تبیان، دستیار زندگی
حتی خانم‌هایی که در سلامت بدنی بالایی قرار دارند نیز دچار مشکلات بارداری مانند حالت تهوع، یبوست، ریفلاکس معده و غیره می‌شوند. واقعیت این است که بین وضعیت سلامتی مادر یا جنین با مشکلات بارداری هیچ ارتباطی وجود ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورهای رایج در مورد تغذیه‌ی خانم‌های باردار


حتی خانم‌هایی که در سلامت بدنی بالایی قرار دارند نیز دچار مشکلات بارداری مانند حالت تهوع، یبوست، ریفلاکس معده و غیره می‌شوند. واقعیت این است که بین وضعیت سلامتی مادر یا جنین با مشکلات بارداری هیچ ارتباطی وجود ندارد.

بارداری

وقتی باردار باشید انگار همه‌ی حواس ها به شماست. مادر، خاله، عمه، دختر خاله و خلاصه همه‌ی اهل فامیل کلی بخور و نخور برایتان تجویز می‌کنند. گاهی این توصیه‌ها به قدری زیاد و متناقض می‌شوند که نمی‌دانید باید چه چیزی را قبول کنند. در این مطلب کوتاه چند نمونه از توصیه‌ها را بیان کرده و راست و دروغش را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

هر چه کمتر وزن اضافه کنی راحت‌تر زایمان می‌کنی

این باور غلط است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند خانم‌هایی که در طول بارداری وزن کمی می‌گیرند معمولاً با زایمان زودرس مواجه می‌شوند و بچه‌های کم وزنی به دنیا می‌آورند.

اگر دوقلو باردار هستی باید دو برابر بیشتر غذا بخوری

این باور چندان درست نمی‌باشد. نباید دو برابر میزان غذایی که پزشکتان تجویز کرده است میل کنید. باید به تدریج میزان کالری، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی را افزایش دهید نه اینکه به یک باره دو برابر بیشتر بخورید. توجه داشته باشید که اضافه‌وزنتان نباید دو برابر 12 کیلوگرم باشد.

خانم‌های باردار به طور غریزی مواد غذایی مورد نیاز بارداری را مصرف می‌کنند

درست است. خانم‌های باردار خودبه‌خود بیشتر به سمت مصرف شیر یا ماست می‌روند تا نیاز خود و نوزادان را به کلسیم تامین کنند. البته این روزها بعضی از خانم‌های باردار کمتر به نیازهای واقعی خود توجه می‌کنند و بیشتر به سمت ریزه‌خواری می‌روند و بر طبق ویارهایشان غذا می‌خورند. اما بهتر است به ندای درونی و نیازهای واقعی‌تان گوش دهید و از مصرف هله‌هوله‌ها و غذاهای ناسالم بپرهیزید.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند خانم‌هایی که در طول بارداری وزن کمی می‌گیرند معمولاً با زایمان زودرس مواجه می‌شوند و بچه‌های کم وزنی به دنیا می‌آورند

بارداری سالم یعنی اینکه دچار هیچ مشکلی نشوید

غلط است. حتی خانم‌هایی که در سلامت بدنی بالایی قرار دارند نیز دچار مشکلات بارداری مانند حالت تهوع، یبوست، ریفلاکس معده و غیره می‌شوند. واقعیت این است که بین وضعیت سلامتی مادر یا جنین با مشکلات بارداری هیچ ارتباطی وجود ندارد.

کاهش مصرف نمک در دوره‌ی بارداری باعث رفع احتباس آب می‌شود

غلط است. نمک حاوی سدیم می‌باشد که برای رشد جنین بسیار مهم است. درست است که زیاده‌روی در مصرف نمک توصیه نمی‌شود اما توجه داشته باشید که مصرف نکردن میزان کافی نمک نیز برای سلامتی خود و جنینتان خوب نیست. فقط کافی است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید نه اینکه قید نمک را بزنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: canalevie

مطالب مرتبط:

5 ویتامین و ماده‌ی معدنی ضروری برای خانم‌های باردار

نیازهای غذایی زنان باردار

خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های نامناسب برای مادران آینده

همه چیز در مورد تغذیه‌ی مناسب در زمان بارداری

9 سۆالی که زنان باردار می‌پرسند...

8 توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری

بهترین برخورد با ویار بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.