تبیان، دستیار زندگی
شما کاربران عزیز تبیانی می‌توانید برای عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسن عسكری(ع)، از کارت تسلیت طراحی شده باشگاه کاربران استفاده کرده و شهادت این امام همام را به دیگران تسلیت بگویید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعید سخایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارت تسلیت شهادت امام حسن عسكری (ع)

جان به قربان تو ای صاحب عزا، یابن الحسن

در عزای امام عسکری آید ز نای اهل دل

صد فغان همراه با شـــور و نوا یابن الحسن

آب شد شمع وجـــودش زآتش زهر ستم

خاک غم بر سر کنم زین ماجرا یابن الحسن

برای ارسال این کارت تسلیت، به اینجا مراجعه نمایید.

امام حسن عسکری (ع) فرموده‌اند: بالای دو خصلت، چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. (تحف العقول، ص 520)

امام حسن عسکری (علیه‌السلام) می‌دانست که اراده الهی برای ایجاد دولت ‌«الله» بر روی زمین، بر این تعلق گرفته است که فرزندش مهدی (عج) غیبت کند و هموار کردن راه غیبت بر عهده اوست. محیط امام (علیه‌السلام) که محیطی فاسد و منحرف بود و سطح فکری و روحی آن پایین آمده بود، نمی‌توانست تا ژرفای این ایمان، بالایی گیرد و به بلندای این تفکر دست یابد. به خصوص که غیبت امام، رویدادی بود که در تاریخ امت، مانندی نداشت.

اگرچه بشارت پیشینیان، به آمدن مهدی (عج) و روایات متواتر و صحیح از حضرت نبی اکرم (صلی‌الله علیه و آله) که مۆلفان کتب صحاح همچون بخاری و مسلم نیز آن را روایت کرده‌اند، اثری عمیق در رسوخ فکر «انتظار مهدی (عج)» در نفوس مسلمانان داشت؛ اما آن تصریحات، نمی‌توانست دشواری این مسئولیت سنگین امام عسکری (علیه‌السلام) را کاملاً برطرف سازد که ایشان به عنوان پدر مهدی (عج)، مردم را قانع سازد که زمان غیبت فرا رسیده است و تنفیذ آن امر، در شخص فرزندش امام مهدی (عج) صورت گرفته است.

درباره غیبت، در منطق ایمان فرد عادی تفاوت زیادی وجود دارد. فرد نمی‌تواند اثر آن را در زندگانی و بین ایمان به غیبت و اعتقاد به تنفیذ آن در زمان معاصر، حس کند. بررسی و ملاحظه آن معنی در فرضیه توضیحی زیر وجود دارد.

از جمله اقدامات مهم امام حسن عسكری (ع) در زمینه‌سازی غیبت امام زمان (عج)، مطرح كردن مسئله غیبت بود. ایشان در موارد متعددی، غیبت فرزندشان را (که جانشین پس از خودشان محسوب می‌شد) خبر دادند و این‌گونه مردم و جامعه را برای پذیرش غیبت آماده کردند.

اگر شخصی که در صدق گفتارش تردید نداریم به ما خبر دهد که به زودی رستاخیز بر پا می‌شود، یا به زودی اجل ما فرا می‌رسد، چنین خبری به ایمان ما به او صدمه می‌زند و در آن خدشه وارد می‌کند. زیرا ایمان به قبول وقوع چنین امری، به نیروی مضاعف ایمان و اراده نیاز دارد و باید همه قدرت ایمانی و روحی خود را بسیج کنیم تا بدین وسیله، به این امر غیبی مۆمن شویم.

این حقیقت روانی و مشکلات آن، امام حسن عسکری (علیه‌السلام) را به این راه کشانید که همه کوشش خود را بذل فرماید تا صدمه کمتری به افکار مردم وارد شود و اذهان مردم را بدون رد و انکار، برای استقبال از آن آماده سازد و یاران و پایگاه‌های خود را به ملزم بودن به آن دعوت کند. به خصوص نسلی آگاه بپروراند که هسته اصلی برای تربیت نسل‌هایی که با فعالیت خود تاریخ دو غیبت صغری و کبری را پایه‌گذاری کردند، تشکیل دهند.

از اینجا با کمال وضوح، دقت برنامه‌ریزی را که بر عهده امام عسکری (علیه‌السلام) نهاده شده بود و دشواری موضع او را که دعوت و تبلیغ برای فرزندش مهدی (عج) بود، احساس می‌کنیم. فعالیت امام عسکری (علیه‌السلام) و برنامه ریزی او در تحقق بخشیدن هدف مزبور، به دو کار مقدماتی نیاز داشت:

1) مخفی کردن مهدی (عج) از چشم مردم و نشان دادن وی فقط به بعضی از خواص.

2) آنکه به هر ترتیب، فکر غیبت را در اذهان و افکار رسوخ دهد و به مردم بفهماند که این مسئولیت اسلامی را باید تحمل کنند و مردم را به این اندیشه و پیامدهای آن عادت دهند.

امام حسن عسکری (ع) فرموده‌اند: تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده؛ و کلید آن دروغگویی است. (بحارالانوار، ج 78، ص 377)

شما کاربران عزیز تبیانی می‌توانید برای عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع)، از کارت تسلیت طراحی شده باشگاه کاربران استفاده کرده و شهادت این امام همام را به دیگران تسلیت بگویید.

این کارت تسلیت را از بخش کارت پستال و با جملات مورد نظر خود، برای دیگران ارسال نمایید.


باشگاه کاربران تبیان

مطالب مرتبط:

کارت تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) - سال 91

مقالات کارت پستال‌های باشگاه کاربران

صفحه اصلی ارسال کارت پستال رایگان