازی كرد اما بعد از «بزنگاه» با مسولان تلویزیون دچار چالش شد . این روزها موقعیت او در سینما هم در مقام كارگردان و هم بازیگر تثبیت شده و با سیمرغ هایی كه در هر دو بخش به دست آورده  بعید به نظر می رسد بخواهد تغییر مسیر دهد.

شهاب حسینی

شهاب حسینی همیشه محبوب بوده ؛ چه وقتی در قامت مجری برنامه های «اكسیژن» ، «بر پا بر پا»،« به رنگ صبح»، «سایه روشن» و... سعی می كرد شكل تازه ای از اجرا را تجربه كند ،‌چه زمانی كه در نقش یونس بهگر «پلیس جوان» بازی كرد. حسینی پیش از این در «خانواده محبوب» و «همسفر» بازی كرد اما نام او با «پلیس جوان» گره خورده است.

حسینی بعد از معروف شدن خیلی زود با پیشنهادهای سینمایی مواجه شد اما نه «رخساره» و نه «آدمك ها» آن طور كه باید به چشم نیامدند. «واكنش پنجم» را می توان سكوی جهش حسینی در سینما دانست.

شهاب حسینی از محبوب ترین بازیگر حال حاضر سینما است؛ شاید نامش به تنهایی متضمن گیشه نباشد اما هم منتقدان و هم مخاطبان سینما با احترام از نام و بازی او یاد می كنند. او برای رسیدن به این جایگاه زحمت زیادی كشیده و البته سال ها منتظر اتفاقی ویژه بوده؛ اتفاقی كه در نیمه دوم دهه هشتاد با «درباره الی ...» محقق شد و بعد از آن نام حسینی با چندین اثر مطرح چند سال اخیر پیوند خورد. او كه امسال اولین فیلم سینمایی اش (ساكن طبقه وسط) را كارگرانی كرده ،‌ موفق ترین بازیگر چند سال اخیر در كسب جوایز بازیگری جشنواره فجر،  جشن خانه سینما و جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است.

حسینی هیچ گاه تلویزیون را كامل رها نكرد و به موازات بازی در سینما پیشنهادهای خوب تلویزیون را بی پاسخ نگذاشت. حتی در تله های موفقی مثل «تنگنا» ، «تنهایی»  ،«تعبیر خواب» و ... بازی كرد. «سرزمین كهن» بعد از «شوق پرواز» تازه ترین سریال او است كه البته پخش آن فعلا متوقف مانده.

عطاران و زارعی از کجا آمده اند؟

مریلا زارعی

سال 74 با سریال «كارآگاه» حسن هدایت برای اولین بار تصویرش در تلویزیون به نمایش درآمد و بعد از آن تا سال 75  در سریال‌هایی مثل «مهرخوبان»، «خلبان»، «جهان وارونه»، «دبیرستان خضرا» و ... نقش‌هایی كمرنگ داشت. البته با هیچكدام از این سریال‌ها نتوانست موقعیتش را آنطور كه باید تثبیت كند. تا سال 75 كه در سریال «هوای تازه» به همراه نصراله رادش بازی كرد و برای مخاطبان شناخته شد.

سال 77 با بازی در سریال «ولایت عشق» به چهره‌ای آشنا برای مخاطبان بدل شد. او پیش از این سریال با بازی در نقش‌های فرعی فیلم‌هایی مثل «پاتك»،«روی خط مرگ» و «زن شرقی» در سینما حضور داشت اما هیچگاه بازی‌اش دیده نشده بود.

بازی در فیلم «دو زن» تهمینه میلانی در سال 77 برای زارعی موقعیت خیلی خوبی فراهم كرد و بعد از آن با بازی در «تكیه برباد» و «واكنش پنجم»، به عنوان بازیگر موفق سینما شناخته شد. او سال 80 دوباره با «پلیس جوان» به تلویزیون برگشت و بیش از پیش موقعیتش را در این رسانه تثبیت كرد. سال 82 با فیلم «سربازهای جمعه» مسعود كیمیایی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل را دریافت كند و بعد از آن برای «زن زیادی»، كاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در سالهای بعد با فیلمهای «دستهای خالی»، «درباره الی ... »، «كیفر»، «دعوت»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به موفقیت‌هایی دست پیدا كرد و نهایتا امسال بار دیگر به خاطر «شیار 143» سیمرغ گرفت.

