تبیان، دستیار زندگی
غذاهای فست فودی و کنسرو شده صبر انسان را کمتر می کند و عصبانیت در او شدت می دهد. چهارم خواب و استراحت کافی؛ افرادی که زیاد بیدار می مانند و مجبور نیستند بیدار بمانند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش صبر با افزایش فست فودها!


یاد و نام خدا مهم‌ترین و نخستین عاملی است که صبر را به طور کلان تقویت می‌کند؛ باید توجه داشت غذاهای فست فودی و کنسرو شده صبر انسان را کمتر می‌کند و عصبانیت را در او شدت می‌دهد.

صبر

صبر از مفاهیم کلیدی و عوامل نجات بخش در زندگی افراد است که وجود آن در رفتار و عملکرد، زندگی را به مأمنی دلپذیر تبدیل می کند.

مفهوم صبر چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟

صبر در لغت به معنای شکیبایی و بردباری در برابر ناملایمات فردی و اجتماعی است و در متون دینی به سه دسته تقسیم می شود: صبر در برابر گناه، صبر در برابر دشواری ها و صبر بر مصیبت و بلایا که هر سه قسم در قرآن اشاره شده است.

مهمترین نتیجه صبر کردن چه می تواند باشد؟

ریشه تمام موفقیت ها و توفیق های الهی و سعادت دنیا و آخرت در به کار گیری صبر و شکیبایی است. قرآن کریم در این باره آیات فراوان دارد.

خداوند در آیه 11 و 12 سوره انسان می فرماید:" فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا * وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِیرًا *پس خدا [هم] آنان را از آسیب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت* و به [پاس] آنکه صبر کردند بهشت و پرنیان پاداششان داد."

همچنین، بردباری و شکیبایی در برابر بهتان و عملکرد زشت دیگران به عنوان عامل برقرار ارتباط موثر و سببی برای تغییر رفتار دیگران در نظر گرفته می شود:" ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یصِفُونَ... بدى را به شیوه‏اى نیکو دفع کن ما به آنچه وصف مى‏کنند داناتریم. ( سوره مومنون، آیه 96)

سپس در آیات 34 و 35 سوره فصلت می فرماید:" وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَینَکَ وَبَینَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ* وَمَا یلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ* و نیکى با بدى یکسان نیست [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع کن آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است گویى دوستى یکدل مى‏گردد* و این [خصلت] را جز کسانى که شکیبا بوده‏اند نمى‏یابند و آن را جز صاحب بهره‏اى بزرگ نخواهد یافت."

بنابراین طبق آیات قرآن کریم البته این حقیقت را فقط افراد صبور درک می کنند. همچنین در آیات دیگر صبر در برابر اقسام مختلفی که ذکر شد، به طور کامل تر در سوره بقره آیات 155 و 156 عنوان شده است:" وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ... ؛ قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مال ها و جان ها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان!* آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آن خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم!»"

در برابر صبر نوبت ظفر آید. هم ادیبان ما گفتند هم قرآن و روایات می گویند صبر تصمیم گیری را بر انسان آسان می کند و پیدا کردن راه حل های سخت را راحت تر می کند. در این راستا فرد می تواند زندگی سالم تری داشته و مدیریتی حساب شده در رویکرده های خود داشته باشد

خداوند متعال در این آیات صبر در برابر مصیبت را بیان کرده و از مۆمنین خواسته در برابر حوادث کوبنده صبر کنند چرا که این آزمونی است برای افراد. بنابراین مومنان در هنگام وقوع مصیبت تنها این باید کلام را جاری کند:" انا لله و انا الیه راجعون"

صبر در برابر گناه چگونه محقق می شود؟

صبر در برابر گناه نیز به شکل های مختلفی سفارش شده است. نخستین توصیه این است انسان عالم را محضر خدا ببیند. در سوره های مختلف مانند بقره، علق، فجر و ... خداوند اشاره به مشاهده اعمال بندگان می کند:" أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَى ... مگر ندانسته که خدا مى‏بیند" (علق، آیه 14)

با توجه به این آیه و دیگر آیات درمی یابیم خداوند پیوسته حضور خود را اعلام می دارد تا بنده صبر کرده و گناه نکند.

راه دوم یاد نعمت های خدا و موهبت های او است که مانع گناه می شود. خدا فیاض علی الطلاق است، نباید نان و نمک خدا را خورد و او را تبعیت نکرد.

