تبیان، دستیار زندگی
دنیای علم و فناوری همه روزه از اخبار جدید و مهیجی پرده برمی دارد که از تازه های نانو و بیوتکنولوژی تا فناوری اطلاعات و فضا و پزشکی از راه دور گسترده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک هفته با دنیای علم و فناوری


دنیای علم و فناوری همه روزه از اخبار جدید و مهیجی پرده برمی دارد که از تازه های نانو و بیوتکنولوژی تا فناوری اطلاعات و فضا و پزشکی از راه دور گسترده شده است.

یک هفته با دنیای علم و فناوری

نوردرمانی طاسی با کلاه لیزری

محققان کلاهی طراحی کرده‌اند که با استفاده از فناوری نور درمانی سطح پایین، به تحریک فعالیت سلولی و رشد موها کمک می‌کند. این کلاه که ظاهری شبیه کلاه ایمنی دوچرخه‌سواران دارد ترکیبی از لیزر قرمز و دیودهای ساطع‌کننده نور - ال‌ای‌دی - برای تحریک فعالیت‌های سلولی در طول موج 655 نانومتر است.

محققان معتقدند که سطوح پایین نور لیزر در دوره 4 تا 6 ماهه به تحریک فعالیت سلولی در اطراف موهای موجود کمک کرده و به افزایش حجم موها منجر می‌شود.

موفقیت دانشمندان در پیوند رحم اهدایی

در هفته ای که گذشته خبر موفقیت پزشکان در سوئد در پیوند رحم اهدایی به 9 زن یکی از مهمترین اخبار علمی بود. زنانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفتند بدون رحم متولد شده بودند و یا آن را به علت ابتلا به سرطان گردنه رحم خارج کرده بودند.

پیوند اعضای حیاتی بدن چون قلب، کلیه و کبد طی دهه های متمادی انجام شده و پزشکان این روزها پیوند دست، صورت و دیگر اعضای بدن را به منظور بهبود کیفیت بیمار انجام می دهند اما پیوند رحم یک پیوند موقت است که تنها برای تولد کودک مورد توجه قرار می گیرد.

پیش از این دو مورد دیگر یکی در عربستان سعودی و دیگری در ترکیه عمل پیوند رحم روی دو زن انجام شده بود که هر دو در تولد کودک ناکام ماندند.

یک هفته با دنیای علم و فناوری

نخستین سلول پلاستیکی جهان ساخته شد

در یک پروژه تحقیقاتی قابل توجه، دانشمندان سلول مصنوعی را مهندسی کرده اند که دارای بخش های عملکردی است و به محققان در انجام آزمایش ها و بررسی منشاء حیات کمک می کند.

این سلول پلاستیکی درست مانند هر سلول زنده دیگری قادر به انجام گام های مختلفی از واکنش های شیمیایی است.

امکان تولید پرده‌ هوشمند با فناوری نانو

محققان آمریکایی با کمک نانولوله‌های کربنی، ماده جدیدی ساخته‌اند که بصورت خودکار به نور پاسخ می‌دهد و می‌تواند در آینده برای تولید پرده‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

ماده حساس به نور از جنس پلی‌کربنات و نانولوله‌های کربنی لایه‌بندی شده روی یک سطح قرار داده شده؛‌ با تابش یک منبع نوری، نانولوله‌ها اقدام به جذب نور و تبدیل آن به گرما کردند. گرما به ماده منتقل شد که این مسئله باعث منبسط شدن ماده و در نتیجه خمیدگی لایه‌های نانولوله و خود ماده شدند؛ با حذف منبع نور، ماده به حالت اولیه بازگشت.

شرکت خودروسازی آئودی سیستمی طراحی کرده است که فاصله تا چراغ سبز بعدی و پایان مدت زمان چراغ قرمز تقاطع ها را به راننده اطلاع می دهد

با استفاده از این فناوری می‌توان نسل جدیدی از پرده‌های هوشمند را تولید کرد که با طلوع و غروب خورشید بطور کاملا خودکار باز و بسته می‌شوند؛ عملکرد این پرده‌ها بستگی به میزان تابش نور خورشید از طریق پنجره‌ها بداخل اتاق دارند.

