تبیان، دستیار زندگی
واتس‌اپ (WhatsApp) نرم افزار پیام رسانی است که به نوعی قصد دارد جایگزین مناسبی برای اس ام اس باشد. واتس‌اپ برای ارسال و دریافت از اینترنت استفاده می کند که البته پیام رسانی آن با کم‌ترین سرعت اینترنت نیز امکان‌پذیر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واتس‌اپ؛ اکسیژن تلفن‌های هوشمند!


واتس‌اپ (WhatsApp) نرم افزار پیام رسانی است که به نوعی قصد دارد جایگزین مناسبی برای اس ام اس باشد. واتس‌اپ برای ارسال و دریافت از اینترنت استفاده می کند که البته پیام رسانی آن با کم‌ترین سرعت اینترنت نیز امکان‌پذیر است.

whatsapp

واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی متنی و تصویری در جهان است. مۆسس این برنامه جان كوم است. این برنامه اکنون با بیش از 350 میلیون کاربر فعال، در عرصه پیام‌رسانی اجتماعی مبتنی بر موبایل حتی از فیس‌بوک هم جلوتر است!

اگر بخواهیم به دنبال علل این رکورد بالا بگردیم، باید گفت یکی از مهم ترین علت های موفقیت این اپلیکیشن، وجود نسخه‌های مختلف برای سیستم عامل های مختلف است. در حال حاضر این اپلیکیشن بر روی آی‌فون، بلک‌بری، اندروید، ویندوزفون و هم چنین گوشی‌های نوکیا سری 60 و 40 قابل اجرا است. به عبارت دیگر، فرقی نمی‌کند از چه تلفن‌هوشمند یا سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید. برای هر دستگاهی یک نسخه از WhatsApp وجود دارد.

بر اساس یافته‌های تازه‌ترین پژوهشی که با مطالعه بر روی چهار هزار کاربر تلفن‌های هوشمند در پنج کشور جهان به دست آمده است 44 درصد از کاربران اسمارت‌فون‌ها حداقل یک بار در هفته از اپلیکیشن واتس‌اپ (whatsapp) استفاده می‌کنند. این رقم برای فیس‌بوک که حالا بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد 35 درصد است.

واتس‌اپ حالا ماهانه بیش از 350 میلیون کاربر فعال دارد. کاربرانی که روزانه دست‌کم 400 میلیون عکس رد و بدل می‌کنند. اصلی‌ترین رقیب واتس‌اپ، وی‌چت است که چیزی در حدود 240 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

این روزها 86 درصد مکالمات صوتی و متنی روزانه در جهان از طریق اپلیکیشن‌های اجتماعی متعدد مانند وی‌چت، وایبر، لاین، تانگو و غیره انجام می‌شود که به‌طور رایگان امکان ارتباط مبتنی بر اینترنت را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند.

مهم‌ترین چیزی که باید در واتس‌اپ بدانید این است که برای ثبت نام شما

نام کاربری نخواسته و با استفاده از شماره تلفن شما را ثبت نام می کند.

پس برای اضافه کردن دوستان به واتس‌اپ باید شماره دوستتان در لیست

مخاطبان گوشیتان ذخیره شده باشد

واتس اپ اطلاعات کاربر و مخاطبان را از آدرسبوک تلفن همراه می‌خواند و نیازی به وارد کردن لیست مخاطبان در نرم افزار نیست.

به کمک WhatsApp شما قادر به مشاهده وضعیت (Status) دوستان، ارسال پیام به صورت گروهی و اشتراک‌گذاری فایل‌هایی به غیر از عکس و ویدئو هستید.

هم چنین، این اپلیکیشن دارای تعدادی پیام از پیش نوشته شده هست که با ضربه زدن بر روی هریک، می‌توانید آن‌ها را بلافاصله ارسال کنید. در بخش تنظیمات هم می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. برای مثال Status خود را تغییر داده و یا محیط چت را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنید.

whatsapp

نقاط ضعف واتس‌اپ

** یکی از نکات منفی اپلیکیشن واتس‌اپ، عدم وجود نسخه مناسب آن برای آیپد و آی‌پاد است. در‌واقع شما برای استفاده از این اپلیکیشن ها مجبور خواهید شد که دستگاهتان را جیلبریک کنید.

** مهمترین چیزی که باید در واتس‌اپ بدانید این است که برای ثبت نام شما نام کاربری نخواسته و با استفاده از شماره تلفن شما را ثبت نام می کند.

پس برای اضافه کردن دوستان به واتس‌اپ باید شماره دوستتان در لیست مخاطبان گوشیتان ذخیره شده باشد. یعنی واتس اپ به طور خودکار مخاطبان گوشیتان را که از واتس اپ استفاده می کنند را به دوستان واتس اپیتان اضافه می کند.

** در این اپلیکیشن هم، مانند سایر اپلیکیشن های موبایلی اخیر، برای فعال سازی باید شماره موبایل خود را وارد کنید تا کد فعال سازی به گوشی شما ارسال شود و امکان استفاده شما از برنامه فراهم شود.

** یک ضعف دیگر WhatsApp که به نوعی در این زمان و با این تنوع اپلیکیشن ها عجیب به نظر می آید، عدم سازگاری و هماهنگی با سایر اپلیکیشن‌ها است؛ که البته اگر از آن فقط برای ارسال متن استفاده می‌کنید، این مسأله چندان اهمیت پیدا نمی‌کند.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

برنده، مشتری است

امنیت در اسمارت فون