او بعد از موفقیت در سینما تنها یك بار در تلویزیون ظاهر شد آنهم در سریال «كلاه پهلوی» ضیاءالدین دری.

فرهاد اصلانی

با نقش «یزید» در سریال امام علی «ع» به تلویزیون آمد اما به دلیل گریم فراوان و نقش متفاوتی كه داشت آن زمان چندان بازی‌اش برای مخاطبان جا نیفتاد. در سال 73 در سریال مناسبتی «همسایه‌‌ها» نقش بازی كرد و بعد با «بهاران در بهار» و «خانه در آتش» تاحدی برای مخاطبان تلویزیونی شناخته شد.

سال 73 با فیلم «روسری آبی» رخشان بنی اعتماد در سینما حضور پیدا كرد و یك سال بعد به خاطر بازی در «سفر به چزابه» هم در سینما و هم در تلویزیون به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد.

شهاب حسینی همیشه محبوب بوده ؛ چه وقتی در قامت مجری برنامه های «اكسیژن» ، «بر پا بر پا»،« به رنگ صبح»، «سایه روشن» و... سعی می كرد شكل تازه ای از اجرا را تجربه كند ،‌چه زمانی كه در نقش یونس بهگر «پلیس جوان» بازی كرد. حسینی پیش از این در «خانواده محبوب» و «همسفر» بازی كرد اما نام او با «پلیس جوان» گره خورده است.

اصلانی بعد از «سفر به چزابه» تا سال 89، عمده موفقیتش را در تلویزیون به دست آورد. سال 80 با «پلیس جوان»، مطرح شد و بعد از آن در «وفا» و «راه بی‌پایان» به بازیگری شناخته شده برای مخاطبان تلویزیونی تبدیل شد و نهایتا با «آشپزباشی» و «مختارنامه»، موفقیتی بیش از پیش به دست آورد. در این سالها در سینما هم فعال بود اما تا سال 89 و بازی در «یه حبه قند»، فیلم‌هایش موفقیت چندانی نداشتند. بعد از فیلم میركریمی، در عرض سه سال در 9 فیلم سینمایی بازی كرد و با «سیزده 59»، «زندگی خصوصی»، «خرس»، «پل چوبی»، «به خاطر پونه»، «من مادر هستم»، «خواب‌زده‌ها» و «قصه‌ها» فرهادی به یكی از مهره‌های اصلی سینما تبدیل شد.

صابر ابر

اولین بار بین بچه‌ها و به خاطر حضور در برنامه «رنگین كمان» شبكه تهران شناخته شد. بعد از اینكه به عنوان یك مجری خودش را ثابت كرد برای اجرای برنامه‌های «از كنكور بیشتر بدانیم»، «پلك» و «در صد ثانیه» از او دعوت به همكاری شد.

سال 84 با بازی در فیلم «شاعر زباله‌ها» محمد احمدی برای اولین بار در یك فیلم سینمایی حضور پیدا كرد. این فیلم توقیف شد و ابر برای اولین بار در فیلم «مینای شهر خاموش» دیده شد و همان موقع توانست موفقیت خودش را به اثبات برساند. ابر همان سال به خاطر «مینای شهر خاموش» از بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، نامزد بهترین بازیگر نقش مكمل مرد شد و تندیس خانه سینما را گرفت.

بعد از موفقیت در «مینای شهر خاموش»، در «دایره زنگی» یك بار دیگر موفقیتش را تكرار كرد. او در فاصله سالهای 86 تا 89 در هفت فیلم بازی كرد اما غیر از «نخودی»، در هیچ كدام نقش اصلی نبود. با این حال می‌شود گفت كه ابر در تمام این فیلم‌ها، بخصوص «درباره الی ... »، «هیچ» و «آقا یوسف» نقش‌هایی كوتاه اما كلیدی داشت و حتی در بیست‌وهفتیم دوره جشنواره فجر هم توانست برای «درباره الی ... » نامزد بهترین بازیگر نقش مكمل مرد شود. سال 89 و با بازی در «اینجا بدون من»، به اوج موفقیت رسید.

