تبیان، دستیار زندگی
رهبر جریان صدر در بیانیه ای از کناره گیری این جریان از عرصه سیاسی در عراق خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی مقتدی صدر از سیاست


رهبر جریان صدر با انتشار بیانیه ای خداحافظی خود را با جهان سیاست اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مقتدی صدر در این بیانیه، اعلام کرد که همه دفاتر جریان صدر در عراق را می بندد و از سیاست کناره گیری می کند و دیگر فعالیت سیاسی نخواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: همه دفاتر جریان صدر و نهادهای زیر مجموعه آنها که تحت عنوان "دفاتر سید شهید" در عراق کار می کردند، بسته می شوند و مقتدی صدر از فرایند سیاسی عراق کناره گیری خواهد کرد.

این بیانیه افزود: جریان صدر از حالا به بعد دیگر هیچ گونه فراکسیون پارلمانی و هیچ پست و کرسی چه در داخل و چه در خارج از دولت ندارد و فقط 19 نهاد همچنان تحت مدیریت مستقیم مقتدی صدر باقی خواهد ماند.

این بیانیه درباره علت کناره گیری مقتدی صدر از فعالیت های سیاسی و بستن دفاتر جریان صدر آورده است: مقتدی صدر این تصمیم را در راستای حفظ آبروی خاندان صدر بویژه دو شهید این خاندان و مصون نگاه داشتن نام آنها از هرگونه اتهام فسادی است که تاکنون روی داده و یا احتمال دارد که در آینده تحت عنوان این دفاتر چه در داخل و چه در خارج از عراق روی دهد.

مقتدی صدر

براساس این بیانیه، مقتدی صدر همه دفاتر جریان صدر در سطح دینی، اجتماعی، سیاسی یا نظایر آن را می بندد.

در این بیانیه از زبان مقتدی صدر آمده است: من به عنوان تنها میراث دار شهید ثانی، بستن همه دفاتر و نهادهای زیرمجموعه‌ جریان صدر در کل سطوح دینی، اجتماعی، سیاسی ونظایر آن را اعلام می‌کنم و هیچ کسی حق ندارد که به نمایندگی از این دفاتر سخنی بگوید یا فعالیتی تحت عنوان این دفاتر چه در داخل و چه در خارج از عراق انجام دهد.

مقتدی صدر افزود: من از این به بعد در هیچ یک از مسائل سیاسی دخالتی نمی‌کنم و ما هیچ فراکسیون پارلمانی یا سمت در داخل یا خارج از دولت عراق نداریم و هر کسی که برخلاف این عمل کند، با بازخواست شرعی و قانونی روبرو خواهد شد.

وی در بیانیه اش گفته است : من تنها وارث شهید ثانی بوده و بنده بسته شدن تمامی دفاتر و ضمائم آن‌ها را در تمامی سطوح دینی و سیاسی و اجتماعی و ... اعلام می کنم و کسی حق ندارد که به نام (این دفاتر) و یا به نمایندگی از آنها و یا تحت عنوان آن ها فعالیت کند.

در این بیانیه اسامی که همچنان تحت مدیریت مستقیم مقتدی صدر فعالیت خواهند داشت ذکر شده است.

این موسسات عبارتند از: 1- مرقد سید شهید و زیر مجموعه های آن 2- صحن مرقد سید شهید 3- هیئت میراث سید شهید 4- شبکه ماهواره ای "الاضواء" 5- رادیو قرآن ناطق 6- رادیو العهد 7- نماز جمعه در مسجد کوفه و شهرک صدر 8- موسسه منتظر برای احیای میراث آل صدر 9- موسسه خدماتی 10 مجله الهدی 11- مدارس آکادمیک خیریه متعلق به مقتدی صدر در نجف، قم و بغداد 12- مدرسه دخترانه البتول 13 - مسجد فاطمه الزهرا در نجف اشرف 14- مرکز شهدای صدر در بغداد 15- مرکز علمی عراق در بغداد 16 - مراکز اطلاع رسانی ویژه این جریان 17- مسابقه گروه ناجی 18- مدرسه دینی امام صادق در نجف اشرف 19- ساخت داروخانه ای به نام آل صدر

اکنون تصمیم بدون مقدمه متقدا صدر برای خروج از صحنه سیاسی، جناح صدر را از انتخابات دشوار آینده خارج می کند. جناح صدر شش وزارتخانه کابینه ثˆنوری المالکیثˆ را در اختیار دارد و 40 کرسی پارلمان را هم به خود اختصاص داده است.

مقتدی صدر کیست؟

سید مقتدا صدر متولد 21 مرداد 1352 ( 12 آگوست 1973) چهارمین فرزند سید «محمدصادق صدر» مجتهد بانفوذ عراقی است که در دوران حاکمیت صدام ترور شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شخصیت سیاسی و مذهبی اسلام‌گرای عراقی، یکی از بانفوذترین رهبران شیعیان عراق و شناخته‌ترین بازمانده خاندان صدر که از سال 1386 بطور مخفیانه در شهر قم زندگی می‌کند.

