تبیان، دستیار زندگی
پرخوری و مصرف مواد غذایی پرکالری خطر سنگ کلیه را در خانم‌های یائسه بالا می‌برد درحالی‌که ورزش کردن و پرهیز از پرخوری اجازه نمی‌دهد کلیه‌ها سنگ‌ساز شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به اندازه بخورید، ورزش کنید تا کلیه‌تان سنگی نشود


پرخوری و مصرف مواد غذایی پرکالری خطر سنگ کلیه را در خانم‌های یائسه بالا می‌برد درحالی‌که ورزش کردن و پرهیز از پرخوری اجازه نمی‌دهد کلیه‌ها سنگ‌ساز شوند.

کلیه

نتایج پژوهشی که اخیرا در Journal of the American Society of Nephrology  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که انجام فعالیت‌های ورزشی حتی ورزش‌های سبک خطر سنگ کلیه را کاهش می‌دهد درحالی‌که بی‌تحرکی و مصرف مواد غذایی پرکالری این خطر را با افزایش روبه رو می‌کند.

سنگ کلیه همان کریستال‌های املاح معدنی و مولکول‌های ارگانیک تشکیل شده در کلیه‌ها هستند. توجه داشته باشید که مشکل سنگ کلیه فقط به کلیه‌ها مربوط نمی‌شود و ارتباطی بین چاقی مفرط، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی نیز با این سنگ‌ها وجود دارد.

محققان دانشگاه واشینگتون آمریکا در خصوص تأثیر میزان کالری دریافتی و فعالیت‌های بدن در تشکیل سنگ کلیه بررسی‌هایی انجام دادند.

آن‌ها بررسی‌های خود را روی 84225 زن یائسه آغاز کردند. محققان مشاهده کردند خانم‌هایی که کمی ورزش می‌کنند به میزان 16 درصد کمتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که با افزایش میزان تحرک بدنی این خطر نیز کاهش می‌یابد.

به عقیده‌ی محققان خانم‌ها بیش‌ترین سود را از پیاده‌روی می‌برند. سه ساعت پیاده‌روی در هفته برای سلامت کلیه‌های خانم‌های یائسه بسیار خوب است.

انجام فعالیت‌های ورزشی حتی ورزش‌های سبک خطر سنگ کلیه را کاهش

می‌دهد درحالی‌که بی‌تحرکی و مصرف مواد غذایی پرکالری این خطر را با

افزایش روبه رو می‌کند

محققان مشاهده کردند هر چه میزان کالری‌های دریافتی این خانم‌ها بیشتر می‌شود خطر سنگ کلیه نیز بیشتر می‌شود. دقیق‌تر اینکه مصرف بیش از 2200 کالری در روز خطر تشکیل سنگ کلیه را تا 42 درصد افزایش می‌دهد. البته در برخی موارد دریافت روزانه 1800 کالری و کمتر از آن نیز نمی‌تواند مانع تشکیل سنگ کلیه شود. اما در نهایت محققان بر این باورند که برای کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه حتماً مراقب وزن و میزان کالری‌های دریافتی روزانه‌تان باشید و یک ورزش سبک در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید.

نتایج پژوهش‌های دیگر هم نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌ها خطر سنگ کلیه را افزایش داده و برعکس نوشیدن چای و قهوه این خطر را کاهش می‌دهد.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

دفع سنگ کلیه بدون دارو

سنگ کلیه دارید؟ نوشیدن چای جوشیده ممنوع!

دفع سنگ کلیه با روش‌های طبیعی

رژیم غذایی در سنگ‌های کلیوی

آب برای کلیه‌ها مفید است

14 توصیه‌ی کلیوی

توصیه های مهم در سنگ کلیه

آب پرتقال از تشكیل سنگ كلیه پیشگیری می‌كند

رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه (1)

رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.