مهتاب کرامتی

مهتاب كرامتی 16 سال پیش برای نقش هلن سریال «مردان آنجلس» انتخاب شد و بعداز آن خیلی زود با پیشنهادهای سینمایی مواجه شد. او كه قصد نداشت در انتخاب مسیرش سخت گیری بی مورد داشته باشد ،‌ پیشنهاد سعید سهیلی برای «مردی از جنس بلور» را رد نكرد. این انتخاب برای شروع خوب بود اما در جهش حرفه ای او نقش خیلی زیادی نداشت.

كرامتی یك سال بعداز «مردی از جنس بلور» ،‌با فیلم موفق «مومیایی 3» توانست نام خود را در سینما تثبیت كند. بعد از آن هم در سینما به طور مستمر به كارش ادامه داد و خیلی زود تبدیل به بازیگری پركار شد. او برای سومین فیلمش (مرد بارانی) كاندیدای دریافت سیمرغ نقش اول زن شد و 9 سال بعد برای نقش متفاوت «بیست » به این جایزه رسید. دپلم افتخار برای «آلزایمر» دیگر جایزه ای است كه او از جشنواره فجر موفق به دریافت شده. كرامتی در چند سال اخیر تمایل داشته از نقش های شیك فاصله بگیرد برای همین گاهی در نقش یك زن كارگر تنها بازی می كند و گاهی در نقش دختری معتاد ِ مطرود.  او در جشنواره امسال «اشباح» داریوش مهرجویی و «ناخواسته» برزو نیك نژاد را بر پرده داشت كه هر دو نشان از تجربه گرایی او دارند.

مهتاب كرامتی بعد از چند فیلم سینمایی، بار دیگر به تلویزیون بازگشت و  در فیلم _ سریال «مریم مقدس» بازی كرد و یك سال بعد ( 1380 ) جلوی دوربین نخسین سریال ابراهیم حاتمی كیا ( خاك سرخ) قرار گرفت. او دو سال پیش در تله فیلم «آذر» بازی كرد و این یعنی ارتباط كرامتی با تلویزوین همچنان قطع نشده است.

ویشكا آسایش

سریال امام علی (ع) واجد ویژگی های بسیاری بود كه همچنان به عنوان اثری موفق از آن یاد می شود. یكی از فاكتورهای موفقیت این سریال، شخصیت های آن بودند كه بخوبی به باور  مخاطب نشستند. قطام از جمله این كاراكترها بود كه بازیگری نا آشنا اما بشدت منطبق با ویژگی ها زن عرب پساجاهلی، آن را به تصویر كشید. ویشكا آسایش با این سریال شهرتی همپای دیگر بازیگران مطرح سریال بدست آورد.آسایش مدتی از بازیگری دور بود تا این كه با فیلم «ساحره» نقش آفرینی در سینما را تجربه كرد.

«عشق + 2 » و «بلوغ» تجربه های جدی او در زمنیه بازیگری بود كه وجه دیگری از توانایی اش را نشان داد. او با «دنیا»، «هشت پا» و «گل یخ» ثابت كرد كه می تواند در فیلم های عامه پسند هم موفق ظاهر شود. «ورود آقایان ممنوع» به زعم خیلی ها بهترین نقش آسایش است. او در این فیلم كمدی در دو تیپ ظاهر شد و برای آن سیمرغ فجر را بدست آورد. «سیزده» آخرین حضور سینمایی او است كه در جشنواره فجر اخیر به نمایش در آمد.

آسایش بعد از چند سال دوری از تلویزیون در «نردبام آسمان» نقش تاریخی دیگری را تجربه كرد و از قضا موفق هم بود.  او نقش كوتاهی هم سریال «مختارنامه» داشت؛ نقش «جعده» همسر امام حسن (ع). بعید بنظر برسد این بازیگر پیشنهاد مناسب در تلویزیون را رد كند.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

داوری بدون حرف نمی‌شود

همه سیمرغ‌داران جشنواره سی و دوم فیلم فجر