• تعداد بازديد :
  • يکشنبه 1392/10/08
  • تاريخ :

حکم دست دادن با نامحرم

دست دادن

با این که دست دادن با جنس مخالف، شاید برای افراد بسیاری موجب تحریک شهوت نشود، اما افراد دیگری وجود دارند که با این مقدار ارتباط مختصر نیز تحریک می شوند، با توجه به این که در میان گروه اول نیز ممکن است اشخاصی باشند که با صمیمی نشان دادن خود، زمینه را برای ارتباطات نامشروع فراهم سازند


بر این اساس، سزاوار است که از دست دادن با نامحرم که در زندگی اجتماعی نیز امری ضروری قلمداد نمی شود، خودداری نمود. خداوند متعال، بیشتر احکام شرعی را به صورت کلی وضع کرده و مصلحت عموم جامعه را در نظر گرفته، اگرچه ممکن است حکمت تشریع حکم شامل برخی افراد نشود. به عنوان نمونه، هر چند ممکن است دست دادن با زنان، هیچ احساس شهوانی را در برخی افراد کهنسال و یا میانسال ایجاد نکند، اما شارع مقدس، به دلیل ایجاد همین احساس، در بسیاری از مردم، حکم به حرمت چنین رفتاری داده باشد.

سوال: در بعضی اقوام رسم است که جهت احترام، دست بزرگان را گرفته و می‌بوسند، آیا اگر در این‌باره افراد به هم نامحرم باشند، اشکالی دارد؟

اگر بالغ نباشند اشکال ندارد، در غیر این‌صورت دست دادن و بوسه بر دست نامحرم جایز نیست و در این‌باره باید آنها را با فرهنگ اسلامی آشنا کنیم.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

بوسیدن دست نامحرم حرام است.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

دست دادن با زن نامحرم جایز نیست و اگر آنها را با فرهنگ اسلام آشنا کنیم مشکل حل خواهد شد.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر بالغ نباشند اشکال ندارد و اگر بالغ باشند از پشت پارچه‌ای می‌توانند.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

بوسه بر دست نامحرم جایز نیست.

سوال: چرا دست دادن با زن نامحرم اشکال دارد؟ این کار که باعث ایجاد شهوت و... نمی شود.

در ابتدای پاسخ، روایتی را که تا حدودی با پرسش در ارتباط است، مرور می کنیم: شخصی نزد امیر المۆمنین (علیه السلام) آمده و عرض کرد: آیا هنگامی که روزه دارم، می توانم زنم را ببوسم؟! حضرتش بدون آن که پاسخ صریحی ارائه کنند، فرمودند که مراقب روزه ات باش و به ضرب المثلی استشهاد کردند که "فإن بدو القتال اللطام" یعنی درگیری های مختصری چون سیلی به صورت هم زدن، آغازگر جنگی تمام عیار خواهد شد. (وسائل الشیعة، ج 10، ص 100، ح 12954)

می دانیم که عمل زناشویی در زمان روزه مجاز نیست، اما این گونه نیست که هر ارتباط جنسی ممنوع باشد، با این وجود، توصیه شده که بهتر است از برخی رفتارهای محبت آمیز با همسر مشروں مانند بوسیدن او هنگام روزه، خودداری شود. چنین کاری نه حرام بوده و نه چندان موجب تحریک شهوت خواهد شد، اما به دلیل این که ممکن است به کارهایی بیانجامد که روزه را باطل می کند، به ترک آن سفارش شده است.

اکنون به پرسش بر می گردیم: شاید دست دادن با زن نامحرم، در برخی افراد، موجب تحریک شهوت نشود، اما چون:

اولاً: این امکان وجود دارد که آستانه تحریک برخی افراد پایین بوده و با دست دادن نیز شهوتشان تحریک شود.

و ثانیاً: افراد دیگری که حتی دست دادن با نامحرم، شهوتشان را تحریک نمی کند، ممکن است این کار را مقدمه ای برای صمیمی تر شدن با جنس مخالف و به دنبال آن، روابط نامشروع قرار دهند. بر این اساس، بهترین کار آن است که در ارتباط مردان و زنان، نهایت خویشتن داری و عفت مراعات شده و از رفتارهای غیر ضروری خودداری شود، تا بی بند و باری جنسی در روابط به وجود نیاید و مسیر این روابط از جایگاه مطلوب آن، یعنی تنها در محدوده خانواده ها خارج نشود و "چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی"؟

خداوند متعال، بیشتر احکام شرعی را به صورت کلی وضع کرده و مصلحت عموم جامعه را در نظر گرفته، اگرچه ممکن است حکمت تشریع حکم شامل برخی افراد نشود. به عنوان نمونه، هر چند ممکن است دست دادن با زنان، هیچ احساس شهوانی را در برخی افراد کهنسال و یا میانسال ایجاد نکند، اما شارع مقدس، به دلیل ایجاد همین احساس، در بسیاری از مردم، حکم به حرمت چنین رفتاری داده باشد. نظیر این موضوع را در قوانین بشری نیز ملاحظه می کنیم، مانند ممنوعیت عبور از چراغ قرمز که حتی شامل افرادی می شود که با احتیاط کامل و بدون آسیب رساندن به دیگران از آن عبور می کنند

خداوند متعال، بیشتر احکام شرعی را به صورت کلی وضع کرده و مصلحت عموم جامعه را در نظر گرفته، اگرچه ممکن است حکمت تشریع حکم شامل برخی افراد نشود. به عنوان نمونه، هر چند ممکن است دست دادن با زنان، هیچ احساس شهوانی را در برخی افراد کهنسال و یا میانسال ایجاد نکند، اما شارع مقدس، به دلیل ایجاد همین احساس، در بسیاری از مردم، حکم به حرمت چنین رفتاری داده باشد. نظیر این موضوع را در قوانین بشری نیز ملاحظه می کنیم، مانند ممنوعیت عبور از چراغ قرمز که حتی شامل افرادی می شود که با احتیاط کامل و بدون آسیب رساندن به دیگران از آن عبور می کنند.

به همین دلیل است که خداوند به همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) توصیه ای کلی می کند که از ناز و کرشمه در سخن خویش با نامحرمان خودداری کرده و راه را بر طمع ورزی افراد بیماردل ببندند. (احزاب، 32؛ "فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا") با این وجود، اگر در مواردی دست دادن با نامحرم به عنوان امری عرفی و اجتناب ناپذیر تلقی شود، می توان با شرایطی اقدام به این کار کرد. به عنوان نمونه، دست دادن باید با استفاده از دستکش و یا حائلی دیگر بوده و علاوه بر آن از فشردن بیش از اندازه دست طرف مقابل خودداری شود. (وسائل الشیعة، ج 20، ص 208، ح 25446)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

وسائل الشیعة، ج 20 و ج 10

 

مطالب مرتبط:

حکم شوخی با نامحرم از طریق پیامک

چگونه با نامحرم برخورد کنیم؟

مصائب اختلاط زن و مرد نامحرم

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
UserName