تبیان، دستیار زندگی
گاهی زیبایی و تب جوان شدن آنقدر یقه ات را می چسبد که به هر دارویی بسنده می کنی تا دوباره جوانی را در آغوش بگیری حتی اگر این اتفاق با سم بوتاکس باشد، جوانی مصنوعی با سمی که معلوم نیست چند نفر را می خواهد قربانی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود بوتاکس های چینی به کشور!


گاهی زیبایی و تب جوان شدن آنقدر یقه ات را می چسبد که به هر دارویی بسنده می کنی تا دوباره جوانی را در آغوش بگیری حتی اگر این اتفاق با سم بوتاکس باشد، جوانی مصنوعی با سمی که معلوم نیست چند نفر را می خواهد قربانی کند. 

بوتاکس

بوتاکس عملی که طی چند سال اخیر گرایش و استفاده از روشهای متفاوت برای زیبایی و جوانی پوست را در بین ایرانیان رواج زیادی داده و کافی است سری به مطب دکترهای پوست و زیبایی و حتی متخصصان زنان و زایمان بزنید، آن وقت متوجه می شوید چند درصد از بیماران مراجعه کننده، می خواهند با تزریق بوتاکس جوانی و زیبایی را به پوست صورت خود بازگردانند.

البته این روزها تزریق بوتاکس پای آرایشگاه‌های زنانه گرانقیمت بالای شهر را هم به این وادی کشانده و با وجود هشدارهای متخصصان در این رابطه باز هم مردم به افراد غیر متخصص اعتماد کرده و در مکان هایی غیر استاندارد اقدام به تزریق بوتاکس می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله با بیان اینكه انجام این اعمال برای جلوگیری از عوارض و صدمات احتمالی باید در كلینیك های تخصصی پوست انجام شود، تاكید كرد:هر كاری، تخصص و مهارت خاص خود را می طلبد كه بسیاری از آرایشگران در زمینه انجام اعمال زیبایی مثل بوتاكس تخصص لازم را ندارند.

در انجام بوتاكس لازم است فردی كه این كار را انجام می دهد، بداند بوتاكس بر روی چه افرادی اثربخش است، در چه قسمتی از صورت باید انجام شود و در چه قسمت هایی نباید انجام شود و همچنین چه آمپولی استاندارد و با كیفیت است.

برخی از آرایشگران فقط تزریق این آمپول را آموخته اند و از جزئیات آن بی اطلاع هستند.

بیمارانی به مطب های متخصصان پوست مراجعه می كنند كه در اثر تزریق نادرست آمپول بوتاكس دچار ناراحتی و حساسیت های شدیدی پوستی شده اند و بعد از بررسی مشخص می شود كه بیمار آمپول چپنی بوتاكس را كه بی كیفیت است، در آرایشگاه تزریق كرده است.

با این همه خطر، تعداد متقاضیان بوتاکس افزایش پیدا کرده و در عین حال سن متقاضیان هم کاهش یافته است، دختران جوان و کم سن و سال و حتی مردان نیز امروز در صف تزریق بوتاکس می ایستند و روز به روز هم این صف در حال طولانی تر شدن است

از طرف دیگر متاسفانه کشور چین بوتاکس‌هایی تولید می‌کند که غیراستاندارد هستند و ما نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم. بوتاکس‌های چینی معمولا برچسب وزارت بهداشت را ندارند. در خوش بینانه‌ترین نگاه، عارضه این مواد این است که واحدهای استاندارد در آن‌ها لحاظ نشده و اثربخشی لازم حاصل نمی‌شود.

مردان هم بوتوکسین تزریق می‌کنند

جراحان پلاستیک و متخصصان پوست بر این باورند که برخلاف سال‌های نخست ورود بوتاکس به کشور که بیشتر مصرف‌کنندگان این آمپول زنان میانسال و 35 سال به بالا بوده‌‌اند، امروزه دختران جوان بین 20 تا 22 سال و مردان نیز جزو متقاضیان این عمل تزریقی هستند و این روند در گرایش به تزریق آن بی‌سابقه بوده است.

