تبیان، دستیار زندگی
همان گونه که تاکنون متوجه شدید، ما قرار است دستگاهی بسازیم که بتوانیم سطح CD را بتراشد و به نوعی صیقل دهد تا خش ها محو شوند. اگر بخواهیم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دستگاه خش گیر CD- جلسه سوم

اهداف: ساخت پایه دستگاه و نصب موتور CD گردان
وسایل لازم: پلکسی گلاس- دریل - چسب


همان گونه که تاکنون متوجه شدید، ما قرار است دستگاهی بسازیم که بتوانیم سطح CD را بتراشد و به نوعی صیقل دهد تا خش ها محو شوند. اگر بخواهیم این کار را توسط دست انجام دهیم، با یک دست CD را ثابت نگه می داریم و با دست دیگر پنبه حاوی مواد سایشی را روی آن می کشیم.
حال به نظر شما چگونه می توان این عمل را توسط دستگاه انجام داد؟
یک راه این است که CD را در بخشی از دستگاه ثابت نگه داریم و مواد را توسط یک غلطک چرخان بر روی آن بمالیم:

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم

شکل1

روش دیگر این است که ما CD را حرکت دهیم و بخش ساینده را ثابت روی آن نگه داریم. ساده ترین روش برای حرکت دادن CD، چون جسم گردی است، این است که آن را حول مرکزش بچرخانیم .

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم


شکل 2

البته لازم به ذکر است که در هر دو روش فوق، لازم است بخش سایشی را توسط یک نیروی فنری بر روی سطح CD فشار دهیم تا تماس آن با سطح CD به صورت مناسب صورت گیرد و عمل سایش به صورت یکنواخت انجام پذیرد.
شما نیز می توانید با بررسی امکانات موجود و حس فنی خود، یکی از این دو روش را انتخاب نمایید.
ما در این طرح درس از روش دوم استفاده می کنیم، باید ابتدا یک پایه یا شاسی برای دستگاه بسازیم که بتوانیم اجزاء مختلف را روی آن نصب نماییم.


این شاسی را می توانیم از جنس های گوناگونی مانند چوب، فلز، پلکسی گلاس و ... بسازیم ولی مناسب ترین جنس پلکسی گلاس می باشد. پلکسی گلاس مزایایی دارد که در زیر با آن آشنا می شویم پلکسی گلاس در ظاهر مانند شیشه می باشد ولی نوعی پلی کربنات شفاف می باشد که در رنگ ها و ضخامت های مختلفی موجود است و به صورت صفحات 180×120 سانتی متری به فروش می رسد.
ضخامت این صفحات از 2 تا 30 میلی متر متغیر است و تنوع رنگی بسیار بالایی دارد.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم
ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم

شکل 3 و  4: ورقه پلکسی گلاس شکل 4: تنوع رنگی پلکسی گلاس


از دیگر مزایای پلکسی گلاس این است که دو طرف ورقه های پلکسی گلاس خام، برچسبی از جنس مقوا چسبیده است که می توان از آن برای خط کشی و علامت زدن محل برش و سوراخ کاری استفاده نمود.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم


شکل 5: محافظ مقوایی پلکسی گلاس


بر خلاف ظاهر آن که شبیه شیشه است، پلکسی گلاس خواص متفاوتی دارد، نسبت به شیشه در دمای بسیار پایین تری نرم می شود، شکنندگی کمتری دارد و مقاومت بالاتری نسبت به ضربه دارد.
سواخ کاری و خم کاری آن نیز بسیار ساده تر می باشد البته پلکسی گلاس معایبی نیز دارد مانند خش افتادن و کدر شدن در مجاور مواد شیمیایی

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم
ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم

شکل 6- خواص فیزیکی پلکسی گلاس


پلکسی گلاس می تواند در دمای ํC 40-تا ํC120 مورد استفاده قرار گیرد. مقاومت ضربه ای آن حدود 250 برابر شیشه است و وزن آن حدود نصف شیشه است، لذا می تواند جایگزین فلز، چوب، و ... شود.


