تبیان، دستیار زندگی
ادم لنفاوی عبارتست از ورم دردناک غدد لنفاوی در اثر تجمع غیر طبیعی مایع لنف در قسمتی از بدن...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 راه کاهش وررم غدد لنفاوی بعد از برداشتن سینه (1)


ادم لنفاوی عبارتست از ورم دردناک غدد لنفاوی در اثر تجمع غیرطبیعی مایع لنف در قسمتی از بدن. زنانی که تحت عمل جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی قرار می گیرند، در معرض خطر ابتلا به ورم غدد لنفاوی هستند که معمولا این ورم در بازوی دستی است که سمت سینه جراحی شده می باشد.


ورم غدد لنفاوی و ماستکتومی

ادم لنفاوی در 5 تا 40 درصد زنانی که عمل جراحی ماستکتومی داشته اند، رخ می دهد، به خصوص وقتی که غدد لنفاوی زیر بغل طی عمل جراحی برداشته شوند.

اگر چه درمان قطعی برای ادم لنفاوی وجود ندارد، ولی در اینجا چند روش ساده برای جلوگیری یا کاهش ورم غدد لنفاوی بعد از عمل ماستکتومی را بیان کرده ایم.

1- به طور منظم ورزش کنید.

ورزش بدنی برای جلوگیری از مشکلات لنفاوی بعد از ماستکتومی، برای هر فردی مفید است. ورزش جذب مایع لنف را افزایش می دهد و از تجمع آن و در نتیجه ورم دردناک غدد لنفاوی جلوگیری می کند.

پزشک می تواند به شما بگوید چطور بعد از جراحی برداشتن سینه، ورزش جدیدی را به سرعت شروع کنید.

اگر شما در معرض خطر ابتلا به ورم لنفاوی هستید و یا قبلا علائم آن را نشان داده اید، پزشک ورزش های درمان کننده آن را به شما توصیه می کند که شامل حرکات ورزشی تکرار شونده در بازوی جراحی شده است که باعث دور شدن مایع لنف از قسمت متورم می شود. این ورزش ها اغلب در حالی انجام می شوند که بانداژ فشرده خاصی روی قسمت جراحی شده بسته اید.

2- به تدریج ورزش بازوی جراحی شده را افزایش دهید.

از افزایش ناگهانی و سریع فعالیت بدنی در بازویی که جراحی شده است، پرهیز کنید. اگر برنامه ورزشی قبلی شما شامل بلند کردن وزنه با دست بوده است، فورا بعد از عمل این ورزش ها را با دست آن طرف بدن که جراحی شده، انجام ندهید و قبل از انجام مجدد این ورزش، از پزشک خودتان بپرسید چه مدت باید صبر کنید تا بتوانید ورزش کنید.

اگرچه سرانجام بایستی قدرت این دست خود را برگردانید، ولی مهم است که بعد از عمل جراحی ماستکتومی، به تدریج ورزش های قدرتی را در قسمت جراحی شده انجام دهید.

متاسفانه ورم غدد لنفاوی، درمان قطعی ندارد و این روش های درمانی، درد و ورم لنفاوی را کم می کنند، به همین جهت، بهبودی ورم غدد لنفاوی بعد از جراحی ماستکتومی، روندی طولانی مدت و دشوار است

3- از پزشک در باره ورزش های کششی سوال کنید.

ورزش های کششی برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم جراحی و کاهش گرفتگی مفصل، بعد از عمل جراحی ماستکتومی مفیدند، همان طور که بعد از بسیاری جراحی ها مفید می باشند.

در حالیکه عملکرد مناسب سیستم لنفاوی به دامنه وسیعی از حرکات در منطقه جراحی شده نیاز دارد، ورزش های کششی نیز برای حفظ سلامت غدد لنفاوی و جلوگیری از تجمع مایع لنف لازم هستند.

با پزشک خود در این باره صحبت کنید. معمولا یک هفته بعد از عمل جراحی یا رادیوتراپی می توانید ورزش های کششی را شروع کنید.

ورزش های کششی بایستی به عنوان بخشی از برنامه طولانی مدت حفظ تناسب اندام بعد از جراحی ماستکتومی در نظر گرفته شوند. این ورزش ها را تا 18 ماه (یک سال و نیم) ادامه دهید تا دامنه حرکتی بدن تان را حفظ کنید.

4- وزن ایده آل متناسب با سن و قد خودتان را حفظ کنید.

در این مورد و بسیاری از بیماری های دیگر، افرادی که وزن ایده آل و تناسب اندام دارند، راحت تر از ادم لنفاوی بهبود می یابند و کمتر برای بار اول دچار آن می شوند.

دانشمندان رابطه قطعی بین چاقی افراد و افزایش ورم غدد لنفاوی را ثابت کرده اند.

اگر چاق هستید با پزشک خودتان یا متخصص تغذیه درباره رژیم غذای مناسب برای کاهش وزن اضافی بعد از عمل جراحی ماستکتومی مشورت کنید.

در موارد خطرناک و جدی، شما می توانید با پزشک خود درباره انجام عمل های جراحی کاهش وزن مثل لیپوساکشن صحبت کنید.

علاوه بر اینکه چاقی احتمال ابتلا به ادم لنفاوی را به راحتی افزایش می دهد، بلکه می تواند به طور چشمگیری طول عمر و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

5- با پزشک خود در مورد روش های درمانی دیگر صحبت کنید.

متاسفانه ورم غدد لنفاوی، درمان قطعی ندارد و این روش های درمانی، درد و ورم لنفاوی را کم می کنند، به همین جهت، بهبودی ورم غدد لنفاوی بعد از جراحی ماستکتومی، روندی طولانی مدت و دشوار است.

برای بهبودی ادم لنفاوی، به طور منظم و پی در پی با پزشک خود در تماس باشید. او می تواند بهترین شیوه و وسیله ورزش و روش های پیشگیری کننده را برای بهبود این مشکل به شما معرفی کند.

اگر ورم غدد لنفاوی شما بدتر شد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند علامت یک انسداد و یا عفونت خطرناک در بدن باشد.

در مطلب بعدی 4 راه دیگر جلوگیری یا کاهش ورم غدد لنفاوی بعد از عمل ماستکتومی را می گوییم.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی غدد لنفاوی بزرگ و دردناک می‌شود

دستگاه لنفاوی چه کار می‌کند؟

سرطان دستگاه لنفاوی (لنفوم)

4 سوال شایع درباره پروتز سینه

سرطان پستان دیگر مرگبار نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.