تبیان، دستیار زندگی
هما وقتی به خودش در آینه نگاه می‌کند و با دست، رد اولین چین عمیقی را که روی صورتش افتاده دنبال می‌کند نا خود آگاه اشک در چشمانش حلقه می‌زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود را در میانسالی چگونه می بینید؟


هما وقتی به خودش در آینه نگاه می‌کند و با دست، رد اولین چین عمیقی را که روی صورتش افتاده دنبال می‌کند نا خود آگاه اشک در چشمانش حلقه می‌زند.


سالمند

هما وقتی به خودش در آینه نگاه می‌کند و با دست، رد اولین چین عمیقی را که روی صورتش افتاده دنبال می‌کند نا خود آگاه اشک در چشمانش حلقه می‌زند.

فکر می کند عمری را پشت سر گذاشته است. اگر بنا باشد 80 سال عمر کند 40 سال روبه اوج را پشت سر گذاشته و از این به بعد همه چیز سخت تر می شود.

به خود نگاه می کند و با خود می گوید: هرگز به خواسته ها و ایده آل هایم نرسیدم و دیگر وقتی برایم باقی نمانده است.

باخود فکر می کند برای دور کردن این حس ناخوشایند، باید خط سالیان را از چهره ا ش بزداید. مجله ای را که روی میز است بر می دارد و به یکی از کلینیک های زیبایی زنگ می زند و وقت می گیرد.

بحران نیمه عمر

همه ما در مورد دوران چلچلی و بحران میانسالی و حال و هوای خاص میانسالان شنیده ایم.

خانم ها وقتی سن همسرشان به 40 می رسد با وسواس بیشتری او را کنترل می کنند زیرا فکر می کنند ممکن است هوای تجدید فراش برش دارد.

برخی آقایان نیز معتقدند همسرشان در آستانه میانسالی در روابط سرد می شود و باید بیشتر به ظاهر خودش برسد و جوانی از سر گیرند و برخی دیگر فکر می کنند آنها مطابق سن و سالشان رفتار نمی کنند.

زنان و خانه بی‌هیاهو

در بانوان بعد از شروع علائم یائسگی، تغییرات هورمونی و کاهش میل جنسی که معمولا با ازدواج و رفتن فرزندان از خانه مصادف است، حالتی را در آنان به وجود می آورد که به آن در اصطلاح سندرم «آشیان خالی» می گویند.

سمیه شقاقی روان شناس و مشاور می گوید: زن وقتی در آستانه تخریب ظاهری قرار می گیرد اگر بتواند به گنجینه های مادی، معنوی و اجتماعی خود افتخار کند کمتر این بحران را تجربه می کند اما آنان که حس می کنند فرصت ها را از دست داده اند، بیشتر دچار این بحران می شوند و امروزه دختران مجردی که از 40 سال می گذرند و بانوانی که هرگز صاحب فرزند نشده اند و موفقیت های اجتماعی زیادی نیز کسب نکرده اند بیشتر در معرض این بحران قرار دارند.

وی می افزاید: افکار منفی زنانه در میانسالان با کم شدن زیبایی و ظرافت زنانگی که زمانی شخص را گل سر سبد جمع می کرد بیش از همیشه بروز می کند. او از یک سو برای همسرش در موضع معشوق زیبا قرار ندارد و از سوی دیگر از حمایت خانواده نیز برخوردار نیست و خود حامی والدین و فرزندان شده است.

پذیرش این تغییر نقش ها در کنار نگرانی از پیدا شدن رقیبی در زندگی زناشویی که با رسیدن همسر به میانسالی قوت می گیرد، زن میانسال را آشفته تر می کند.

روان شناسان معتقدند: برقراری یک زندگی توام با عشق و عاطفه و همراه با حمایت های عاطفی در کل سالیان زندگی سبب می شود که در دوران میانسالی با اتکا به خاطرات و تجربه های مثبت از ادامه زندگی مشترک لذت بیشتری ببریم

مردان و میانسالی

اگر از دست دادن زیبایی و قدرت باروری بیش از هر چیز زنان را آشفته می سازد، مردان در این سال ها با تهدید از دست دادن شغل به علت بازنشستگی و سرد شدن میل جنسی به دلیل تغییرات هورمونی آسیب پذیرتر

می نمایند.

سمیه شقاقی روان شناس می گوید: برخی از زنان با افکاری که گفتم درگیر هستند و گاه از مهرورزی با همسرشان غافل می شوند و فکر می کنند این کارها زیبنده جوانان است. آنان که زمان طولانی با توجه به فرزندان و رجحان دادن آنان در زندگی عادت عاشقانه زیستن با همسر را کنار گذاشته اند حالا تجدید یک رابطه عاطفی و گرم برایشان مشکل می نماید.

