تبیان، دستیار زندگی
صبحانه علاوه بر تامین غذای بدن تأمین‌کننده‌ی آب مورد نیاز آن نیز می‌باشد. چون در طول شب بدن ما آبی دریافت نمی‌کند و اگر در اولین وعده‌ی غذایی روزانه مایعات کافی نوشیده نشود امکان بی‌آب شدن بدن بالا می‌رود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبحانه‌ی ایده‌آل من (قسمت اول)


صبحانه علاوه بر تامین غذای بدن تأمین‌کننده‌ی آب مورد نیاز آن نیز می‌باشد. چون در طول شب بدن ما آبی دریافت نمی‌کند و اگر در اولین وعده‌ی غذایی روزانه مایعات کافی نوشیده نشود امکان بی‌آب شدن بدن بالا می‌رود.

صبحانه

بارها و بارها شنیده‌اید که صبحانه یکی از وعده‌های غذایی اصلی و صد البته مهم است. در طول شب معده ساعت‌ها خالی می‌ماند برای همین لازم است که صبح انرژی مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی مناسب تامین شود. صبحانه علاوه بر تامین غذای بدن تأمین‌کننده‌ی آب مورد نیاز آن نیز می‌باشد. چون در طول شب بدن ما آبی دریافت نمی‌کند و اگر در اولین وعده‌ی غذایی روزانه مایعات کافی نوشیده نشود امکان بی‌آب شدن بدن بالا می‌رود. اما هر کدام از ما شرایط زندگی متفاوتی داریم که روی نوع و کیفیت صبحانه‌مان تأثیر می‌گذارد. اگر هر روز صبح زود سرکار می‌روید و وقت صبحانه خوردن ندارید، اگر بچه‌دار هستید، اگر رژیم گرفته‌اید، اگر ورزشکار هستید، اگر علاقه‌ای به مصرف محصولات لبنی ندارید و غیره، لازم است به فکر صبحانه‌ی مناسب خود باشید. در این مطلب سعی کرده‌ایم صبحانه‌ی مناسب و ایده‌آل شما را ذکر کنیم تا خدای نکرده بدون خوردن آن از خانه بیرون نروید. با ما باشید.

اگر زمان کافی ندارید به غلات صبحانه فکر کنید که با یک لیوان شیر و خیلی ساده

و سریع قابل مصرف هستند

صبحانه‌ی ایده‌آل من: وقتی زمان کافی دارم

اگر وقت کافی دارید خوش به سعادتتان! یک میز صبحانه‌ی کامل آماده کنید و از صبحانه‌تان لذت ببرید. بهتر است بدانید نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند لاغرتر از آن‌هایی هستند که قید این وعده‌ی مهم را می‌زنند. معمولاً اکثر افراد آخر هفته‌ها یا روزهای تعطیل زمان کافی برای صرف یک صبحانه‌ی مفصل پیدا می‌کنند. در هر حال از هر فرصتی برای میل کردن صبحانه‌ی کامل بهره ببرید.

منوی ایده‌آل: ماست، پنیر سفید، گردو، آب میوه‌ی تازه‌ی خانگی، سالاد میوه‌ی خانگی، نان سبوس‌دار، غلات، تخم‌مرغ و غیره.

نظر متخصص

صبحانه‌ی کامل همان طور که از اسمش مشخص است تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و تا وعده‌ی بعدی شما را سیر نگه می‌دارد. توصیه می‌کنیم مصرف نان‌های تهیه‌شده از آرد سفید، انواع شیرمال‌ها، نان روغنی‌های خیلی چرب، پیراشکی، کیک و غیره را تا حد امکان محدود کنید. این‌گونه نان‌ها شیرین یا خیلی چرب هستند. مصرف این مواد غذایی آن هم یک بار در هفته کافی است.

غلات صبحانه

صبحانه‌ی ایده‌آل: وقتی عجله دارید

اگر کارتان به گونه‌ای‌ است که صبح‌ها فقط پنج دقیقه برای صبحانه وقت دارید باز هم استفاده کنید و قید آن را نزنید. در همین پنج دقیقه هم می‌توانید 4 ماده‌ی غذایی ضروری را میل کنید.

منوی پیشنهادی: غلات صبحانه، یک لیوان شیر، یک واحد میوه یا آب میوه، چای یا قهوه.

نظر متخصص

عجله داشتن بهانه‌ی خوبی برای صرف‌نظر کردن از صبحانه نیست. مواد غذایی مناسبی نیز وجود دارند که خیلی سریع مصرف می‌شوند و از ریزه‌خواری روزانه پیشگیری می‌کنند و دیگر لازم نیست ساعت 11 دنبال مواد غذایی شیرین و هله‌هوله بگردید. اگر زمان کافی ندارید به غلات صبحانه فکر کنید که با یک لیوان شیر و خیلی ساده و سریع قابل مصرف هستند.

حتی اگر رژیم گرفته باشید نیز باید صبحانه بخورید. کافی است انتخاب‌های درستی داشته باشید؛ مثلاً اینکه مصرف کره را محدود کنید. به جای آن پنیر کم چرب میل کنید

صبحانه‌ی ایده‌آل: وقتی رژیم لاغری دارید

صبحانه‌ی خوب بخشی از یک تغذیه‌ی سالم است که به لاغری کمک زیادی می‌کند. اگر تصور می‌کنید که صبحانه شیرین است برای همین از خیر آن می‌گذرید تا چاق نشوید در اشتباه هستید. صبحانه اولین وعده‌ی غذایی بعد از چند ساعت گرسنگی است. برای همین نباید به بهانه‌های واهی از آن صرف‌نظر کرد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد شاخص توده‌ی بدن افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند کمتر از افرادی است که از این وعده‌ی مهم صرف‌نظر می‌کنند.

