تبیان، دستیار زندگی
بهترین راه این است که برای تعویض هر cd ، بتوانیم کل مجموعه را بالا ببریم، سپس cd را در جای خود قرار دهیم و پس از محکم نمودن، مجموعه را به پایین هدایت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه پنجم

اهداف: ساخت و نصب بخش بالا - پایین برنده کل سیستم نمدگیر ساخته شده در جلسه چهارم
وسایل لازم: در جلسه پیش کار ساخت بخش نمد گیر راتکمیل نمودیم. ولی چگونه باید از آن استفاده نماییم؟


آیا می توانیم آن را به صورت ثابت در بالای cd نصب نماییم؟ در این صورت قادر نخواهیم بود cd را تعویض نماییم یا به سختی قادر قادر خواهیم بود این کار را انجام دهیم.
پس باید به دنبال راه حلی باشیم تا بتوانیم مجموعه ی نمدگیر به همراه موتور های آن را جا به جا نماییم.


بهترین راه این است که برای تعویض هر cd ، بتوانیم کل مجموعه را بالا ببریم، سپس cd را در جای خود قرار دهیم و پس از محکم نمودن، مجموعه را به پایین هدایت کنیم.
راه دیگر نیز این است که برای تعویض هر cd، بتوانیم کل مجموعه را بالا ببریم، سپس cd را در جای خود قرار دهیم و پس از محکم نمودن، مجموعه را به پایین هدایت کنیم.


راه دیگر نیز این است که برای مجموعه پایه ای در دست نماییم و د رمواقع تعویض cd دستگاه را به صورت دستی از روی پایه بلند کنیم و دوباره بر روی آن قراردهیم. حال با توجه به امکانات موجود و زمان باقی مانده برای انجام پرژه می توانید یکی از این راه ها را انتخاب نمایید.
ما در ساخت این پروژه از راه اول یعنی جا به جایی بخش نمدگیر به صورت خودکار استفاده خواهیم نمود.
برای این منظور، همان گونه که در جلسه پیش نیز توضیح داده شد، از یک عدد موتور الکتریکی و سیستم پیچ و مهره برای تبدیل حرکت دورانی به انتقالی استفاده خواهیم نمود.
در جلسه پیش برای ایجاد چنین حرکت عمودی ای ، از 4 عدد میله هادی استفاده نمودیم که نقش ریل را برای جسم متحرک بازی می کردند.


برای این بخش نیز می خواهیم از یک مکانیزم مشابه استفاده نماییم با دو تفاوت:

1- در این سیستم چون وزن بخش متحرک و نیروی وارده به آن نسبت به بخش قبل بیشتر است باید از میله های هادی قویتری استفاده نماییم.
2- در قسمت قبل(جلسه4) از خود بدنه به عنوان ریل استفاده نمودیم و تنها برای عبور هر میله هادی، یک سوراخ درون تفلون ایجاد نمودیم ولی در این بخش به دلیل عدم تقارن و وزن زیان، اگر از همان روش استفاه کنیم، سایش در دستگاه بسیار بالا می رود و دستگاه زود فرسوده می شود. لذا باید به نوعی اصطحکاک بین میله های هادی و دستگاه (ریل) را کاهش دهیم.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه پنجم

شکل 1: نمایی از میله های هادی و پیچ بالا برنده قسمت نمدگیر


به نظر شما چگونه می توانیم این نیروی اصطحکاک را کاهش دهیم؟ بهتر است در این بخش شما را کمی با بلبرینگ ها آشنا کنیم.
بلبرینگ به صورت کلی وسیله ای است که از آن برای کاهش نیروی اصطکاک میان دو جسم متحرک استفاده می شود. شما نیز در زندگی روزمره با انواع زیادی از بلبرینگ برخورد داشته اید، مانند بلبرینگ کولر آبی، چرخ فرقون و...


آیا می دانید بلبرینگ ها چگونه کار می کنند؟ بهتر است آزمایش زیر را انجام دهید.
دو عدد صفحه چوبی اختیار کنید و سعی کنید آن ها را بر روی هم حرکت دهید. حال چند عدد تیله یا ساچمه میان این دو صفحه قرار دهید و آزمایش فوق را تکرار نمایید. مشاهده می کنید که در حالت دوم، نیروی کمتری لازم است. اساس کار بلبرینگ ها نیز همین است.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه پنجم
شکل 2 : اساس کار بلبرینگ

بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند و کاربردهای گوناگونی دارند. بلبرینگی که ما در ساخت این دستگاه استفاده می کنیم، قادر است میله یا جسم استوانه ای را به صورت موازی با محور خود حرکت دهد و اصطلاحا به آن رولبرینگ گفته می شود.


ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه پنجم

شکل 3: رولبرینگ

برای نصب رولبرینگ ها، داخل تفلون سوراخی به اندازه قطر خارجی آن ها ایجاد می کنیم و رولبرینگ را با چکس درون سوراخ قرار می دهیم.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه پنجم

شکل 4: محل نصب رولبرینگ ها در دستگاه


همان گونه که در شکل بالا مشاهده می کنید، می توانید از یک استوانه شفاف به عنوان محافظ دست در هنگام کار دستگاه استفاده نمایید.
با این کار، می توانیم کل بخش نمدگیر را درون استوانه به گونه ای نصب نماییم که در هنگام پایین آمدن بخش نمدگیر، استوانه حول cd قرار گیرد و مانع از برخورد دست به cd گردد.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه پنجم

شکل 5: استوانه محافظ


در این حالت می توانیم استوانه را به قطعه متحرکی که بر روی میله های هادی اصلی بالا و پایین می رود (قطعه*) نصب نماییم. با این کار با چرخیدن پیچ، استوانه به بالا و پایین خواهد رفت.
در پایان این جلسه باید دستگاه در حدی پیشرفت داشته باشد که با اتصال برق به هر یک از موتورهای cd گردان، موتور حرکت دهنده نمد و موتور حرکت دهنده استوانه اصلی، بتوان cd را به چرخش در آورد و یا استوانه و نمد را به بالا و پایین هدایت نمود.

مطالب مرتبط:

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه اول

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه دوم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه سوم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه چهارم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه ششم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه هفتم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: پوریا میرعشقی - تنظیم: فاطمه گودرزی