تبیان، دستیار زندگی
اکثر نوجوانان از جوش های صورت شکایت دارند . علت عمده جوش ها باکتری ها هستند. براساس تحقیقات نهاد ملی بهداشت در حال حاضر ۹۰ نوع از این باکتری شناخته شده است که باعث جوش زدن می شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوش‌ها، این مزاحمان زیبایی

جوش صورت

اکثر نوجوانان از جوش های صورت شکایت دارند . علت عمده جوش ها باکتری ها هستند. براساس تحقیقات نهاد ملی بهداشت در حال حاضر 90 نوع از این باکتری شناخته شده است که باعث جوش زدن می شود . این باکتری به طور معمول در بدن افراد بزرگسال وجود دارد . آنها در غده های چربی ( غده های عرق ) نزدیک غده های مو قرار دارند . بیشتر اوقات این غده ها در زیر پوست وجود دارند ولی از دید ما پنهانند و ما فکر می کنیم صورتمان تمیز و بدون جوش است.

این گونه باکتری ها آنزیمی آزاد می کنند که لیپاز نام دارد . لیپاز اسید چرب تولید می کند . وقتی صورتتان چربی اضافه تولید می کند ، این باکتری ها اسید چرب اضافه تولید می کنند . در عین حال سیستم ایمنی بدن پادزهری تولید می کند تا با این باکتری ها مبارزه کند . اسید های چرب با این پادزهرها ترکیب می شوند و در نتیجه  تورمی در غده های مو به وجود می آورند . این فرایند برای سیستم بدن معمول نیست و باعث جوش چرکی در صورت می شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا این جوش ها در نواحی خاصی از بدن  مانند : صورت ، گردن و کمر هستند؟ جواب ساده است .  غده های چربی در این نواحی از  بدن بیشتر از جاهای دیگر بدن است.

جوش صورت

سوال دیگری که ذهن شما نوجوانان را حتما به خود مشغول می کند این است که چرا این جوش ها عمدتا در دوره نوجوانی وجود دارند؟!

وقتی فردی به سن بلوغ می رسد ، بدنش شروع به تولید هورمونی به نام اندروژن می کند . غده های مو حاوی مقدار زیادی گیرنده های اندروژن هستند . وقتی اندروژن ها به این گیرنده ها می چسبند ، می توانند غده های چربی را تحریک کنند . غده های چربی میزان چربی بدن را از حد معمول بالاتر می برند . مطمئنا بقیه داستان را می توانید حدس بزنید . وقتی باکتری با چربی اضافه روبرو می شود ، آنها را تبدیل به جوش می کند.

خلاص شدن از جوش:

متخصصان پوست بر اساس نشانه های بدن ، جوش را به چهار دسته طبقه بندی کرده اند . این طبقه بندی بر اساس نوع جوش ( جوش سر سیاه ، جوش سر سفید و … ) ، میزان تورم ، ناحیه جوش و … می باشد.از بین عدد 1 تا 4 شدت مشکل تعیین می شود.

وقتی در مورد میزان و شدت مشکل جوش های صورتتان بدانید می توانید با روش های متعدد با آن مبارزه کنید . از جمله روش های پایین آوردن میزان جوش های بدن این است که کمتر از غذاهای چرب استفاده کنید . از پاک کننده های صورت و لوسیون مناسب بهره ببرید. این پاک کننده ها حاوی موادی مانند سولفور ، اسید سالسیلیک ، بنزویل پروکسید هستند .

جوش صورت

این مواد باکتری ها را از بین می برند ، میزان چربی پوست را کاهش می دهند و سلول های مرده پوست را از بین می برند . استفاده از لوسیونی که ویتامین آ دارد روش خوبی برای جلوگیری از جوش زدن است . اگر مشکل جوش های صورتتان بیشتر از حد معمول باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و طبق دستور پزشک و با پاک کننده ها و داروهای قوی تر بهبود یابید.

اگر صورتتان دارای جوش میباشد،و از این موضوع ناراحت هستید،توصیه می کنیم که از این نوشیدنی میل کنید...

مصرف خاكشیر برای رفع جوش‌های صورت مفید است.

 یك متخصص تغذیه می گوید: مصرف خاكشیر برای برطرف كردن جوش‌های صورت كه به علت مصرف چربی و شیرینی زیاد ایجاد شده است مفید است.

خاكشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و خنك كننده بدن است.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: نوجوان ها

بیتوته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.