منوی پیشنهادی: غلات لایت (غلات رژیمی با فیبر اضافی) با یک واحد محصولات لبنی، یک واحد میوه، یک فنجان چای یا قهوه.

نظر متخصص

حتی اگر رژیم گرفته باشید نیز باید صبحانه بخورید. کافی است انتخاب‌های درستی داشته باشید؛ مثلاً اینکه مصرف کره را محدود کنید. به جای آن پنیر کم چرب میل کنید.

کره و مربا

صبحانه‌ی ایده‌آل: وقتی بچه‌دار هستید

آیا همه‌ی بچه‌ها نیازهای یکسانی دارند؟ آیا باید برای آن‌ها غلات یا نان در نظر گرفت؟ در هر صورت بچه‌ها به 4 ماده‌ی غذایی اصلی یعنی محصولات لبنی، میوه، غلات و نوشیدنی‌ها نیاز دارند. این مواد غذایی باید در صبحانه‌ی بچه‌ها لحاظ شود و درعین‌حال باید سعی کنید به ذائقه‌ی آن‌ها احترام بگذارید.

منوی پیشنهادی: غلات با عسل، نان تست با کره، مربا یا عسل، آب میوه، ماست یا شیر یا شیرکاکائو.

نظر متخصص

تنها چیزی که باید به آن دقت کنید میزان صبحانه‌ای است که باید بر حسب نیاز به انرژی و اشتهای کودک تنظیم شود. برای کودکانی که دچار اضافه‌وزن هستند خامه عسلی یا شکلات صبحانه به هیچ‌وجه صبحانه‌ی مناسبی نخواهد بود اما منع کامل آن‌ها از مصرف این مواد غذایی نیز درست نیست. بهتر است مصرف این مواد غذایی محدود شود نه ممنوع. توجه داشته باشید نان تست یا مربا نیز صبحانه‌ی پرکالری محسوب می‌شود. سعی کنید تنوع ایجاد کنید. گاهی نان، کره و مربا، گاهی همان نان و پنیر، گاهی عسل یا کمپوت.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد شاخص توده‌ی بدن افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند کمتر از افرادی است که از این وعده‌ی مهم صرف‌نظر می‌کنند

صبحانه‌ی ایده‌آل: اگر میانه‌ای با طعم شیرین ندارید

اگر میانه‌ی خوبی با طعم شیرین ندارید و مواد غذایی شور را بیشتر می‌پسندید خیلی راحت می‌توانید به جای ماست شیرین از پنیر استفاده کنید. به جای میوه سبزیجات را دریابید.

منوی پیشنهادی: پنیر، نان، سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی، هویج یا خیار، تخم‌مرغ. نوشیدنی‌تان را تلخ میل کنید. چای یا بهتر از آن چای سبز یا قهوه‌ی تلخ گزینه‌های خوبی برایتان هستند.

نظر متخصص

خیلی‌ها برای صبحانه طعم شور را بیشتر می‌پسندند. برای همین بیشتر میل به مصرف غذا دارند. خیلی از افراد هم تمایل زیادی به مصرف غذاهای باقیمانده از شب نشان می‌دهند مانند کوکو، ماهی و غیره. پنیر جزو اصلی صبحانه‌ی این افراد است. البته مصرف مواد غذایی غیر شیرین ایرادی ندارد اما باید در مصرف چربی دقت کرد. اگر برای صبحانه به عنوان مثال کوکو یا پنیر میل می‌کنید بهتر است ظهر یا شب از این مواد غذایی استفاده نکنید و چربی‌های مصرفی در این وعده‌ها را محدودتر کنید.

پنیر لبنه

صبحانه‌ی ایده‌آل: اگر لبنیات دوست ندارید

البته بیشتر افراد از بین محصولات لبنی فقط شیر را برای صبحانه نمی‌پسندند و مشکل چندانی با پنیر یا کره ندارند. البته باید بدانید که شیر یکی از منابع غذایی کلسیم است که نباید از آن صرف‌نظر کرد؛ اما اگر میل چندانی به نوشیدن آن در وعده‌ی صبحانه ندارید لزومی ندارد خودتان را وادار به مصرف آن بکنید. می‌توانید پنیر را جایگزین این محصول لبنی کنید. پنیر این فرصت را فراهم می‌کنید که از همان ابتدای صبح کلسیم جذب کنید.

منوی پیشنهادی: پنیر، میوه، غلات، چای.

نظر متخصص

اگر برای صبحانه میلی به نوشیدن یک لیوان شیر ندارید حتماً پنیر مصرف کنید. باید به فکر جذب کلسیم باشید برای همین پنیر یک راه حل مناسب است. از این گذشته پنیر معمولاً حاوی میزان کمی لاکتوز می‌باشد برای همین مشکل گوارشی خاصی برایتان ایجاد نمی‌کند. اگر به دلیل مشکلات گوارشی و عدم تحمل لاکتوز لب به شیر نمی‌زنید توصیه می‌کنیم از شیرهای فاقد لاکتوز یا شیر سویای غنی‌شده با کلسیم استفاده کنید.

ادامه دارد...

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

7 راز لاغری با خوردن صبحانه‌ی خوب

بفرمایید صبحانه‌ی سالم

یک صبحانه مفصل بخور و لاغر شو

12 ماده غذایی خوب برای صبحانه

آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟

صبحانه را فراموش نکنید

چرا باید صبحانه بخوریم؟

صاد مثل صبحانه

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

اصل اول خوردن صبحانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.