ایرانی‌ها 1.8 میلیارد دلار گوشی خریدند

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور نیز در مورد گزارش آخر سال خود از فروش 6.5 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه و رایانه در ایران طی سال 2013 خبر داد و نوشت بازار تجهیزات الکترونیک ایران جذابیت زیادی دارد اما رشد بازار به دلیل تداوم انحصار نسل سوم موبایل همچنان محدود خواهد بود.

براساس نوشته این موسسه تحقیقاتی هرچند چشم انداز مصرف محصولات الکترونیک در بازار ایران پس از لغو تحریم های آمریکا در زمینه فروش تلفن همراه به ایران در می 2013، بهبود یافته، اما تاثیر مثبت این تصمیم همچنان تحت تاثیر چالش های اقتصادی و سیاسی در این کشور قرار دارد.

این گزارش پیش بینی کرد فروش رایانه در ایران از 4.7 میلیارد دلار در سال 2013 به 6.3 میلیارد دلار در سال 2017 برسد. نرخ رشد متوسط سالانه در این بخش به دلار در دوره پیش بینی شده، 6.8 درصد خواهد بود. پایین بودن ضریب نفوذ رایانه های خانگی به معنای وجود پتانسیل قابل توجه در این بازار است، اما کاهش ارزش ریال در ماه های گذشته و تحریم های آمریکا چشم انداز رشد در بازار را کاهش داده است.

یک هفته با دنیای علم و فناوری

بر اساس این گزارش فروش دستگاه های پخش و کنسول های بازی از 2.2 میلیارد دلار در سال 2013 به 2.8 میلیارد دلار در سال 2017 خواهد رسید. نرخ رشد متوسط سالانه در دوره پیش بینی شده 5.3 درصد خواهد بود. راه اندازی سیستم پخش دیجیتال فرصت های خوبی را در بازار پدید آورده است، اما پیش بینی می شود که میزان تقاضا در این بخش کمترین میزان را به خود اختصاص دهد.

فروش گوشی های تلفن همراه که 1.8 میلیارد دلار در سال 2013 بوده به 2.5 میلیارد دلار در سال 2017 خواهد رسید. نرخ رشد متوسط سالانه در این بخش در دوره پیش بینی شده 9.1 درصد خواهد بود.

درآمد 104 میلیارد دلاری از پیامک

گزارش مرکز تحقیقاتی استراتژی حاکی از این است که درآمد اپراتورهای دنیا از این محل در سال 2013 بالغ بر 4 درصد به نسبت سال گذشته کاهش یافته و به 104 میلیارد دلار رسیده است.

افزایش مشترکان اپراتورهای همراه و محبوبیت سرویس‌های پیامکی نظیر واتس‌آپ و لاین‌مسنجر بر روند نزولی درآمدهای پیامکی سرعت بخشیده و پیش بینی شده تا سال 2017 حدود 20 درصد از درآمدهای این بخش کاهش یابد.

این کاهش درآمد برای مناطقی نظیر آمریکای شمالی و اروپای غربی که ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در آنجا بالاتر است، بیشتر خواهد بود. پیش‌بینی شده که روند کاهشی برای این دو منطقه در SMS و MMS به ترتیب 38 و 28 درصد باشد.

یک هفته با دنیای علم و فناوری

داشبورد هوشمند برای کاهش آلودگی هوا

شرکت خودروسازی آئودی سیستمی طراحی کرده است که فاصله تا چراغ سبز بعدی و  پایان مدت زمان چراغ قرمز تقاطع ها را به راننده اطلاع می دهد.

این شرکت در حال آزمایش سیستمی موسوم به «دستیار چراغ راهنمایی رانندگی» در خودروی مفهومی خود است که به راننده نشان می دهد دقیقا چقدر تا چراغ قرمز بعدی فاصله دارد و به این شیوه می تواند به راننده کمک کند مدت زمان کمتری را در پشت چراغ قرمز توقف کند.

این نمایشگر که در داشبورد جلوی راننده تعبیه شده دارای آیکون چراغ راهنمایی و رانندگی و نشان دهنده تایمر شمارش معکوس است که تعداد ثانیه های پیش از تبدیل شدن چراغ قرمز به سبز را نشان می دهد.

 بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر