تبیان، دستیار زندگی
آیا استفاده از علوم غریبه، به منظور جلب محبت در امر ازدواج، جایز است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم استفاده از علوم غریبه، به منظور جلب محبت

جادو

جلب محبت دیگران با روشهایی غیر از سحر و جادو ایرادی ندارد و اگر مراد از علوم غریبه، غیر سحر و جادو باشد دلیلی بر حرمت آن نیست اما واضح است بیشتر آنچه در حال حاضر، به عنوان چنین علومی در میان مردم رواج دارد قابل اعتماد نبوده و باید از آن اجتناب شود.


سوال: آیا استفاده از علوم غریبه، به منظور جلب محبت در امر ازدواج، جایز است؟

جلب محبت دیگران با روشهایی غیر از سحر و جادو ایرادی ندارد و اگر مراد از علوم غریبه، غیر سحر و جادو باشد دلیلی بر حرمت آن نیست اما واضح است بیشتر آنچه در حال حاضر، به عنوان چنین علومی در میان مردم رواج دارد قابل اعتماد نبوده و باید از آن اجتناب شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا این حد که موجب یقین و اطمینان به کشف امور غیبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نیستند و در هر صورت اگر مستلزم مفسده‌ای نباشد، فی نفسه اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

امر مذکور جائز نیست.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر مراد استفاده از سحر است جایز نیست.

سوال: امروزه در هنگام عقد محضری از طرف محضر دفترچه‌هایی به زوجین می‌دهند که باید آنها را امضا کنند. یکی از شروط قید شده در آنها این است که مرد نباید بدون اذن همسر خود ازدواج مجدد کند (اعم از موقت یا دائم). مرد هم مجبور به امضا است و گرنه عقد ازدواج صورت نمی‌گیرد. با توجه به اینکه چه بسا این امر از روی اجبار انجام می‌شود، آیا با این امضا، مرد نمی‌تواند بدون اذن همسر اول ازدواج کند؟ و ازدواج مجدد او باطل است؟ آیا اصلاً چنین شرطی صحیح است؟

آنچه در سند ازدواج، به عنوان شرط قرار می گیرد، ممنوعیت ازدواج مجدد نیست، بلکه وکالت دادن به زوجه اول جهت اجرای طلاق در صورت ازدواج مجدد زوج می باشد و از طرفی هر چند شرط و تعهدی که از روی اجبار صورت گیرد صحیح نیست، ولی اگر مرد، بدون آنکه اجبار و اکراهی در کار باشد، بنا بر ملاحظاتی (گرچه از روی بی میلی) شرط مذکور را بپذیرد و امضا کند، باید به آن عمل کند. ضمن اینکه گاهی عناوین ثانویه ایجاب می‌کند که حکومت، ازدواج مجدد را محدود سازد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در هر صورت اگر بنا بر ملاحظاتی که در نظر مرد است هر چند از روی بی میلی شرط مذکور شود، باید به آن عمل شود.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

این شرط از نظر فقهی صحیح نیست ولی گاهی عناوین ثانویه ایجاب می‌کند که حکومت ازدواج مجدد را محدود سازد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

تعهد مکره صحیح نیست.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

صحت و لزوم شرط، منوط بر این است که در ضمن عقد لازم بوده و یا عقد نکاح مبنی بر آن واقع شده باشد و با شرط، مرد تکلیفاً موظف است جهت ازدواج مجدد از زوجه خود اجازه بگیرد.

سوال: آیا به مجرد ترک خانه و زندگی از سوی همسر، امکان صدور حکم ازدواج مجدد وجود دارد یا نه؟

در قانون جدید حمایت از خانواده، اجازه ازدواج مجدد از سوی محاکم به مرد، دارای شرایطی است که باید در دادگاه خانواده نزد قاضی ثابت شود و آن شرایط عبارتند از:

1. رضایت همسر اول،2. عدم قدرت زن اول به ایفای وظایف زناشویی،3. عدم تمکین زن از شوهر،4. ابتلای زن اول به جنون یا دیگر بیماریهای صعب العلاج، 5. محکومیت زن به زندان، 6. ابتلای زن به هرگونه اعتیاد به مواد افیونی و مخدر، 7. عقیم بودن، 8. ترک زندگی توسط زن و...

اما مجرد ترک خانه و زندگی مشترک از سوی همسر -که مطابق با بند 8 قانون حمایت از خانواده می‌باشد- و همچنین تمکین نکردن زن از مرد به سبب ترک منزل -که مطابق بند 3 همان قانون است- مجوز برای صدور حکم ازدواج مجدد نمی‌شود تا قاضی بتواند به استناد بند 3 و 8 قانون حمایت، حکم به ازدواج مجدد برای مرد صادر نماید، زیرا گاهی از اوقات، ترک منزل و زندگی مشترک نه تنها موجب عدم تمکین و نشوز نمی‌شود بلکه ضروری بوده و مطابق با قانون می‌باشد.

مثلاً در ماده 1115 قانون مدنی آمده: اگر بودن زن با شوهر در یک منزل، متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی باشد، زن می‌تواند مسکن علیحده اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور، معذور است نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.

پس مجرد ترک منزل و عدم تمکین از سوی زن مجوز برای صدور حکم ازدواج مجدد برای مرد از سوی محاکم قضایی نمی‌شود، بلکه مرد باید با ادله اثباتی محکمه پسند که در ماده 1258قانون مدنی ذکر شده ثابت نماید که ترک منزل از سوی زن و امتناع از وظایف زوجیت، بدون مانع مشروع بوده است، که در صورت اثبات، قاضی به استناد ماده 1108 قانون مدنی حکم نشوز و عدم استحقاق نفقه زن را صادر می‌نماید، سپس مرد می‌تواند به استناد رأی صادره که بند 3 قانون حمایت از خانواده در آن محرز و اثبات گردیده است، با تقدیم دادخواست مبنی بر تقاضای صدور اجازه ازدواج مجدد، از دادگاه صالحه خواستار صدور حکم ازدواج مجدد گردد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مطالب مرتبط:

ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم؟

ازدواج های ممنوع از دیدگاه اسلام

حکم ازدواج شیعه با سنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.