تبیان، دستیار زندگی
عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت: اینکه شهادت زن در برخی دعاوی قضایی پذیرفته شده نیست در حقیقت مصون ماندن زن از خطرات و بحران‌هاست ولی قاضی می‌تواند به استناد اطلاعات علم‌آور یک زن، حکم صادر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضو شورای فرهنگی زنان در گفت‌وگو با فارس

اطلاعات علم‌آور یک زن می‌تواند منشأ صدور حکم در محاکم قضایی باشد


عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت: اینکه شهادت زن در برخی دعاوی قضایی پذیرفته شده نیست در حقیقت مصون ماندن زن از خطرات و بحران‌هاست ولی قاضی می‌تواند به استناد اطلاعات علم‌آور یک زن، حکم صادر کند.

زهرا آیت اللهی در گفت‌و گو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص شهادت زنان در محاکم قضایی، گفت: اصل این است که آیات قرآنی در این مورد وجود دارد و خدایی که عالم‌ترین و داناترین است با علم و محبتی که دارد مصلحت بشر را اینگونه دیده است و ما نیز آن را می‌پذیریم مگر اینکه در اصل وجود خدا و علم خدا شک و شبهه داشته باشیم.

حقوق

وی ادامه داد: اما از نظر عقلانی و منطقی نیز دلایلی برای عدم حضور زنان در محاکم قضایی برای شهادت داد وجود دارد،از جمله اینکه شهادت در دادگاه به اختیار فرد نیست که زمانی‌که فردی شاهد قضیه‌ای بوده است بتواند در دادگاه شهادت دهد بنابراین شهادت یک حق نیست بلکه یک تکلیف است اگر یک حق بود گفته می‌شد که چرا این حق به زنان داده نشده است اما زمانیکه تکلیف است گویی تکلیفی از دوش زنان برداشته شده است.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پاسخ به اینکه چرا این تکلیف از دوش زنان برداشته شده است، گفت: در جاهایی گفته می‌شود که زن شهادت ندهد و در مواردی نیز یک مرد و دو زن آورده شده است اما در مواردی تنها شهادت زن پذیرفته می‌شود و آنها مواردی هستند که تنها خانم‌ها شاهد این موارد هستند.

آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: ولادت طفل یکی از مواردی است که تنها شهادت زن در این مورد پذیرفته شده است و تبعات قانونی و حقوقی زیادی را نیز در پی دارد.

وی ادامه داد: اما در جاهایی که شهادت زن اصلا پذیرفته نمی‌شود مواردی است که مجازات‌های سنگین برای محکوم‌علیه در نظر گرفته می‌شود به عنوان مثال با شهادت زن محکوم علیه محکوم به اعدام می‌شود و یا طلاق که شهادت زن پذیرفته شده نیست.

این عضو شورای فرهنگی زنان افزود: در برخی موارد نیز شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد در نظر گرفته می‌شود زمانیکه انسان در دادگاه علیه کسی شهادت می‌دهد مجازاتی برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود و ممکن است در آینده خود فرد، خانواده و حتی گروهی که با آنها همکاری داشته است شاهد را تهدید کنند.

آیت‌اللهی تصریح کرد: در حقیقت اینکه شهادت زن در برخی دعاوی قضایی پذیرفته شده نیست در حقیقت مصون ماندن زن از خطرات و بحران‌ها است ولی قاضی می‌تواند به استناد اطلاعات علم آور یک زن حکم صادر کند.

وی افزود: این موضوع مطرح است که پذیرفته نشدن شهادت زن در برخی دعاوی در حقیقت دفاع از زن و مصون بودن زن است و دیگر اینکه گفته می‌شود شهادت باید بسیار دقیق باشد چون ممکن است این حکم بر علیه کسی باشد و منجر به صدور حکم غیر واقعی شود.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پاسخ به اینکه چرا این تکلیف از دوش زنان برداشته شده است، گفت: در جاهایی گفته می‌شود که زن شهادت ندهد و در مواردی نیز یک مرد و دو زن آورده شده است اما در مواردی تنها شهادت زن پذیرفته می‌شود و آنها مواردی هستند که تنها خانم‌ها شاهد این موارد هستند

این عضو شورای فرهنگی اظهار داشت: چون زن‌ها عاطفی‌تر و احساسی تر هستند وقتی در قضیه‌ای که بسیار ایجاد هیجان می‌کند وارد شوند به جزئیات قضیه توجه نمی‌کنند و زن‌ها در هیجانات شدید متوجه جزئیات حادثه نمی‌شوند و دقت نمی‌کنند بنابراین ممکن است به صورت دقیق نتوانند شهادت دهند و یا در آینده به دلیل دادن شهادت اشتباه خودشان محکوم شوند.

آیت اللهی ادامه داد: درست است که گاهی شهادت زن پذیرفته نمی‌شود و یا گاهی اوقات شهادت یک مرد معادل شهادت دو زن است اما ما یک اصل کلی داریم و آن این است که اگر بر اساس اظهارات یک زن برای قاضی علم ایجاد شود می‌تواند بر اساس آن حکم صادر کند بنابراین اگر زنی بر اساس دیده‌های خود اطلاعاتی را به قاضی دهد و گفته‌های آن زن به گونه‌ای باشد که برای قاضی علم ایجاد شود بر اساس آن می‌تواند حکم صادر کند.

وی اظهار داشت: اطلاعاتی که علم آور باشد حتی اگر از سوی یک زن به قاضی داده شود و قاضی به آن گفته‌ها علم پیدا کند می‌تواند حکم صادر کند در نهایت این مورد بسیار متین است که اگر شهادت زن در برخی دعاوی پذیرفته نیست در حقیقت زن را از ورود به بحران‌ها دور می‌کند.

بخش حقوق تبیان

منبع : فارس