تبیان، دستیار زندگی
همه چیز به اراده‌ی افراد بستگی دارد. اینکه شما تصمیم گرفته‌اید از شر اضافه‌وزنتان خلاص شوید اولین گام برای لاغری است. دومین گام تلاش برای تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 تا از بهترین‌ها برای تحریک متابولیسم بدن


همه چیز به اراده‌ی افراد بستگی دارد. اینکه شما تصمیم گرفته‌اید از شر اضافه‌وزنتان خلاص شوید اولین گام برای لاغری است. دومین گام تلاش برای تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن است.

بهترین راه برای تحریک متابولیسم بدن اصلاح برنامه‌ی غذایی، مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده‌ی متابولیسم و ورزش کردن است. برای همین توصیه می‌کنیم حتماً و حتماً ورزش مورد علاقه‌تان را انتخاب و در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید. در کنار آن این مواد غذایی را هم دریابید. لطفاً با ما همراه باشید تا با چند ماده‌ی غذایی تحریک‌کننده متابولیسم بدن آشنایتان کنیم.

فلفل قرمز

فلفل قرمز تند

درست است که با خوردن این فلفل‌ها آتش از دهان آدم زبانه می‌کشد و خیلی‌ها نمی‌توانند تندی آن را تحمل کنند اما با این حال فلفل قرمز تند نقش زیادی در مبارزه با کالری‌ها ایفا می‌کند. می‌پرسید چگونه؟ به خاطر اینکه طعم تند آن دمای بدن را بالا می‌برد و بدن برای اینکه دمای خود را به حالت نرمال برساند مجبور است فعال‌تر شود. این‌گونه می‌شود که خون در ناحیه‌ی شکم تجمع پیدا کرده و آنزیم‌های گوارشی زیادی ترشح می‌شود. این تلاش بدن انرژی زیادی می‌طلبد و از کالری‌های مصرفی استفاده‌ی بیشتری می‌کند. برای همین کالری بیشتری می‌سوزاند. توصیه می‌کنیم به غذاهایتان فلفل قرمز تند بزنید. همین کار ساده باعث می‌شود که در طولانی‌مدت متابولیسم بدن بالا برود و کالری‌های بیشتری بسوزد.

توصیه می‌کنیم برای تهیه‌ی سالادها، سس‌ها، گوشت و ماهی از این فلفل استفاده کنید. توجه داشته باشید ادویه‌های دیگری مانند هل یا زردچوبه نیز می‌تواند چنین خاصیتی داشته باشد اما تأثیر فلفل قرمز در حذف چربی‌ها به مراتب بیشتر است.

شکلات سیاه حاوی میزان زیادی منیزیم است که برای کالری سوزی بسیار مفید است. کافئین و کاتچین موجود در این شکلات می‌توانند متابولیسم بدن را بالا ببرند

ماست

محصولات لبنی به خصوص ماست سرشار از کلسیم هستند. این ماده‌ی معدنی علاوه بر افزایش استحکام استخوان‌ها متابولیسم بدن را بالا برده و بدن را به سمت سوزاندن چربی‌های اضافه سوق می‌دهد. برای اینکه بهتر به نتیجه برسید لازم است که هر روز سه محصول لبنی میل کنید البته در چهارچوب یک تغذیه‌ی سالم و متعادل.

جوز هندی

جوز هندی هم جزو آن مواد غذایی گرمازا است که دمای بدن را بالا برده و باعث افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی می‌شود. هر چه ترشح این آنزیم‌ها بیشتر باشد متابولیسم بدن نیز بیشتر تحریک می‌شود.

سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین بسیار مغذی است و درعین‌حال کالری کمتری از سیب‌زمینی معمولی دارد و برای سلامتی بهتر است. این سیب‌زمینی حاوی ویتامین A، آنتی‌اکسیدان‌ها و هورمون‌هایی است که باعث از بین بردن چربی‌ها می‌شوند.

سرکه سیب

اگر می‌خواهید لاغر شوید توصیه می‌کنیم به تمام سس‌هایتان سرکه سیب اضافه کنید به خاطر اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات این سرکه به کالری سوزی کمک می‌کند.

دارچین

دارچین باعث تقویت متابولیسم بدن شده و کالری زیادی می‌سوزاند. استفاده از دارچین بسیار ساده است و می‌شود غذاهای خوشمزه‌ای با آن تهیه کرد. توصیه می‌کنیم روی غذاهایتان کمی دارچین بپاشید. یک قاشق کوچک از این ادویه را به چایتان اضافه کنید. ترکیب دارچین و عسل برای لاغری معجزه می‌کند.

محصولات لبنی به خصوص ماست سرشار از کلسیم هستند. این ماده‌ی معدنی

علاوه بر افزایش استحکام استخوان‌ها متابولیسم بدن را بالا برده و بدن را به

سمت سوزاندن چربی‌های اضافه سوق می‌دهد

آجیل‌ها

بادام، فندق، گردو و غیره سرشار از منیزیم می‌باشند. این ماده‌ی مغذی نه تنها برای سیستم قلبی عروقی مفید است بلکه برای بالا بردن متابولیسم بدن نیز موثر است. توصیه می‌کنیم روزانه یک مشت آجیل به عنوان میان‌وعده میل کنید.

چای سبز

چای سبز

اگر دنبال یک نوشیدنی فوق‌العاده می‌گردید سراغ چای سبز بروید. به خاطر اینکه سرشار از کاتچین است که به از بین بردن چربی‌ها کمک می‌کند و باعث دفع توکسین‌های بدن می‌شود.

شکلات سیاه

شکلات سیاه حاوی میزان زیادی منیزیم است که برای کالری سوزی بسیار مفید است. کافئین و کاتچین موجود در این شکلات می‌توانند متابولیسم بدن را بالا ببرند. مزیت دیگر شکلات سیاه این است باعث بهبود خلق و خو هم می‌شود. البته حواستان باشد مصرف زیاد شکلات سیاه هم می‌تواند نتیجه‌ی عکس داشته باشد. مصرف روزانه یک مربع از این شکلات‌های سیاه (با درصد کاکائوی بالا) کافی است.

زنجبیل

زنجبیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است (که باعث پیشگیری از پیری پوست می‌شوند) و روی گوارش و هضم غذا تأثیر مثبت می‌گذارد. این ادویه باعث تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی مانند صفرا می‌شود که هضم غذا را راحت‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم برای تهیه‌ی سبزیجات، سوپ یا سس‌هایتان از زنجبیل استفاده کنید و از خواص لاغری آن بهره ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چربی‌سوزی با خیار

چربی سوز می‌خواهید: این‌ها را میل کنید

غذاهای تنظیم کننده سوخت و ساز بدن

10 راز تحریک متابولیسم بدن

می‌خواهید لاغر شوید؟ آستین‌ها را بالا بزنید

چگونه می‌شود هورمون لاغری را تحریک کرد؟

ویتامین‌ها و املاح در خدمت خوش اندامی

تحریک متابولیسم با ویتامین‌ها و مواد معدنی

5 راهکار برای افزایش متابولیسم بدن

چرا بعد از مدتی رژیم گرفتن، دیگر وزن کاهش نمی یابد؟

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

نگاهی علمی به غذاهای چربی سوز

بهترین ورزش‌ ها برای افزایش متابولیسم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.