تبیان، دستیار زندگی
خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو، کرفس و غیره. باید روزی هزار مرتبه خدا را شکر بگوییم که نعمت‌های این‌چنینی در اختیار بنده‌هایش گذاشته است. این سبزیجات مثل غول چراغ جادو در خدمت سلامتی هستند و میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 تا از بهترین سبزیجات کم کالری


خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو، کرفس و غیره. باید روزی هزار مرتبه خدا را شکر بگوییم که نعمت‌های این‌چنینی در اختیار بنده‌هایش گذاشته است. این سبزیجات مثل غول چراغ جادو در خدمت سلامتی هستند و میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش می‌دهند.

اگر عاشق میوه و سبزیجات هستید یا دنبال خوردنی‌هایی می‌گردید که در عین سالم بودن کالری کمی هم داشته باشند توصیه می‌کنیم که این 5 ماده‌ی غذایی که در ادامه ذکر شده است را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و از خواص آن‌ها استفاده کنید.

خیار

خیار

یادتان هست قدیم‌ها خیارها چه بوی خوبی داشتند؟ به نظرتان این روزها شامه‌ی ما ضعیف شده است یا خیارها پلاستیکی! هر چه باشد نصف یک عدد خیار حدود 20 کالری دارد. خیار یکی از آن میوه‌های سرشار از آب است. هر یک عدد خیار از 98 درصد آب تشکیل شده و فاقد گلوسید (قند) می‌باشد. برای همین هم یک ماده‌ی غذایی درجه یک برای گنجاندن در برنامه‌ی لاغری محسوب می‌شود.

توصیه‌ی پیشنهادی برای مصرف بیشتر خیار

اولاً در سبد میوه‌تان همیشه خیار داشته باشید. از این گذشته می‌توانید داخل ساندویچ‌ها یا سالادهایتان را پر از این میوه بکنید. سالاد شیرازی معرکه است. می‌توانید برای تزیین غذاهایتان نیز از خیار استفاده کنید. نان و پنیر و خیار گوجه را نیز فراموش نکنید.

گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی رفیق خیار است که بدون آن باز هم سالاد شیرازی معنایی نداشت. یک عدد گوجه‌فرنگی متوسط حاوی 25 کالری است. از آنجایی که این ماده‌ی غذایی سرشار از آب و فیبر است برای کنترل اشتها فوق‌العاده عمل می‌کند. علاوه بر این گوجه‌فرنگی حاوی مواد مغذی زیادی است که به سلامتی همه‌ی ما خدمت می‌کند.

توصیه‌ی پیشنهادی برای مصرف بیشتر گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی جزو آن دسته مواد غذایی است که قابل‌استفاده در طبخ همه‌ی غذاهاست. آن را رنده کنید و به سوپ‌هایتان اضافه کنید. سالاد شیرازی درست کنید. کنار همه‌ی غذاهایتان گوجه‌فرنگی بگذارید. سالاد کاهو را با آن تزیین کنید. داخل ساندویچ‌هایتان را پر گوجه‌فرنگی کنید. در این صورت است که با دریافت کالری کمتر از بیش‌ترین میزان ویتامین استفاده می‌کنید و درعین‌حال جلوی اشتهای زیادتان هم گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که تفت دادن گوجه‌فرنگی با کمی روغن باعث جذب حداکثری خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌شود.

تربچه از آن سبزیجات غده‌ای سرشار از مواد معدنی است که به سلامتی

خدمت زیادی می‌کند. طعم کمی تند آن باعث تحریک عملکرد دستگاه گوارش

شده و برای همین هم یک ماده‌ی غذایی لاغر کننده‌ی فوق‌العاده است

آب کرفس

کرفس

کرفس است و یک دنیا خاصیت. هر شاخه از آن حدود 1 تا 2 کالری دارد. کرفس یکی از آن مواد غذایی نادری است که کالری آن تقریباً هیچ است. برخی از متخصصان بر این باورند که مصرف کرفس حتی باعث از دست دادن کالری‌های دریافتی دیگر هم می‌شود. یعنی اینکه با خوردن کرفس نه تنها کالری چندانی وارد بدن نمی‌شود بلکه مصرف آن به کالری سوزی هم کمک می‌کند.

توصیه‌ی پیشنهادی برای مصرف کرفس بیشتر

بهتر است کرفس نیز مانند مارچوبه یا بروکلی مصرف شود. می‌توانید شاخه‌ها را خرد کنید و به مدت ده دقیقه در آب یا آب مرغ کم چرب بجوشانید. همچنین می‌توانید در تهیه‌ی سوپ و خورش‌ها از این سبزی پرخاصیت استفاده کنید. توجه داشته باشید که برگ‌های پخته‌ی آن عطر خاصی به غذاها می‌دهند. می‌توانید یک شاخه کرفس را خرد کرده و داخل بشقاب روی میزتان قرار دهید و به عنوان میان‌وعده میل کنید.

کاهو

کاهو

هر برگ کاهو حدود 2 کالری دارد. یعنی اینکه یک کاهو حاوی حدوداً 100 کالری می‌باشد.

هر چه برگ‌های کاهو سبزتر باشند معنی‌اش این است که ویتامین C و پتاسیم بیشتری دارند.

توصیه‌ی پیشنهادی برای مصرف بیشتر کاهو

غذاهایتان را با کاهو تزیین کنید. سالاد کاهو همیشه روی میز غذایتان باشد و به عنوان پیش غذا میل کنید. فقط حواستان باشد سالادتان را با سس‌های چرب میل نکنید چون عملاً یک سالاد سالم را پرکالری می‌کنید. سرکه یا روغن زیتون را دریابید.

تربچه

تربچه

ده عدد تربچه را یک جا جمع کنید فقط 7 کالری عایدتان می‌شود. تربچه از آن سبزیجات غده‌ای سرشار از مواد معدنی است که به سلامتی خدمت زیادی می‌کند. طعم کمی تند آن باعث تحریک عملکرد دستگاه گوارش شده و برای همین هم یک ماده‌ی غذایی لاغر کننده‌ی فوق‌العاده است.

توصیه‌های پیشنهادی برای مصرف بیشتر تربچه

تربچه گل سرسبد سبزی خوردن ما ایرانی‌هاست. می‌توانید آن را رنده کرده و به آش یا سوپ، سالادها و حتی ساندویچ‌هایتان اضافه کنید. در کنار غذا و برای تزیین از این ترب‌های نقلی استفاده کرده و از خواص آن استفاده‌ی لازم را ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سبزیجات زمستانه: ضد سرطان‌های واقعی

با مصرف سبزیجات خام بیشتر عمر کنید

قبل از مصرف سبزیجات بخوانید

سبزی‌های سحرآمیز

سبزیجات معطر: به سلامتی سلام کن

سبزی پای ثابت سلامتی بی تو هرگز!

ترفندهایی برای مصرف بیشتر سبزیجات

میوه و سبزیجات: 5 واحد اما چگونه؟

چگونگی خرید و شستشوی میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات: هرچه رنگی‌تر بهتر

پوست سبزیجات را جدا نکنید

سبزیجات سرشار از ویتامین برای فصل سرما

آیا سبزی آماده و منجمد خاصیت دارد؟

تفاوت طرفداران میوه و دوستداران سبزیجات

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.