تبیان، دستیار زندگی
پیشنهاد گلاره عباسی برای سفر: سرزمین چگوارا و خلوتگاه همینگوی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد گلاره عباسی برای سفر: سرزمین چگوارا و خلوتگاه همینگوی

مصاحبه اختصاصی تبیان

گلاره عباسی


«آخرین سفری که رفتم، سال گذشته همین موقع ها بود. برنامه سفر را خواهرم چیده بود و من موفق شدم کوبا را از نزدیک ببینم. کشوری که چیزهای زیادی از آن شنیده بودم و هیچ وقت فکر نمی کردم پایم به آنجا برسد.»


اینها را گلاره عباسی می گوید. بازیگر جوانی که این روزها با بازپخش سریال شیدایی دوباره در تلویزیون حاضر شده است. گلاره عباسی اهل سفر است و تجربه سفر به کوبا را یکی از بهترین تجربیات گردشگری خود می داند.

با گلاره عباسی درباره سفر گفتگو کردیم و خاطرات آخرین سفری که رفته بود.

- خانم عباسی آخرین سفری که رفتید کجا بود؟

پارسال همین موقع ها بود که به کوبا سفر کردم و 2هفته آنجا ماندم. اتفاقا چه سفر خوبی هم بود. کوبا چون به ما دور است معمولا فرصت سفر به آن فراهم نمی شود. اما سال گذشته که برای دیدن خواهرم به کانادا رفته بودم، سفری هم به کوبا داشتم و توانستم این کشور جالب را ببینم.

کوبا

- از یک سال قبل تا حالا سفر نرفته اید؟ زیاد نیست؟

چرا مدت زیادی است اما سفر قبلی ام خیلی طولانی بود. من 5ماه در سفر بودم و امریکا و کانادا و کوبا را دیدم. دیگر امکان سفر دوباره برایم فراهم نشد. البته چند ماه قبل برای کار به کرمان رفته بودم اما این سفر به حساب نمی آید.

در کوبا شما با دنیایی از رنگ و طعم و شادمانی طرف هستید. درست همان فرهنگ مردم محلی مکزیک و برزیل و کلا آمریکای جنوبی حاکم است. مثلا در خیابان ها که راه می روید، اتومبیل های قدیمی در رنگ های متفاوت می بینید. انگار در حال راه رفتن در یک نمایشگاه اتومبیل قدیمی هستید

- کوبا چطور بود؟ چه چیزهای جذابی برایتان داشت؟

خب کوبا سرزمین آدم های معروفی است. چگوارا و فیدل کاسترو در همین سرزمین بوده اند. از طرفی، طبیعت و معماری زیبایی دارد. خانه های قدیمی دست نخورده با معماری سنتی در هاوانا واقعا جذاب است. ضمن این که کوبا هوای شرجی و گرمی دارد و مردمی مهربان و به شدت فقیر. با این حال آدم های شادی هستند. در کوبا شما با دنیایی از رنگ و طعم و شادمانی طرف هستید. درست همان فرهنگ مردم محلی مکزیک و برزیل و کلا آمریکای جنوبی حاکم است. مثلا در خیابان ها که راه می روید، اتومبیل های قدیمی در رنگ های متفاوت می بینید. انگار در حال راه رفتن در یک نمایشگاه اتومبیل قدیمی هستید.

کوبا

صندلی همینگوی در کافه ای که پاتوقش بود

- پس حتما غذاهای محلی جالبی هم دارند.

کوبا به خاطر نزدیکی به دریا غذاهای دریایی زیادی دارد اما چیزی که خیلی خاص و متفاوت باشد، من در آنجا ندیدم. با این حال میوه های خیلی خوبی در کوبا پیدا می شود. این کشور از نظر میوه ها و کشاورزی واقعا غنی است.

کوبا

همینگوی در این اتاق سکونت داشت و وداع با اسلحه را همین جا نوشت

- کوبا کشور گرانی است؟

نه اتفاقا. کوبا بسیار ارزان است و شما با یک دلار می توانید آنجا خدمات خیلی زیادی بگیرید. مثلا اگر یک دلار به کارگر هتل انعام دهید، برایشان خیلی زیاد است و به جبرانش وقت زیادی برای شما و معرفی مکان های گردشگری به شما می گذارند. تنها مساله در سفر به کوبا هزینه زیاد رفت و آمد است چون از اینجا خیلی دور است. به جز این هزینه سنگینی ندارد.

کوبا

- در کوبا چه چیزی برایتان جذاب تر بود؟

در کوبا من خانه پدری چگوارا را دیدم که برایم خیلی جالب بود. سری هم به هتل محل اقامت همینگوی (Ambos Mundos) زدم که در آن کتاب «وداع با اسلحه» را نوشته. اتاق همینگوی در این هتل همانطور دست نخورده مانده. در اتاقش ماشین تحریر، عینک، تلفن، کفش و کلاه و همه وسایل قدیمی اش به شکل سابق سر جایشان باقی مانده اند. در نزدیکی این هتل یک کافه هم بود به نام لافلوریدیتا که صندلی مخصوص همینگوی را در آن دست نخورده گذاشته اند و روی آن مجسمه او را نشانده اند. توریست ها در این کافه با مجسمه عکس می گیرند و همین کار رونق خوبی به کافه داده است.

کوبا

گلاره عباسی می گوید کوبا سرزمین رنگ و طعم و شادی است

- باز هم به کوبا سفر می کنید؟

من عاشق سفر کردنم اما دوست دارم جاهای مختلف را ببینم نه این که یک شهر یا کشور را چند بار بروم. ترجیح می دهم این بار به مکزیک یا کنیا بروم. کلا جنوب آفریقا برایم جذاب است. خیلی دوست دارم به کنیا سفر کنم.

کوبا

- اگر قرار باشد یک پیشنهاد برای سفرهای داخلی بدهید، کجا را پیشنهاد می کنید؟

من جایی که همیشه دوست دارم به آن سفر کنم سرعین است. سرعین در تابستان ها واقعا زیبا و دیدنی است. درست مثل یک دهکده توریستی که هم طبیعت زیبایی دارد، هم هوای خنک و دلچسبی و هم چشمه های آبگرمی که خاصیت درمانی دارند. بنابراین پیشنهادم سرعین اردبیل است.

مصاحبه: الهام مرادی 

بخش گردشگری تبیان