چند کاربرد مهم آن ساخت شیشه های ضد گلوله، کلاه ایمنی – آسانسور شیشه ای- سقف های شفاف – شیشه های قطار و هواپیما و ... می باشد.
چون هدف ما ساخت شاسی از جنس پلکسی می باشد، کمی با برش، سوراخ کاری، خم کاری و چسباندن طلق آشنا می شویم.


برای برش پلکسی اگر ضخامت آن زیاد نباشد ( تا حدود 5-6 میل) مانند شیشه عمل می کنیم و توسط تیغ های مخصوص آن را خط می اندازیم و می شکنیم و برای ضخامت ها ی بالاتر از اره های عمود بر استفاده می کنیم.

برای سوراخ کاری، بهتر است سرعت چرخش متر زیاد باشد و سرعت پیشروی آن کم باشد تا سوراخ زه شده تمیز باشد. اگر سرعت چرخش متر کم باشد، احتمال لب پر شدن و شکستن پلکسی وجود خواهد داشت.
برای خم کاری پلکسی کافی است محل مورد نظر را توسط شعله یا سشوار های صنعتی گرم کنید، سپس خم نمایید و در همان حالت نگه دارید تا سرد شود.


برای چسباندن پلکسی گلاس می توانید از چسب آکواریوم، چسب قطره ای و چسب پلکسی استفاده نمایید. این چسب ها دو لبه پلکسی را در صورت صاف بودن، بسیار محکم به هم می چسبانند. حال که با پلکسی و روش کارکردن با آن آشنا شدید، می توانید شاسی دستگاه را بسازید. برای این کار ابتدا ابعاد مورد نظرتان را مشخص نمایید و سپس ابعاد هر وجه شاسی را مشخص نمایید. شاسی می تواند به صورت یک مکعب باشد که یک طرف آن باز است.


برای انتخاب ابعاد، باید به ابعاد موتور موجود برای چرخاندن cd مراجعه نمایید. می توانید ابعاد جعبه را (20-25)×(25-20)× 15سانتی متر در نظر بگیرید، ولی می توانید این ابعاد را با توجه به طرح خود کم یا زیاد نمایید.
برای راحتی می توانید پس از مشخص شدن ابعاد جعبه، ابعاد هر وجه آنرا روی کاغذ یادداشت کنید و در هنگام خرید از فروشنده بخواهید آن را برای شما به ابعاد مورد نظرتان ببرد.


در محاسبه ابعاد هر وجه، حتما ضخامت cd را نیز در نظر بگیرید. ضخامت ورق را نیز خودتان می توانید بین 5 تا 10 میل انتخاب نمایید. بهتر است ضلع پایینی جعبه را باز بگذارید تا بتوانید به راحتی موتور را نصب نمایید. پس از ساخت جعبه و خشک شدن چسب های آن، نوبت به نصب موتور cd چرخان می رسد.


موتور را به نحوی نصب کنید که شافت آن از مرکز وجه بالایی شاسی بیرون آید.
برای این منظور ابتدا دو قطر وجه بالایی را رسم نمایید و محل برخورد را به اندازه کمی بزرگتر از قطر شافت سوراخ نمایید. سپس با استفاده از خاصیت شفافیت پلکسی، محل نصب موتور را علامت زده و آنها را سوراخ نمایید.

ساخت دستگاه خش گیر سی دی - جلسه سوم

شکل 7- نحوه نصب موتور cd گردان بر روی شاسی


حال پیچ های موتور را بسته تا موتور cd گردان به صورت کامل بر روی شاسی نصب گردد.

مطالب مرتبط:

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه اول

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه دوم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه چهارم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه پنجم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه ششم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه هفتم

ساخت دستگاه خش گیر CD - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: پوریا میرعشقی - تنظیم: فاطمه گودرزی