راه سوم هم یاد قیامت و مرگ است که انسان را از ارتکاب گناه بازمی دارد.

صبر

کدامیک از اقسام صبرهایی که برشمردید، سخت تر است؟

طبیعی است که بسته به نوع شخصیت هر فرد متفاوت است. در برخی از روایات صبر در برابر وسوسه شیطان و گناه از بقیه اقسام آن سخت تر است و در روایات دیگر صبر در برابر مصیبت. بنابراین این موضوع نسبی است و بستگی دارد فرد کدامیک از بنیادهای شخصیتی خود را تقویت بیشتر تقویت کرده باشد.

صبر چه آثارو دستاوردهایی برای فرد در پی دارد؟

در برابر صبر نوبت ظفر آید. هم ادیبان ما گفتند هم قرآن و روایات می گویند صبر تصمیم گیری را بر انسان آسان می کند و پیدا کردن راه حل های سخت را راحت تر می کند. در این راستا فرد می تواند زندگی سالم تری داشته و مدیریتی حساب شده در رویکرده های خود داشته باشد.

چه عواملی این اقسام سه گانه صبر را تقویت می کند؟

یاد و نام خدا مهمترین و نخستین عاملی است که صبر را به طور کلان تقویت می کند: "الا بذکر الله تطمئن القلوب". اگر بدانیم خدا جای حق نشسته است، نیازی نیست انسان بی طاقتی از خود نشان دهد یا برافروخته و عصبانی شود.

دوم تحرک؛ افرادی که تحرک بیشتری دارند، کمتر عصبانی می شوند. ورزش و تحرک موجب تقویت شکیبایی و صبر می شود.

سوم تغذیه؛ غذاهای فست فودی و کنسرو شده صبر انسان را کمتر می کند و عصبانیت در او شدت می دهد.

چهارم خواب و استراحت کافی؛ افرادی که زیاد بیدار می مانند و مجبور نیستند بیدار بمانند، (صرف نظر از کسانی که مجبورند بیدار باشند و فعالیت کنند) معمولا زودتر عصبانی شده و پرخاشگر می شوند. بهتر است ساعت یازده شب را وقت خواب قرار داده و موقع اذان صبح بیدار از خواب بیدار شده تا از نشاط و صبر برخوردار باشیم. 

بردباری و شکیبایی در برابر بهتان و عملکرد زشت دیگران به عنوان عامل برقرار ارتباط موثر و سببی برای تغییر رفتار دیگران در نظر گرفته می شود:" ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یصِفُونَ... بدى را به شیوه‏اى نیکو دفع کن ما به آنچه وصف مى‏کنند داناتریم

صبر چه تاثیری در سبک زندگی افراد می تواند داشته باشد؟

طبیعی است صبر در چهار محور روابط اصلی سبک زندگی انسانی می تواند موثر باشد: رابطه انسان با خود، انسان با خداوند، انسان با دیگران و انسان با محیط زیست.

صبر، رابطه با خود را تقویت کرده و منجر به خودباوری می شود و زمینه برای خودشناسی بیشتر را فراهم می کند. در این شرایط رابطه با خدا هم بهتر خواهد بود و فرد به موقع تکالیف خود را انجام می دهد. در همین راستا رابطه او با دیگران، با خانواده، با همسایه، با همکار و ... بهبود یافته و صمیمیت بر رفتار او حاکم می شود. در رابطه با محیط زیست نیز این فرد حقوق حیوانات را رعایت کرده و مثلا برای منافع زودگذر جنگل را تخریب نمی کند چرا که او صبور است و نمی خواهد ره صد ساله را یک شبه طی کند.

بنابراین این شخص محیط زیست را آلوده نکرده و برای منافع شخصی و حزبی افراد دیگر را قربانی نمی کند و سبک زندگی را در پیش می گیرد که او را به تعالی می رساند.

بخش قرآن تبیان


منبع:

خبرگزاری شبستان، مطرح شده در مصاحبه با حجت الاسلام محمدحسین توانایی، استاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و مولف کتاب های "قرآن و معنا درمانی"، "مهارت زندگی"،"آیین و سبک زندگی" و ... .

مطالب مرتبط:

عوامل افزایش دهنده صبر و تحمّل

کلید ورود به بهشت 7 - چگونه اجر هزار شهید را کسب کنیم

شاه کلید موفقیت

بهترین روش برای تمرین صبر

راهکارهای افزایش آستانه تحمل