تبیان، دستیار زندگی
هیچ نقطه ای در ایران از زلزله در امان نیست. با توجه به آسیب پذیری و واقعیت لرزه خیز بودن کشور، بر اساس پیشنهاد سازمان یونسکو و تصویب هیأت وزیران، مؤسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در آذرماه 1368 تأسیس شد. در حال حاضر چهار پژوهشکده زلزله شناسی،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

ایران زمین در میان دو صفحه اروپا آسیا و عربستان، تجربه زلزله های شدید در طول تاریخ دارد، وقوع زلزله های شدید در دهه های اخیر و خسارت های انسانی - اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن ها بیانگر لرزه خیزی زیاد و آسیب پذیری شدید کشور در برابر زلزله است.
متأسفانه در پی بعضی از این حوادث طبیعی ناگوار اسناد و بناهای بسیار با ارزش ناریخ فرهنگ باستانی ایرانی نیز با خاک یکسان شده است. تمامی حقایق فوق حاکی از لزوم تمرکز بر روی یافتن راه حلی برای جلوگیری و کاهش این اثرات می باشد.

با توجه به آسیب پذیری و واقعیت لرزه خیز بودن کشور، بر اساس پیشنهاد سازمان یونسکو و تصویب هیأت وزیران، مۆسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در آذرماه 1368 تأسیس شد. این مۆسسه در پاییز 1378 به پژوهشگاه ارتقاء یافت و در مرداد ماه 1380 اساسنامه جدید پژوهشگاه تصویب شد. تشکیلات جدید پژوهشگاه نیز در 22 شهریورماه 1386 به تصویب هیأت امنای پژوهشگاه رسید و از طرف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرا ابلاغ گردید.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

انجام پروژه های پژوهشی و پروژه های ارتباط با صنعت، مقاله های علمی، پژوهشی و ISI، مقاله علمی-ترویجی و ارایه بیش از یک هزار مقاله در کنفرانس های داخلی و خارجی، تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، برگزاری سالانه مانورهای زلزله و ایمنی در مدارس و مهدکودک های سراسر کشور، بخشی از دستاوردهای پژوهشگاه طی بیست سال فعالیت می باشد.

در حال حاضر چهار پژوهشکده "زلزله شناسی"، "مهندسی سازه"، "مهندسی ژئوتکنیک" و "مدیریت خطرپذیری و بحران"، تشکیل شده است. همچنین "مرکز ملی پیش بینی زلزله" و "مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باندپهن کشور" با ایستگاه لرزه نگاری مسقر در نقاط مختلف کشور نیز از جمله بخش های دیگر و تازه تاسیس پژوهشگاه می باشند.

وظایف پژوهشگاه در زمینه‌های لرزه‌زمین‌ساخت، زلزله شناسی، مهندسی ژئوتکنیک، مدیریت بحران، مهندسی سازه، اطلاع‌رسانی، فناوری و خدمات مشاوره‌ای عبارتند از:

مطالعه و تحقیق جامع تحلیلی، تجربی، صحرایی و دستگاهی با هدف شناخت بهتر و دقیق‌تر چشمه‌های لرزه‌ای (گسل‌ها، پوسته ایران‌زمین، لرزه‌خیزی، خطر زمین‌لرزه، پهنه‌بندی، تهیه انواع نقشه‌های مربوط و تدوین کاتالوگ داده‌های زلزله ایجاد، توسعه و بهبود شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن کشور و دیگر شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب نگاری برای فرابینی و شناخت بهتر و دقیق‌تر فعالیت‌های لرزه‌ای ایران و منطقه، به طوری که زلزله های سراسر دنیا را رصد می کند و در سایت خبری به اطلاع می رساند.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

دانش آموزانی که از این مرکز دیدن می کند می توانند از دو آزمایشگاه مهندسی سازه و ژئوتکنیک و همچنین شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن کشور دیدن کنند. بازدید ها به صورت تور آموزشی برنامه ریزی شده و در مدت 3 ساعت انجام می شود.
بازدید از این پژوهشگاه برای دانش آموزان کلاس های چهارم به بالای دبستان و دوره های اول و دوم متوسطه مناسب است.
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

در هر بار بازدید 40 دانش آموز می توانند شرکت کنند. بازدید ها فقط در روزهای دوشنبه امکان پذیر است و برای هماهنگی لازم است در خواستی برای مدیریت روابط عمومی پژوهشگاه نوشته شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی