تبیان، دستیار زندگی
استرس والدین با چاقی بچه‌هایشان در 10 سالگی ارتباط دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والدین مضطرب بچه‌های چاق‌تری دارند


استرس والدین با چاقی بچه‌هایشان در 10 سالگی ارتباط دارد.

والدین مضطرب بچه‌های چاق‌تری دارند

نتایج پژوهشی که در Pediatric Obesity به چاپ رسیده است نشان می‌دهد شاخص توده‌ی بدن بچه‌هایی که والدینشان استرس زیادی دارند بیشتر است.

حتماً شما هم در این ده سال اخیر متوجه شده‌اید که بچه‌ها چاق‌تر و تپل‌تر از قبل شده‌اند. معمولاً هم تغذیه‌ی نامناسب و بی‌تحرکی را از عوامل چاقی بچه‌ها می‌دانند. اما محققان معتقدند که رفتار والدین و عادت‌های غذایی خانواده نیز در چاقی بچه‌ها نقش مهمی دارد.

محققان کانادایی و آمریکایی به مدت 4 سال تأثیر استرس والدین را روی شاخص توده‌ی بدنی بچه‌ها مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش 4078 کودک بین 5 تا 10 سال شرکت داشتند. هر سال شاخص توده‌ی بدنی بچه‌ها اندازه‌گیری شد و همچنین والدین این کودکان به سوالاتی در خصوص میزان استرس و نحوه‌ی زندگی خود جواب دادند.

بعد از بررسی‌ها مشخص شد استرس والدین باعث افزایش شاخص توده‌ی بدنی بچه‌ها در سن 10 سالگی می‌شود.

محققان مشاهده کردند در طول این پژوهش 2 درصد به شاخص توده‌ی بدن بچه‌هایی که والدینشان استرس داشته‌اند اضافه شده است. در واقع هر چه میزان استرس والدین بیشتر بوده این عدد بیشتر می‌شود تا جایی که حتی به 7 درصد هم می‌رسد. در واقع کودکانی که والدینشان استرس بیشتری دارد بیشتر هم چاق می‌شوند.

محققان معتقدند که استرس والدین باعث ایجاد استرس در بچه‌ها می‌شود. برای همین بچه‌های مضطرب نیز به تغذیه‌ی نامناسب روی می‌آورند و کم‌تحرک‌تر می‌شوند

با وجود اینکه این درصد چندان زیاد به نظر نمی‌رسد اما توجه داشته باشید که کودکان در حال رشد هستند و اگر این روند ادامه داشته باشد در بزرگ‌سالی با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو می‌شوند.

محققان معتقدند که استرس والدین باعث ایجاد استرس در بچه‌ها می‌شود. برای همین بچه‌های مضطرب نیز به تغذیه‌ی نامناسب روی می‌آورند و کم‌تحرک‌تر می‌شوند. محققان توصیه می‌کنند برای داشتن یک خانواده‌ی سالم از استرس‌های روزمره بکاهید. عادت‌های غذایی خوبی در خانواده داشته باشید. ورزش را به خانواده بیاورید و از همان کودکی مراقب وزن بچه‌هایتان باشید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

اعتیاد به فست‌فود از مادر به فرزند منتقل می‌شود

غذای خانگی و ارتباط خانوادگی

پایه و اساس تغذیه‌ی سالم در خانه

لذت آشپزی و صرف غذا در کنار خانواده

توپولوهای دوست داشتنی

ارتباط بین وزن و بلوغ زودرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.