تبیان، دستیار زندگی
به همراه داشتن اسماء خداوند و پیامبران و آیاتی از قرآن چه به صورت پلاك و گردن بند و چه به صورت كاغذ یا نوشته هنگام ورود به سرویسهای بهداشتی چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی احکام قرآن

لمس

سۆال: به همراه داشتن اسماء خداوند و پیامبران و آیاتی از قرآن چه به صورت پلاك و گردن بند و چه به صورت كاغذ یا نوشته هنگام ورود به سرویسهای بهداشتی چه حكمی دارد؟

اگر در پوشش باشد كه با بدن بدون وضو، تماس نداشته باشد همراه بودن آن در فرض سۆال حرام نیست. (ر.ك، تحریر الوسیله، ج1، ص32)

سۆال: كاغذی كه بر آن نام خدا نوشته شده در صورتی كه بخواهیم دور بیندازیم اگر نام خدا را با قلم خط بزنیم كه اصلاً مشخص نباشد و دور بیندازیم آیا مرتكب گناه شده ایم؟

در صورتی كه نام خداوند متعال و حروف آن معلوم نباشد اشكال ندارد. (ر.ك، تحریر الوسیله، ج1، ص32)

سۆال: در خصوص قرآن و نحوه حفظ حرمت كتاب قرآن رعایت چه نكاتی ضروری است؟ و آیا گذاشتن كتب علمی بر روی قرآن اشكال دارد؟ آیا حمل قرآن با نایلون دستی یا داخل ساك دستی جایز است؟

رعایت احترام قرآن مجید لازم است و از هر كاری كه در عرف توهین محسوب شود باید اجتناب نمود بنابراین سعی كنید كه قرآن بر روی سایر كتب قرار گیرد تا در نظر عرف توهین به حساب نیاید امّا حمل آن در ساك دستی و امثال آن مانعی ندارد.

سۆال: قرآنها و كتب ادعیه ای كه كهنه و فرسوده شده باشند و قابل استفاده نباشند را چه باید كرد؟

اگر پاره شده و قابل استفاده نیست می توانند در رودخانه بریزند یا در زیر خاك پاك دفن كنند تا پوسیده شود.

سۆال: آیا خواندن قرآن بصورت ترتیل برای زنان كه نامحرم می شنود جایز است؟

اگر محرك و مهیج نامحرم نباشد اشكال ندارد.

سۆال: اینجانب می توانم عربی بخوانم ولی معنای آن را درك نمی كنم، ولیكن انگلیسی را به خوبی متوجه می شوم، بر اساس حدیث نبوی كه «هر كس یك آیه از قرآن در ماه رمضان بخواند مانند خواندن تمام قرآن است» آیا اگر به انگلیسی هم خوانده شود همین طور است؟

ثواب قرائت قرآن منوط به درك معنای آن نیست، اگر چه خوب است سعی شود تا معنی آن را درك نماید تا از ارشاد و علوم آن بهره مند گردد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص624)

سۆال: آیا می توان اعمال شب قدر را به زبان غیر عربی انجام داد؟

مانع ندارد، ولی قرآئت سُوره و آیات قرآن و ادعیه مأثوره به نیت تحصیل ثواب مخصوص، منوط به قرآئت متن عربی است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص624)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

چرا قرآن مهجور است؟

اعجاز علمی قرآن

آیا علم هر چیزی در قرآن آمده است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.