تبیان، دستیار زندگی
برای شناخت بیشتر همسرتان ،ما به شما کمک خواهیم کرد.قبل از آنکه همسرتان به خانه برگردد این مقاله را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود آقایان ممنوع!


برای شناخت بیشتر همسرتان ،ما به شما کمک خواهیم کرد. قبل از آنکه همسرتان به خانه برگردد این مقاله را بخوانید.

همسر

شناخت شریک زندگی، اولین شرط موفقیت در زندگی مشترک است. عدم توجه به این اصل بنیادین، منشاء بسیاری از مشکلات و اختلافات زناشویی است.

اگر خصوصیات مردانه همسرتان را بشناسید بی شک نصف راه را رفته اید و در ادامه مسیر  نیز می توانید با مدیریت رفتار و  عکس‌العمل های خوب و مناسب تان در جهت بهبود زندگی تان گام بردارید.

در ادامه یادداشت به چند نمونه از ویژگی‌های خاص مردان و چگونگی برخورد زنان با آن اشاره می کنیم:

منطقی‌های بااحساس را دریابید

نقاب منطقی مردان را جدی نگیرید! اگر نقاب ها فرو بریزند شما خواهید دید که پشت آن چهره خونسرد، بی تفاوت، جدی و معقول همسرتان ، چه دنیای احساسی نهفته است. خصوصیات جنسیتی، تفاوت های تربیتی و تعاریف اجتماعی از یک مرد، باعث شده است که آنان با احتکار احساساتشان، بسیار منطقی و خود دار به نظر آیند. دنیای لطیف و پر احساس مردانه دست کمی از دنیای زنانه ندارد، اگر نگوئیم بیشتر بلکه به اندازه شما، همسرتان قلبی رئوف و روحیه ای نازک تر از شیشه دارد، اگر چه شاید این حقیقت را کتمان  کند اما عمیقا نیازمند محبت ، عشق و علاقه است. با علم به این مطلب، حالا نوبت شماست که به ورود ممنوع های دروغین قلب همسرتان بی اعتنا باشید و کلید ورود به آن را بیابید. بی هیچ واهمه ای عشق تان را به حراج بگذارید و محبت خود را به او ارزانی کنید اما بدانید همسرتان مثل شما پاسخگوی محبت تان نخواهد بود، ابراز احساسات او بیشترعملی است تا کلامی! روش و قاعده  خاص او را برای ابراز علاقه اش بپذیرید. همسرتان ممکن است هرگز به شما نگوئید ایده آل زندگی اش هستید اما با فراهم کردن اسباب آسایش و رفاه شما، علاقه اش را ثابت می کند. قدم به قدم پیش بروید؛ مسالمت آمیز برخورد کنید  و ابراز کلامی احساسات را به او بیاموزید. خسته دل نشوید، منتظر روزی باشید که او گوش شما را با "دوستت دارم"،"بهترینی" و... نوازش کند.

غیرت منطقی مردتان را ارزشمند بدانید و تا آنجایی که برایتان مقدور است مطیع  این حس همسرتان باشید. سعی کنید از رفتارها و یا موقعیت هایی که همسرتان نسبت به آن حساسیت دارد اجتناب کنید، بپذیرید که تحت لوای غیرت همسرتان، بیش از او، شما در آرامش خواهید بود

اقتدار مردان را ستایش کنید

احساس قدرت داشتن و تکیه گاه بودن، دو مولفه خوشایندی از مردانگی یک مرد است و یک مرد واقعی را معنا می کند. مردان بنا به فطرتشان اقتدار طلب هستند، اگر چه این روحیه اقتدار طلب مرد، دقیقا همان ویژگی مورد تائید و جذاب خانم هاست، اما گاهی تفریط در فهم آن، باعث می شود که اقتدار طلبی مرد را به مبارزه بکشیم! گاهی زن حس مردانه و اقتدارطلبی‌ همسرش را دست کم می گیرد و بی توجه به آن، وی را به خاطر اشتباهات سهوی و عمدی مورد شماتت و سرزنش قرار می دهد غافل از آنکه با این عمل، فطرت مرد را به تقابل و مبارزه وا می دارد. از سوی دیگر، گاهی زن با نادیده انگاشتن این حس مردانه ، همسر را به کناری می زند و در حاشیه زندگی به تماشایش می ایستد، عملی که هم برای زن و هم برای مرد خالی از تبعات منفی نیست.  در هر حال، مرد باید فرمانروای مهربان قلب یک زن باشد، سرداری که همیشه مورد تائید و احترام است، در غیر این صورت باید بگویم:"خود کرده را تدبیر نیست".

غیرت او را پاس بدارید

حس تملک در مردان بیش از زنان است، مردان خود را مالک بی چون و چرای همسرانشان می دانند، این حس به قدری شدت دارد که تحمل کوچکترین تعرضی را برایشان غیر ممکن می سازد. این خصوصیت مردانه، در حد اعتدال خود،حس مراقبت و علاقه مندی را به زن القاء می کند اما اگر از مرز بگذرد زبان شکوه و گلایه زنان را می گشاید. تعصب بی جا و غیر منطقی، عذاب آور است اما اگر بحق و منطقی باشد مطلوب زن است.

غیرت منطقی مردتان را ارزشمند بدانید و تا آنجایی که برایتان مقدور است مطیع  این حس همسرتان باشید. سعی کنید از رفتارها و یا موقعیت هایی که همسرتان نسبت به آن حساسیت دارد اجتناب کنید، بپذیرید که تحت لوای غیرت همسرتان، بیش از او، شما در آرامش خواهید بود.

همسر

کم گوئید و گزیده گوئید

شوق حرف زدن و لذت بسیار هم کلام شدن با همسر در خانم ها گاهی با گوش های سنگین و سکوت مردان خاموش می شود. صمّ و بکم بودن مرد دقیقا همان نقطه شروع  بسیاری از اختلافات است.

درست است که زنان دوست دارند با همسرشان حرف بزنند اما باید بدانند کی، کجا و چه بگویند. گاهی زنان به محض ورود همسر به خانه، قصه روزانه شان را برایشان تعریف می کنند و انتظار عکس العمل خوبی از همسرانشان را هم دارند، فارغ از آنکه مرد خسته است و بعد از روزی پر مشغله، حالی خوش برای حرف زدن ندارد. وقت شناسی یکی از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر،به هر قیمتی سعی نکنید که گوش های همسرتان را در اختیار داشته باشید. او شنونده آن چیزی خواهد بود که متمایل است و برایش جذاب است. از سیر تا پیاز هر چیزی را گفتن، تنها حوصله همسرتان را سر می برد. سعی کنید موضوعات جالب و یا مورد علاقه همسرتان را بشناسید و راجع به آنها به بحث و گفتگو بنشیند نه هر آنچه که لزومی برای صحبت راجع به آن نیست.

قوم شوهرتان را دوست بدارید

همه مردان حساسیت ویژه ای نسبت به خانواده خود، و از همه مهمترعلاقه وصف نشدنی  نسبت به مادرانشان، دارند؛

اگر چه شاید گاهی از سر  ناراحتی و دلخوری از برخی رفتارهای مادر ابراز تاسف کنند اما حقیقت چیزی ورای این صحبت هاست، همسرتان هرگز دوست ندارند شما راجع به مادرش بدگویی کنید و یا او را متهم نمائید. این حقیقتی غیر قابل کتمان است، اگر چه شاید خودش مجوز اهانت را به شما داده باشد. مواظب این رفتار نامعلوم  همسرتان باشید! مبادا روزی که از  خانواده اش بد می گوید پای به پایش شوید، چون در روزی دیگر شما را به خاطر همین هم پا بودن مواخذه و سرزنش خواهد کرد.

تا آنجایی که امکان دارد از خانواده همسرتان ایراد نگیرید. ممکن است به هنگام ابراز شکایت، همسرتان سکوت کرده و هیچ نگوید اما هرگز سکوت او  به معنای حق به جانب بودن شما نیست، این سکوت، خموشی پیش از آتشفشان است دیر یا زود آتش آن شما را خاکستر خواهد کرد. با وارد نشدن به جنگ تاریخی عروس و قوم شوهر، نه تنها  زنانه سیاست کرده اید بلکه محبوب دل همسرتان می شوید و جایگاه خود در قلب او حفظ می کنید.

برای نشاط زندگی مشترک تان لازم است چشم بر برخی خواسته های خود ببنید و نیمه پر لیوان را ببنید. قطعا همسرتان رفتارهای خوبی دارد که شما را امیدوار کند. سعی کنید او را آن گونه که هست، بپذیرید و دوستش داشته باشید

مریخی‌ها همیشه مریخی‌اند

شنیده اید که می گویند مردان مریخی اند و زنان ونوسی. بهتر است این را هم بدانید که مریخی ها کلی نگرند و ونوسی ها جز نگر. انتظار نداشته باشید همسرتان مثل شما از همه چیز سر در بیاورد و همه چیزدان باشد. خصلت جزیی نگری زن باعث می شود که زنان، علاقه مندی ها و خوشایندی های همسرشان را تشخیص دهند و  طبق مراد دل او  رفتار کنند، این در حالی است که مردان نمی توانند چنین قدرت تشخیصی داشته باشند، آنان نیازمند شنیدن خواسته های شما هستند، هرگز انتظار ذهن خوانی از همسرتان نداشته باشید. در فرصتی مناسب به گفتگو بنشینید و از آنچه که می خواهید او راجع به شما مطلع شود، آگاهش کنید.

خصوصیات او را عادت رفتاری‌اش بدانید

ممکن است همسر شما با همسر رویایی تان فاصله دو صد چندان داشته باشد. شاید شما همیشه آرزو داشته اید همسرتان مردی نظیف ، منظم و مرتبی باشد اما اکنون با مردی ازدواج کرده اید که همیشه ریخت و پاش می کند، وسائل خود را پرت می کند، لباس هایش را مرتب نمی کند و....

علیرغم گوشزد به او، هنوز رفتارهای همسرتان باعث تکدر خاطرتان می شود و گمان می کنید که با تکرار این رفتارها فقط قصد آزار شما را دارد. بهتر است این فکر اشتباه خود را سر و سامان ‌دهید، بپذیرید همسرتان قصد اهانت و یا جسارت ندارد بلکه آنچه برای شما حیاتی و اساسی است فقط برای همسرتان بی اهمیت است. پس به جای ناراحتی و تشویش کردن خاطرتان، بسنجید ببینید این رفتار همسرتان چه میزان در سلامت زندگی شما تاثیر دارد؟

ریخت و پاش  کردن خانه آن قدر مهم که شما نتوانید او را ببخشید و هر روز به خاطر آن بحث و جدل داشته باشید. برای نشاط زندگی مشترک تان لازم است چشم بر برخی خواسته های خود ببندید و نیمه پر لیوان را ببینید. قطعا همسرتان رفتارهای خوبی دارد که شما را امیدوار کند. سعی کنید او را آن گونه که هست، بپذیرید و دوستش داشته باشید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

صمیمیت 10 دقیقه ای با همسر

شوهرتان را صمیمانه بشنوید

رفو گری زندگی بعد از خیانت

دوباره چسب خواهیم زد!

 راه رسیدن به محیطی شاعرانه

راه‌های عیدانه برای فرار از جدل

بگو : دوستت دارم، خجالت نکش

پنج راز ارتباط زن و شوهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.