تبیان، دستیار زندگی
هر یک از ما شرایط زندگی خاص خود را داریم که روی کیفیت صبحانه‌مان تأثیر می‌گذارد؛ اما مهم این است که در هر شرایطی صبحانه را میل کنید و قید آن را نزنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبحانه‌ی ایده‌آل من (قسمت دوم)


هر یک از ما شرایط زندگی خاص خود را داریم که روی کیفیت صبحانه‌مان تأثیر می‌گذارد؛ اما مهم این است که در هر شرایطی صبحانه را میل کنید و قید آن را نزنید.

رابطه صبحانه و ضریب هوش

در قسمت اول این مطلب گفتیم که صبحانه علاوه بر تامین مواد مغذی روزانه تامین‌کننده‌ی آب نیز می‌باشد. چون در طول شب بدن آبی دریافت نمی‌کند و لازم است که برای صبحانه به میزان کافی مایعات بنوشید. همچنین گفتیم که هر یک از ما شرایط زندگی خاص خود را داریم که روی کیفیت صبحانه‌مان تأثیر می‌گذارد؛ اما مهم این است که در هر شرایطی صبحانه را میل کنید و قید آن را نزنید. از ادامه‌ی این مطلب نیز می‌گوییم صبحانه‌ی مناسب برای افرادی که علاقه‌ای به غلات ندارند، افرادی که سر کار می‌روند و کسانی که اهل ورزش‌اند چیست! لطفاً با ما همراه باشید.

صبحانه‌ی ایده‌آل: اگر علاقه‌ای به غلات ندارید

اگر اهل غلات صبحانه نیستید و یا دیدن یک پیاله غلات مخلوط شده با شیر شما را یاد بچگی‌ها و صبحانه خوردن‌های زورکی می‌اندازد بهتر است جایگزین‌های مناسب را دریابید. نان تهیه‌شده از آرد کامل انتخاب مناسبی است. باید جایگزین‌هایی انتخاب کنید که علاوه بر لذت بردن از طعمشان قندهای دیر جذب وارد بدنتان کنند تا چند ساعت بعد از صبحانه ته دلتان ضعف نرود.

منوی پیشنهادی

نان، بیسکویت، کیک، پنکیک (تهیه‌شده از آرد کامل) و محصولات لبنی، یک واحد میوه و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان (چای، قهوه، آب میوه، شیر و غیره).

نظر متخصص

غلات شامل مواد غذایی متنوعی هستند مانند نان، غلات صبحانه، بیسکویت، کیک و غیره. توصیه می‌کنیم به طور متنوع از این مواد غذایی امتحان کنید تا غلات مورد نظرتان را پیدا کنید. توصیه می‌کنیم حتماً از محصولات غذایی کامل (سبوس‌دار) استفاده کنید. به عنوان مثال نان سبوس‌دار مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند و به همین دلیل هم سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند. اگر دلتان نمی‌خواهد هر روز نان بخورید از بیسکویت‌های تهیه‌شده از آرد سبوس‌دار استفاده کنید. از مصرف بیسکویت‌های شکلاتی و کرم‌دار برای صبحانه بپرهیزید به خاطر اینکه چرب و شیرین هستند.

این روزها از بطری نوشیدنی‌های یک نفره گرفته تا ماست و پنیرهای کوچک

و غیره در بازار وجود دارد. برای همین خیلی راحت می‌توانید این مواد غذایی مینیاتوری را داخل کیفتان بگذارید و سرکار بروید. می‌توانید ساندویچتان را از شب

قبل آماده کنید تا صبح وقتتان گرفته نشود

صبحانه‌ی ایده‌آل: اگر در محل کارتان صبحانه می‌خورید

اگر سر کار می‌روید و مجبورید صبح زود از خانه بیرون بزنید بهتر است صبحانه‌تان را آماده کرده و سرکار میل کنید. لازم است مواد غذایی مناسبی انتخاب کنید که به راحتی قابل‌حمل و قابل خوردن باشد که همزمان با کار بتوانید میل کنید. احتمالاً خوردن بیسکویت شیرین، کرم‌دار یا کیک‌های شکلاتی و غیره به همراه شیر، چایی یا قهوه راحت است اما باید بدانید که این مواد غذایی معمولاً چرب و شیرین‌اند. برای همین اگر نگران وزن ایده‌آل یا سلامتی‌تان هستید بهتر است سراغ چنین صبحانه‌ای نروید. باید بدانید که روش‌های مناسب دیگری هم وجود دارند که ساعت 11 صبح دلتان ضعف نرود.

منوی پیشنهادی

صبح‌ها داخل کیفتان یک واحد میوه مانند سیب یا موز یا حتی آب میوه و کمپوت با شیر و یک ساندویچ نان و پنیر و گردو به همراه سبزی خوردن بگذارید.

نظر متخصص

این روزها از بطری نوشیدنی‌های یک نفره گرفته تا ماست و پنیرهای کوچک و غیره در بازار وجود دارد. برای همین خیلی راحت می‌توانید این مواد غذایی مینیاتوری را داخل کیفتان بگذارید و سرکار بروید. می‌توانید ساندویچتان را از شب قبل آماده کنید تا صبح وقتتان گرفته نشود. میوه و نوشیدنی مورد علاقه‌تان را هم از قبل آماده کنید. تنها کاری که می‌ماند این است که صبحانه را داخل کیفتان بگذارید و راهی اداره شوید.

برخی برای اینکه راحت‌تر کالری بسوزاند قبل از صبحانه ورزش می‌کنند. درست است که بدن در این صورت کالری بیشتری می‌سوزاند و از ذخایر چربی استفاده می‌کند اما انجام ورزش‌های سنگین به صورت ناشتا باعث افت فشار و مشکلات دیگر می‌شود

صبحانه‌ی ایده‌آل برای ورزشکاران

اگر اهل ورزش هستید هیچ‌وقت صبح‌ها به صورت ناشتا شروع به ورزش نکنید به خصوص اگر ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید. اگر به صورت مرتب و گاهی وقت‌ها صبح‌ها ورزش می‌کنید باید صبحانه‌ی کامل میل کنید تا کارایی بدنتان بالا باشد.

منوی پیشنهادی

نان یا غلات صبحانه با محصولات لبنی، یک واحد میوه‌ی تازه یا آب میوه‌ی تازه، کمپوت، تخم‌مرغ، قهوه یا چای.

نظر متخصص

فرقی نمی‌کند که ورزشکار باشید یا نه. مهم این است که نیازهایتان را تامین کنید و قبل از ناهار مدام احساس ضعف نداشته باشید. توجه داشته باشید که برخی برای اینکه راحت‌تر کالری بسوزاند قبل از صبحانه ورزش می‌کنند. درست است که بدن در این صورت کالری بیشتری می‌سوزاند و از ذخایر چربی استفاده می‌کند اما انجام ورزش‌های سنگین به صورت ناشتا باعث افت فشار و مشکلات دیگر می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

7 راز لاغری با خوردن صبحانه‌ی خوب

بفرمایید صبحانه‌ی سالم

یک صبحانه مفصل بخور و لاغر شو

12 ماده غذایی خوب برای صبحانه

آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟

صبحانه را فراموش نکنید

چرا باید صبحانه بخوریم؟

صاد مثل صبحانه

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

اصل اول خوردن صبحانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.