تبیان، دستیار زندگی
مداری كه در شکل این مطلب می بینید یك آمپلیفایر 3 ترانزیستوری است. از این آمپلیفایر می توان به عنوان تقویت منابع صوتی ضعیف و یا حتی به عنوان سخنرانی در اماكن محدود و به عنوان بلندگوی دستی استفاده نمود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمپلیفایر سخنرانی بسازید

مداری كه در شکل زیر می بینیید، یك آمپلیفایر 3 ترانزیستوری است. از این آمپلیفایر می توان به عنوان تقویت کننده منابع صوتی ضعیف و یا حتی به عنوان سخنرانی در اماكن محدود و به عنوان بلندگوی دستی استفاده نمود. 

درباره كیت:

در این كیت از 3 ترانزیستور استفاده شده است. ترانزیستور اول در مدار نقش تقویت مقدماتی سیگنال های صوتی ورودی به مدار را به عهده دارد و سیگنال های را پس از یك مرحله تقویت، از طریق خازن C3 به بخش تقویت اصلی كه شامل ترانزیستورهای T2 و T3 است منتقل می كند.

مقاومت ها نیز در مدار نقش تامین ولتاژ های مورد نیاز و بایاس ترانزیستورها را به عهده دارند. مدار توسط یك منبع تغذیه 6 تا 12 ولت مستقیم، تغذیه می شود.
لیست قطعات موجود در بسته بندی كیت:

ترانزیستورهای T2 , T1 هر دو از یك نوع بوده و برای نصب چنان در مكان هایشان نصب شوند كه سطح مقطع آنها بر شكل های روی فیبر منطبق شود.
ترانزیستور T3 از یك طرف دارای بدنه فلزی می باشد و در نصب باید چنان عمل شود كه طرف فلزی بدنه به طرف ترانزیستور T2 و طرف نوشته روی بدنه آن نیز بطرف عبارت SP قرار گیرد.
بلندگوی كیت می تواند یك بلندگوی معمولی ولی سالم و در محدوده هشت اُهم باشد و باید توسط دو رشته سیم به محل SP متصل شود.
تغذیه مدار بین 6 تا 12 ولت مستقیم است كه می تواند از باتری یا آدابتور تامین و با رعایت قطب مثبت و منفی به محل BAT متصل شود. در صورت استفاده از 12 ولت ترانزیستور T3 داغ خواهد شد و در اینصورت لازم است یك گرماگیر آلمینیومی به بدنه آن متصل شود تا گرمای اضافی را دفع كند.
ورودی مدار با عبارت IN مشخص شده است. در اتصال خروجی صوتی ضعیف به ورودی مدار توجه شود كه ورودی شاسی مدار با علامت ستاره * مشخص شده است. بنابراین لازم است خروجی منبع صوتی شما با رعایت شاسی و مغزی به ورودی آمپلیفایر متصل شود.


در صورت اتصال یك میكروفون خازنی به ورودی IN ، با صحبت كردن در مقابل میكروفون، صدا در بلندگو شنیده خواهد شد. البته در نصب میكروفون خازنی به ورودی مدار نیز بدنه و مغزی باید رعایت شود. به طوری كه پایه شاسی میكروفون به محلی كه با علامت ستاره * مشخص شده متصل شود. پایه شاسی میكروفون های خازنی همان پایه ای است كه به بدنه میكروفون اتصال دارد.


در صورتی كه تمایل دارید از این آمپلیفایر به منظور بلندگوی دستی یا آمپلیفایری برای سخنرانی در اماكن محدود استفاده كنید، لازم است مطابق بند قبلی یك میكروفون به ورودی مدار متصل كنید و برای صدای قوی و پر قدرت حتماً از یك بلندگوی شیپوری برای مدار استفاده كنید تا صدا با قدرت تمام پخش شود. البته استفاده از تغذیه 12 ولت با جریان حداقل یك آمپر نیز تاثیر بسیار زیادی در قدرت صدا خواهد داشت. ( در اینصورت نصب گرماگیر به بدنه ترانزیستور T3 الزامی است )


جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش  آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی