تبیان، دستیار زندگی
سایت‌های همسریابی نقش قابل توجهی در ازدواج افراد نداشته و این سایت‌ها به صورت غیرقانونی و ناکارآمد فعالیت می‌کنند و به جای تحکیم خانواده، به بنیان خانواده آسیب جدی وارد می‌آوردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسریابی اینترنتی یا روابط نامشروع؟


سایت‌های همسریابی نقش قابل توجهی در ازدواج افراد نداشته و این سایت‌ها به صورت غیرقانونی و ناکارآمد فعالیت می‌کنند و به جای تحکیم خانواده، به بنیان خانواده آسیب جدی وارد می‌آوردند.

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از ناکارآمدی سایت‌های همسریابی خبر داد و با اعلام آنکه دیدگاه ما نسبت به سایت‌های همسریابی نگاه مثبتی نبوده و باید فعالیت آن‌ها متوقف شود، گفت: تمامی مراکز مشاوره مجوز و پروانه‌های تخصصی این مراکز را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت می‌کنند، اما نظارت و حمایت از مراکز بر عهده وزارت ورزش و جوانان است.

همسریابی، نامشروع،پرنو

همسریابی برای دوست‌یابی و روابط نامشروع

آبان ماه سال 92 مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقی درباره سایت همسریابی انجام داده که در بخشی از آن آمده است: این شیوه همسریابی اگرچه می‌تواند به امکانی برای تسهیل ازدواج بدل شود، اما آسیب‌هایی از قبیل عدم آموزش، نظارت ضعیف، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلأ مشورت لازم، تهدیداتی را از طرف اینترنت برای ازدواج به وجود آورده است.

این گزارش می‌افزاید که عمده سایت‌های همسریابی فقط مکان‌هایی برای دوست‌یابی و در برخی موارد متأسفانه روابط نامشروع هستند. ضمن اینکه فقط از خرید و فروش اطلاعات افراد به یکدیگر گاه درآمدهای میلیاردی دارند.

مجوز فقط از وزارت ورزش و جوانان

محمود گلزاری درباره تعیین تکلیف مجوز مراکز مشاوره ازدواج، گفت: در دولت گذشته مشکلاتی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به وجود آمد، اما بر اساس قانون مجلس سازمان نظام روانشناسی باید پروانه‌های تخصصی مراکز مشاوره را به متقاضیان ارائه دهد.

وی افزود: در جلساتی که با سازمان نظام روانشناسی برگزار کرده‌ایم، قرار شد که از این به بعد مجوز و پروانه‌های تخصصی مراکز مشاوره ازدواج از سوی این سازمان به افراد داده شود، اما گزینش، حمایت و نظارت بر عملکرد این مراکز بر عهده وزارت ورزش و جوانان و با مشارکت سازمان نظام روانشناسی باشد.

چه افرادی از این سایت‌ها استفاده می‌کنند؟

بر اساس این گزارش و با بررسی کارشناسان افرادی که از این سایت‌ها استفاده می‌کنند، از این ویژگی‌ها برخوردار هستند.

1-افراد ساده‌لوح و در واقع قربانیانی که به راحتی اطلاعات خانوادگی خود را به صورت دقیق وارد کرده و به راحتی هم ابراز علاقه می‌کنند که اکثریت را شامل می‌شود.

افرادی که همسران خود را در فضای مجازی و بدون شناخت از یکدیگر انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های پایداری ندارند و ما نیز این روش انتخاب همسر را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. حتی در کشورهای خارجی انتخاب همسر با این روش از نگاه کارشناسان و متخصصان روانشناسی رد شده است

2-افراد سودجو و کلاهبردار که غیر از مدیران سایت‌ها بوده و افرادی هستند که در سایت‌ها به نوعی عضو شده‌اند و به صورت حرفه‌ای ارتباط برقرار می‌کنند و از اطلاعات به دست آمده از اشخاص سوءاستفاده می‌کنند؛ اخاذی، باجگیری، دزدی در قبال اطلاعات شخصی افراد.

3-افراد فاسدی که به جای رفتن به خیابان‌ها و پارک‌ها در این سایت‌ها دنبال موارد خود می‌گردند که بیشتر بین آقایان رایج است یا همچنین درباره خانم‌ها.

4-افراد معمولی که به دلایل مختلف از جمله معذوریات اجتماعی که دارند امکان برقراری ارتباط در فضای واقعی را ندارند، در این فضای مجازی به راحتی می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

برنامه‌های ساماندهی ازدواج

گلزاری با بیان اینکه باید صاحبان مراکز مشاوره، آموزش‌های واحد برای مشاوره‌های قبل از ازدواج ببینند، گفت: یکی از برنامه‌های ما در حوزه ساماندهی ازدواج، فراگیر کردن مشاوره‌های قبل از ازدواج و همچنین آموزش‌های بعد از ازدواج است. بنابراین افرادی که مجوز مراکز مشاوره را دریافت ‌کنند باید تخصص لازم را در این حوزه داشته و از سوی دیگر این افراد آموزش‌های واحدی را برای ارائه خدمات مشاوره ای ببینند.

عمده سایت‌های همسریابی فقط مکان‌هایی برای دوست‌یابی و در برخی موارد متأسفانه روابط نامشروع هستند. ضمن اینکه فقط از خرید و فروش اطلاعات افراد به یکدیگر گاه درآمدهای میلیاردی دارند

این گزارش ضمن بررسی برخی از مهم‌ترین آسیب‌های ازدواج‌های اینترنتی، پیشنهاداتی را برای جلوگیری از این آسیب ارائه و توصیه می‌کند ابعاد مذهبی، تربیتی، انتظامی و فناورانه این موضوع نشان می‌دهد همکاری میان دستگاهی باید وجود داشته باشد. در بخشی از این گزارش توصیه شده است تا وزارت ورزش و جوانان با هدف رفع آسیب‌های همسریابی اینترنتی در اجرای ماده 43 قانون برنامه پنجم، آیین نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره را به تصویب هیات دولت برساند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره سایت‌های همسریابی ادامه داد: نگاه ما نسبت به سایت‌های همسریابی مثبت نبوده و باید فعالیت این سایت‌ها متوقف شود چرا که معتقدیم افراد برای انتخاب همسر خود باید به صورت حضوری در مراکز مشاوره باشند و در حقیقت دختر و پسر، پدر و مادر و مشاور سه راس یک مثلث برای تشکیل خانواده هستند.

گلزاری تصریح کرد: افرادی که همسران خود را در فضای مجازی و بدون شناخت از یکدیگر انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های پایداری ندارند و ما نیز این روش انتخاب همسر را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. حتی در کشورهای خارجی انتخاب همسر با این روش از نگاه کارشناسان و متخصصان روانشناسی رد شده است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:اعتماد