وی از مخالفین حکومت صدام حسین و حضور نیروهای خارجی در عراق بوده‌است. نیروهای مسلح تحت امر او معروف به جیش المهدی در مقاطعی درگیری‌هایی با نیروهای ائتلاف و حکومت مرکزی داشته‌اند. مهمترین پایگاه طرفداران صدر در شهرک صدر بغداد است.

وی چهارمین فرزند سید محمد صدر، مجتهد با نفوذ عراقی است که در دوران حکومت صدام به قتل رسید پدر مقتدی و پسر عموی پدرش، سید محمدباقر صدر (از مراجع پیشین تقلید شیعیان عراق) به همراه دو برادر دیگرش در دوران رژیم بعثی صدام حسین به خاطر نقش محوری که در مبارزه مردم این کشور علیه صدام داشتند، به شهادت رسیدند.

در ادامه بیانیه گفته شده است که کناره گیری مقتدی صدر برای حفظ آبروی خاندان صدر و دور ماندن نام آنها از هر اتهام فسادی که تاکنون رخ داده یا در آینده با نام این دفاتر در داخل و خارج عراق رخ خواهد داد صورت گرفته است.

پس از این حادثه مقتدی مخفی شد و به زندگی پنهانی و زیرزمینی روی آورد. مقتدی پس از آنکه پدرش در 29 بهمن 1377 کشته شد فعالیت خود را صرف بازیابی روابط با بخشی از طرفداران پدرش که همچنان پیرو وی باقی مانده بودند کرد.

این گروه که عمدتا از جوانان تشکیل شده بود هسته اولیه تشکلی شد که اکنون با عنوان «جماعت صدرثانی» به طرفداری از مقتدی صدر فعالیت می‌کنند. مقتدی صدر اگر چه 30 ساله‌است اعتقادات سیاسی و مذهبی و سخنرانی‌های آتشین او

مقتدی صدر

که همگی علیه اشغالگران و برله برپایی حکومت اسلامی در عراق است و توانسته صدها هزار نفر از طیف‌های پرشور شهرهای شیعی عراق بویژه «شهرک صدر» در حومه بغداد را به سوی خود جذب کند.

پس از سقوط صدام، مقتدی صدر با برخی اقدامات گسترده، موسسات خیریه و دفاتر پدرش در شهرهای مختلف عراق را دوباره فعال ساخت و اشخاص مهم و تاثیرگذاری همچون شیخ محمد یعقوبی را که مقلد صدر پدر بود، سازماندهی کرد و اطراف خود جمع نمود. سپس با تدوین مرامنامه‌ای که در آن به لزوم تشکیل حکومتی براساس احکام اسلامی و اقامه حدود شرعی برای آینده عراق تاکید شده وارد صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور شد.

در تاریخ 3 مارس 2010 میلادی، شورای عالی قضایی عراق، حکم دستگیری مقتدی صدر، به جرم صدور دستور قتل عبدالمجید خویی، روحانی محافظه‌کار و پسر سید ابوالقاسم خویی، از مراجع عالی تقلید شیعه را صادر کرد.

. وی با همین طرفدارانش موسسات خیریه و دفاتر پدرش را در شهرهای مختلف عراق دوباره فعال کرد و سپس با تدوین مرامنامه‌ای که در آن بر لزوم تشکیل حکومتی اسلامی و اقامه حدود شرعی برای آینده عراق تاکید شده بود وارد صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور شد.

در دوران اشغال عراق، جیش المهدی که گفته می‌شود 60 هزار عضو دارد با ارتش آمریکا بارها درگیر شدند و آمریکایی‌ها در واکنش به این اقدام تلاش کردند تا صدر را دستگیر کنند.

در همین رابطه خبرگزاری فارس در گزارشی از زندگی نامه مقتدی صدر نوشته است: ورود صدر به صحنه درگیری نظامی با آمریکایی‌ها پس از توقیف هفته‌نامه «الحوزه» در شهرک صدر صورت گرفت، پس از توقیف این هفته‌نامه که در آن مواضع اسلامی و ضدآمریکایی مقتدا منتشر می‌شد، طرفداران او درگیری‌های نظامی را آغاز کردند. اما در نهایت رهبر جوان جریان صدر، فعالیت جیش المهدی را به حالت تعلیق درآورد و وارد فاز سیاسی شد و در سال 2005 اجازه یافت تا در انتخابات حضور یابد. اما در آگوست همین سال نیروهای آمریکایی با هدف ترور مقتدا، به خانه او حمله کردند که در این عملیات نیز شکست خوردند. در اکتبر 2006 وی در کنار «جلال طالبانی» رئیس جمهور عراق حاضر شد تا میزان نفوذ خود در دولت جدید این کشور را نشان دهد. جریان او در پارلمان عراق 20 کرسی را در آن دوره از آن خود کرده بود.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: العالم،خبرآنلاین،مهر