تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم بارها و بارها، زمانی كه می خواهید دلیل بیاورید كه چرا در موقعیت خاص احساس راحتی نمی كنید و نمی توانید كار به خصوصی را در حضور دیگران انجام دهید، این جمله را گفته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخه خجالت می‌كشم...!
خجالت

شاید شما هم بارها و بارها، زمانی كه می خواهید دلیل بیاورید كه چرا در موقعیت خاص احساس راحتی نمی كنید و نمی توانید كار به خصوصی را در حضور دیگران انجام دهید، این جمله را گفته باشید.

شاید بعضی وقت ها به خاطر خجالت كشیدن بی مورد سرزنش شوید و خودتان از خجالت كشیدنتان خجالت بكشید! ولی باید بدانید كه شما تنها بچه خجالتی روی زمین نیستید، بلكه بچه ها و حتی بزرگسالان زیادی هستند كه صفت خجالتی بودن را با خودشان یدك می كشند.

* خجالت چیست

خجالت كشیدن به این معنا است كه شما زمانی كه در كنار افراد دیگر حضور دارید، كمی دچار استرس شوید یا احساس ترس كنید. تقریباً همه افراد بعضی وقت ها خجالت می كشند. اگر شما هم به عنوان یك شاگرد جدید از وسط سال تحصیلی به مدرسه دیگری بروید یا عمه بزرگتان كه چندان هم با او رفت و آمد ندارید بخواهد شما را بغل كند و ببوسد، معلوم است كه كمی خجالت می كشید.

خجالت كشیدن ناآگاهانه است. هیچ كس نمی تواند آن را پیش بینی كند و مثلاً به خودش بگوید: «فكر می كنم امروز حسابی خجالت بكشم!» شما در یك موقعیت و شرایط خاص، ناگهان این احساس را پیدا می كنید.

خجالت كشیدن لزوماً بد نیست. زمان روبه رو شدن با افراد و موقعیت های جدید، بسیار طبیعی است كه در ابتدا كمی خجالت بكشید. حتی گاهی اوقات كمی خجالتی بودن می تواند به نفعتان تمام شود! بچه های خجالتی معمولاً با غریبه ها حرف نمی زنند، بنابراین توصیه همیشگی پدرومادرها در این زمینه خود به خود عملی می شود!

* چرا خجالت می كشیم

بعضی از افراد به طور كل خجالتی تر و حساس تر از دیگران هستند و این از ویژگی های شخصیتی آنها است. بسیاری از بچه ها فقط زمان كوتاهی خجالت می كشند و بعد از این كه به موقعیت و شرایط جدید آشنا شدند و خودشان را با آن تطبیق دادند، دیگر از خجالت خبری نیست. مثلاً روز اولی كه می خواهید با سرویس به مدرسه بروید، طبیعی است كه كمی خجالت بكشید، اما چند روز بعد ممكن است حتی چند دوست صمیمی هم در سرویس پیدا كنید.

* خجالت تا چه حد

بعضی ها آنقدر خجالتی هستند كه حتی كارهای ساده و روزمره شان را به سختی انجام می دهند. مثلاً به رستوران نمی روند چون موقع سفارش دادن غذا یا پرداخت صورت حساب خجالت می كشند! بعضی از افراد خجالتی هنگام ملاقات با افراد جدید آن قدر دچار استرس می شوند كه ترجیح می دهند كمتر از خانه بیرون بیایند. مشاورها و روانشناسان می توانند به این افراد كمك كنند تا كمتر خجالت بكشند و در روابط اجتماعی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

اگر خجالت كشیدن موجب می شود كه نتوانید كارهای روزمره تان را به خوبی انجام دهید باید با پدر و مادر، معلم یا مشاور مدرسه در این باره صحبت كنید. حتی صحبت كردن با یك فرد دیگر درباره خجالت كشیدن موجب می شود یك قدم از خجالتی بودن دور و به اعتماد به نفس داشتن نزدیك شوید.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: روزنامه ایران

مطالب مرتبط:

نتیجه خوار شمردن

کار عجیب مرد حسود

اخلاق خوب داشته باشیم

ارزش فکر کردن

بلدیم مراقب خودمان باشیم؟

مواظب باش شادی‌هایت را کِرم نخورد!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.