و این گونه می شود که می گویند: 40سالگی شروع چلچلی مرد است!

این روان شناس می افزاید: در چنین شرایطی است که گاه مرد برای اثبات محبوبیت و مردانگی خود به جای بازسازی آشیانه، دست به تجدید فراش و دل سپردن به عشق های جوان تر می زند تا هم به خود ثابت کند هنوز توانا و محبوب است و هم کمبود نوازش و توجه را جبران کند. چنین مردانی اغلب همسرانشان از نقش معشوق بودن به نقش مادری و حمایت از همسر کاملا تغییر کرده اند و مرد دیگر چهره دوست داشتنی که اول ازدواج با او وصلت کرده است را نمی یابد و دوباره به سمت معشوق جلب می شود.

همیشه 14 ساله

گرچه در ظاهر شوخی به نظر می رسد اما واقعیت این است که برخی بانوان نسبت به گفتن سن خود وسواس خاصی دارند و وقتی به دهه چهارم زندگی می رسند سانسور کردن سن واقعی شروع می شود.

این بازگشت به سن جوانی با حساسیت های غیرمتعارف راجع به سن، لباس های نامتناسب و حرکات و سکنات جوان مابانه بروز می کند. تمایل به جراحی های زیبایی گوناگون و مداخلات پزشکی برای جوان تر و زیباتر شدن افراطی در این سنین نشانه همین نبود پذیرش گذر از جوانی است.

سالمند

شروع دوران طلایی

میانسالی برای همه زوج ها نیز با بحران شروع نمی شود. حسین و لعیا نمونه ای از این زوج ها هستند. این زوج مثال زدنی که بیش از20 سال است با هم زندگی می کنند چهل و پنج و چهل ساله هستند و بتازگی تنها دختر خود را به خانه بخت فرستاده اند و دوباره در خانه تنها شده اند.

لعیا می گوید: برای چنین روزی لحظه شماری می کردم. خوشحال هستم که زود ازدواج کرده ام و بموقع بچه دار شده ام و اکنون که در میانسالی قرار دارم و هنوز شور و نشاط و بنیه جوانی باقی است می توانم با همسرم دوران نامزدی دوم را شروع کنم.

وی می افزاید: ما از مدت ها پیش برای دوران میانسالی و تنهایی خود برنامه ریزی کردیم و با پس انداز های اندک اکنون حسابی داریم که مخصوص میانسالی و سالمندی است و از سود آن با هم به سفر می رویم و مراقب سلامت خود هستیم.

حسین چهل و پنج ساله نیز می گوید: اگر بخواهم واقعیت را بگویم اکنون نسبت به اول ازدواج نسبت به همسرم محبت عمیق تری حس می کنم و به دلیل همه کارهایی که کرده و آنچه که هست او را می ستایم و از هر لحظه با او بودن شکرگزارم.

او که 5 سال آینده بازنشسته می شود می گوید: برنامه داریم. اگر خدا بخواهد بعد از بازنشستگی سفرهای خارج از کشور خود را با تشرف به خانه خدا شروع کنیم و هر سال به یک کشور سفر کنیم تا دوران خوشی را باهم داشته باشیم.

وی می افزاید: پیاده روی دو نفره، سفر، ورزش و کلاس های آموزشی برنامه هایی است که ما برای خودمان در نظر گرفته ایم.

روان شناسان معتقدند: برقراری یک زندگی توام با عشق و عاطفه و همراه با حمایت های عاطفی در کل سالیان زندگی سبب می شود که در دوران میانسالی با اتکا به خاطرات و تجربه های مثبت از ادامه زندگی مشترک لذت بیشتری ببریم.

زیرا در این سال ها زوجین فرصت بیشتری برای با هم بودن دارند اما اگر در خانواده جو خشونت و قدرت طلبی حاکم بوده باشد، در دوران سالمندی زن تجربه های خشم و نفرت خود را با آزار و اذیت طرف مقابل جبران خواهد کرد. این ارتباطات در خانواده های مسن بوضوح قابل مشاهده است.

حفظ تعادل در رفتار و کردار و همدلی و محبت به صورت پیوسته در خانواده سبب می شود بحران های تغییر سن را بهتر پشت سر بگذاریم.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: چهاردیواری

مطالب مرتبط:

از آلزایمر پیشگیری کنیم

وقتی سالمندی به سراغمان بیاید

مراقبت از عزیزی که فراموشمان کرده

مامان بزرگ ،چرا دلت گرفته؟

بگذارید، دوست‌تان داشته باشند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.