تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم حضرت محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ در هفدهم ربیع الاول و در سالی كه اصحاب فیل برای خراب كردن كعبه معظّمه وارد مكّه شدند به دنیا آمد و در هنگام ولادت آن حضرت معجزات و اتّفاقاتی به وقوع پیوست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبری که با آمدنش شیطان گریخت

حضرت محمد(ص)

پیامبر اكرم حضرت محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ در هفدهم ربیع الاول و در سالی كه اصحاب فیل برای خراب كردن كعبه معظّمه وارد مكّه شدند به دنیا آمد و در هنگام ولادت آن حضرت معجزات و اتّفاقاتی به وقوع پیوست:

از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده است كه ابلیس به هفت آسمان می‌رفت و خبرهایی را می‌شنید، وقتی كه حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ متولّد شد او را از سه آسمان منع كردند و چون پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ متولّد شد او را از همه ی آسمانها منع كردند و شیاطین را با تیرهای شهاب از درهای آسمان راندند.

وقتی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ متولّد شد، دیوها رانده شدند و مردم را زمین لرزه ای فرا گرفت كه به همه جای دنیا رسید تا آنجا كه كلیسا ها ویران گشت و چیزی كه جز خدا پرستش می‌شد از جای خود كنده شد و ستارگانی هویدا گشت كه پیش از آن دیده نمی‌شد و كاهنان یهود از آن در شگفت ماندند.

ایوان كسری بلرزید و چهار كنگره آن افتاد و آتشكدة فارس كه هزار سال خاموش نشده بود در آن شب خاموش شد و داناترین علمای مجوس در آن شب در خواب دید كه شترانی عربی اسبانی سركش را می‌كشند و از دجله گذشتند و داخل بلاد ایشان شدند، طاق كسری از میانش شكست و آب دجله شكافته شد و در قصر او جاری گردید و نوری در آن شب از طرف حجاز ظاهر شد و در عالم منتشر گردید و پرواز كرد تا به مشرق رسید، هر بتی كه در هر جای عالم بود بر رو زمین افتاد و دریاچه ساوه كه سالها آن را می‌پرستیدند فرو رفت و خشك شد.

از حضرت امیر المۆمنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است؛ كه وقتی آن حضرت متولّد شد بت ها كه بر كعبه گذاشته بودند همه بر رو افتادند و چون شب شد این ندا از آسمان رسید كه: جاءَ الحق و زهق الباطل إنَّ الباطل كان زهوقا؛[9] حق آمد و باطل نابود شد همانا باطل نابود شدنی است. و همه دنیا در آن شب روشن شد و هر سنگ و كلوخی و درختی خندید و آنچه در آسمانها و زمین ها بود تسبیح خدا گفتند و شیطان گریخت و می‌گفت: بهترین امّتها و بهترین خلایق و گرامی ترین بندگان و بزرگ ترین عالمیان محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ است.

اماکن منسوب به پیامبر (ص)

مسجد النبی

نبی اکرم (ص) بعد از هجرت به مدینه در اولین اقدام خود، به فکر بنای یک مرکز عمومی به نام مسجد، برای مسلمانان افتاد. زمین آن خریداری گشت و ساختمان آن در همان سال اول به پایان رسید و پس از جنگ خیبر توسط خود حضرت محمد (ص) بر مساحتش افزوده شد. توسعه مسجد بعد از آن هم ادامه یافت تا این که به مساحت فعلی رسید.

مولد النبی (مکان ولادت منسوب به حضرت محمد)

پیامبر اعظم(ص) در مکه در خانه ای در شعب ابی طالب متولد شدند. حضرت محمد (ص) بعدها این خانه را به عقیل برادر حضرت علی(ع) بخشیدند. هم اکنون در جای آن خانه، کتابخانه ای بنا شده که به نام مکتبة مکة المکرمة شناخته می شود.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: رسول نور- گفتگوی دینی

مطالب مرتبط:

پیامبر(ص) و لطف الهی

نمای اخلاقی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم

پیامبری صبور و مهربان

هنگامی که آخرین پیامبر آمد...

پدر مهربان؛پیامبری صبور...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.