تبیان، دستیار زندگی
شهوت رانی یکی از بدترین گناهانی است که منشأ بیماری‌های روحی فراوانی می باشد. بسیاری از مشکلات و گرفتاری هایی که در طول زندگی گریبان گیر انسان می شود ریشه در شهوت رانی افراد دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهوترانی، منشاء بیماری‌های روحی


شهوت رانی یکی از بدترین گناهانی است که منشأ بیماری‌های روحی فراوانی می باشد. بسیاری از مشکلات و گرفتاری هایی که در طول زندگی گریبان گیر انسان می شود ریشه در شهوت رانی افراد دارد.

نگاه حرام

شهوت جنسی یکی از قدرتمندترین غرایزی است که خداوند متعال در نهاد بشر قرار داده است، که اگر تحت کنترل در نیاید فتنه ها بر می انگیزد، حکمت آفرینش این غریزه قدرتمند تکثیر نسل بشر است، اما گاه ارضای آن تنها هدف برخی از انسان ها می شود و این شرم آور و منزجر کننده است، چنین کسانی دره سقوط از مقام انسان بودن را با سرعتی فوق تصور طی خواهند کرد، دره ای که گویا انتهایی ندارد، تیرگی هایش به قدر غلیظ است که هرگز امید برون رفت از آنها قابل تصور نیست.

خداوند متعال حکیم است و خیر مطلق و چیز بد و بی خیر خلق نمی کند، او وسایل را در اختیار ما قرار می دهد با ماست که از این وسیله چگونه استفاده کنیم ؟

آنچه شهوت را به جوش می آورد:

دستورات اخلاقی دین طبق مصلحت انسانیت بنا نهاده شده و پایبند بودن به آنها هیچ ضررو زیانی برای انسان نخواهد داشت، یکی از آن مواردی که تاکید زیادی شده مسئله نگاه به نامحرم است که باید جدی بگیرم، امام علی (علیه السلام) می فرمایند: دل انسان کتاب دیدگان اوست. یعنی هر آنچه چشم بیند بر صفحه دل نوشته می شود در واقع چشم انسان دروازه ورود تصورات و اندیشه ها به ذهن اوست. چشم چرانی و نگاه به نامحرم بسیاری اوقات در یک لحظه اتفاق می افتد ولی اثرات زیان باری بر فکر و ذهن نوجوان می گذارد که ممکن است تا مدت ها ادامه یابد.

در روایتی از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که می فرمایند: نگاه حرام به نا محرم، تخم شهوت را در قلب می کارد.

«عواقب شهوت رانی»

شهوت سم کشنده:

اولین و مهمترین تاثیری که پیروی و اطاعات از شهوت بر روی انسان به جای می گذارد این است که انسان را تا مرحله هلاکت و نابودی پیش می برد روح انسان همانند لوح پاکی است که هر گناه، لکه سیاهی بر روی آن به جای می گذارد از اینرو با توجه به این که شهوت رانی یکی از بدترین گناهان می باشد؛ موجبات نابودی روح انسان را فراهم می کند امام علی علیه السلام می فرماید: «الشَّهَوَاتُ سُمُومٌ قَاتِلَات؛ شهوات سم های کشنده‌ای هستند» ‏[1]

هر آنچه چشم بیند بر صفحه دل نوشته می شود درواقع چشم انسان دروازه ورود تصورات و اندیشه ها به ذهن اوست. چشم چرانی و نگاه به نامحرم بسیاری اوقات در یک لحظه اتفاق می افتد ولی اثرات زیان باری بر فکر و ذهن نوجوان می گذارد که ممکن است تا مدت ها ادامه یابد

شهوت تباه کننده عقل:

از جمله تاثیرات مخرّب و منفی که شهوت بر روی انسان به جای می گذارد این است که رفته رفته عقل و فکر او را تحت تاثیر خود قرار می دهد و کارایی و توانایی های مفید و ارزشمند عقل را از بین می برد در این خصوص امام علی علیه السلام می فرماید:

طَاعَةُ الْهَوَى تُفْسِدُ الْعَقْل؛‏ اطاعت و پیروی از هوای نفس موجب فاسد شدن عقل می شود. [2]

شهوت فاسد کننده دین:

نوعاً کسانی که شهوت بر آنها غلبه نموده و تمام رفتارهای و کارهای و تصمیمات خود را بر اساس شهوات تنظیم می کنند و هیچ گونه معیاری دینی و عقلی را در رفتار و کردار خود دخیل نمی نمایند ارزش و جایگاهی برای دین قائل نیستند چرا که پیروی از شهوت، شاخصه ها و معیار های دینی را در وجود آنها خاموش ساخته است امام علی علیه السلام در این خصوص می فرماید: طاعة الشّهوة تفسد الدّین؛ اطاعت از شهوت دین را فاسد میکند ‏[3]

راهکار درمان شهوت رانی

1- توجه و اهتمام جدی به عبادت و راز و نیاز به درگاه احدیت

2- اندیشه و تفکر در عواقب کارهای خود

3- تحریک نکردن خود، به این معنا که خود را در معرض گناه و شهوت قرار ندهد

پی نوشت ها:

[1] غرر الحكم و درر الكلم ح 6939

[2] غرر الحكم و درر الكلم ح 816

[3] غرر الحكم و درر الكلم ح 6957

فرآوری: محمدی               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت رهروان ولایت

سایت جامعه تبلیغ

مطالب مرتبط:

خوشگذرانى آفت زندگی

6راه کنترل شهوات

3 اثر شوم شهوت رانی 

راه خلاصی از روابط نامشروع! 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.