بوتاکس در میان اعمال تزریقی، شایع‌ترین نوع عمل است و مانند جراحی بینی در حال اپیدمی شدن است و انجام این عمل از سوی مردان نیز گویای این مطلب است..

بوتاکس

فلج عضلات با تزریق غیر استاندارد

عوارض جانبی و آثار ناخواسته این شیوه درمانی، بیش تر به تکنیک تزریق و میزان مهارت و آشنایی پزشک با آناتومی عضلات صورت بستگی دارد و متخصصان پوست می گویند که تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص ممکن است خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و فلج صورت را به دنبال داشته باشد. حتی گفته می شود که تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس ممکن است باعث فعال شدن برخی از بیماریهای نهفته فرد شود.

دوز استفاده از این سم دارویی خیلی مهم است و اگر تزریق بیش از اندازه باشد، باعث مسمومیت شدید و سپس فلج شدن عضلات تنفسی و در نهایت منجر به مرگ می شود.

اما با این همه خطر، تعداد متقاضیان بوتاکس افزایش پیدا کرده و در عین حال سن متقاضیان هم کاهش یافته است، دختران جوان و کم سن و سال و حتی مردان نیز امروز در صف تزریق بوتاکس می ایستند و روز به روز هم این صف در حال طولانی تر شدن است.

محققان می گویند افرادی که به صورتشان بوتاکس تزریق کرده اند علاوه بر عدم توانایی در بیان حالات چهره حتی نمی توانند برخی از احساسات را نیز درک کنند و قدرت احساس برخی از احساسات در این افراد محدود خواهد شد.

دلیلش هم این است که این افراد وقتی در شرایط احساسی غم یا شادی قرار می گیرند، عضله های صورتشان مانند افرادی که بوتاکس تزریق نکرده اند، نمی تواند تحریک شود بنابراین از این عضله های سخت و فلج شده، پیام های ضعیفی دریافت می شود.

فردی که بوتاکس تزریق کرده، به اتفاقات احساسی مانند صحنه غم انگیزی در فیلم به طور طبیعی و مانند سایرین واکنش نشان نمی دهد و در ماهیچه هایی که بوتاکس به آنها تزریق شده، حرکت اندکی صورت می گیرد و بازخورد اندکی به مغز درباره بیان چهره ارسال می کند.

جراحان پلاستیک و متخصصان پوست بر این باورند که برخلاف سال‌های نخست ورود بوتاکس به کشور که بیشتر مصرف‌کنندگان این آمپول زنان میانسال و 35 سال به بالا بوده‌‌اند، امروزه دختران جوان بین 20 تا 22 سال و مردان نیز جزو متقاضیان این عمل تزریقی هستند و این روند در گرایش به تزریق آن بی‌سابقه بوده است

اما این تمام ماجرا نیست گاهی سم در بسته های تقلبی وغیراستاندارد و بدون مجوز در بازار دارویی کشور توسط قاچاقچیان وارد شده و برخی از افراد غیرمتخصص هم بدون توجه به نکات ایمنی آن را استفاده می کنند.

سمهایی که از کشورهایی مثل چین و تایوان بدون هیچ مشخصه خاصی می آید و به گفته متخصصان از آنجا که این ماده به هر حال یک سم است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی که گاهی نیز جبران پذیرنیستند، برای بیمار خواهد شد.

این در حالی است که دوز استفاده از این سم بسیار حائز اهمیت است زیرا میزان زاید این سم می تواند حتی منجر به مرگ شود.

اغلب جراحان پلاستیک و متخصصان پوست می گویند که مشتریان آنها سالی دو تا سه بار برای تزریق بوتاکس مراجعه می کنند. اما واقعیت این است که در دنیای کنونی روندی در حال وقوع است که هیچ کشوری از آن مصون نیست، روند کالایی شدن و جز جز شدن زیبایی، اگر در گذشته زیبایی افراد به عنوان یک کلیت درنظر گرفته می شد، امروزه درحال تجزیه و تفکیک شدن است و هریک از اجزای بدن در دنیای رسانه مورد تاکید خاصی قرار گرفته و مدهایی برای آن به وجود می آید که حتی در جراحی های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- خبر فارسی / 2- فرارو / 3- نیک صالحی / 4- وبلاگ رستگاری