تبیان، دستیار زندگی
امروزه بار مسئولیت سنگین گسترش فرهنگ پژوهش در سطح جامعه بر دوش معلمان است. پیش از آن که معلمان در امر پژوهش نقش داشته باشند ابتدا باید فرهنگ پژوهش در میان آن ها به اندازه کافی گسترش یافته و همه گیر شود. معلم باید بکوشد تا با شناخت توانمندی ذهنی دانش آموزا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه همایش هفته پژوهش

برنامه همایش هفته پژوهش

امروزه بار مسئولیت سنگین گسترش فرهنگ پژوهش در سطح جامعه بر دوش معلمان است. پیش از آن که معلمان در امر پژوهش نقش داشته باشند ابتدا باید فرهنگ پژوهش در میان آن ها به اندازه کافی گسترش یافته و همه گیر شود. معلم باید بکوشد تا با شناخت توانمندی ذهنی دانش آموزان، زمینه های لازم را برای رویارویی آنان با مسائل مختلف فراهم آورد و در نهایت روش کشف مجهول و پاسخ به سوال را با آن ها بیاموزد. به عبارت دیگر می توان وظیفه اصلی معلم را آموزش مراحل گوناگون کاوشگری نامید که در اثر آن دانش آموزان تبدیل به پژوهشگران و محققانی خواهند شد که برای حل مسائل مختلف، آمادگی لازم دارند آشنا کردن دانش آموزان با روش های تحقیق و پژوهش باعث تغییر در نگرش و ارتقای توانایی نسل جدید در کسب مهارت و دانش های برتر می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان همواره به دنبال دسترسی به آخرین دستاوردهای علمی و عملی در زمینه نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در مدارس است. جلسه های انجمن پژوهش های دانش آموزی همیشه محلی برای بحث و تبادل نظر همکاران پیرامون تجربیات تئوریک و عملی، مسائل، مشکلات و راهکارها بوده است. در چهار سال گذشته این جلسه ها در محل موسسه تبیان، مدرسه ها و پژوهشکده ها برگزار شده است و همیشه دستاوردهای قابل توجهی در زمینه گسترش و نهادینه کردن پژوهش داشته است.

به مناسبت هفته پژوهش و بزرگداشت آن در نظر داریم نشست وسیع تری داشته باشیم، به همین دلیل از کارشناسان متخصصی دعوت کرده ایم تا دستاورد های آموزشی، تربیتی و پژوهشی خود را با همکاران در میان بگذارند.

این نشست روز یک شنبه 24 آذر ماه 92 در میدان فلسطین ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی سالن آمفی تئاتر از ساعت 15-17

با موضوع نشست تخصصی یادگیری پروژه محور برگزار می شود و شامل چهار سخنرانی و یک زمان بحث، گفتگو و تعامل است.

برنامه سخنرانی ها :

1-    جناب آقای دکتر خسرو داودی  مدیر مرکز یادگیری تبیان، متخصص آموزش ریاضیات

ایشان با توجه به تجربه هایی که در مرکز یادگیری تبیان و مدارس شهر تهران در مورد "ضرورت پژوهش در آموزش" صحبت خواهند کرد.

2-    سرکار خانم هیوا علیزاده

‌         مدرس فیزیک

‌         طراح مدل های آموزشی

‌         نفر اول جشنواره روش تدریس فیزیک مبنی بر ict در منطقه 6 و نفر دوم استان تهران در این جشنواره

ایشان در مورد "نقش آموزش بر مبنی پژوهش در یادگیری فیزیک" صحبت می کنند. در زیر خلاصه ای از صحبت های خانم علیزاده آورده شده است:

یکی از اهداف اساسی که در تدریس مفاهیم دروسی مانند علوم دنبال می شود این است که مهارت دانش آموز در ارتباط دادن مفهوم مورد تدریس با پیرامون خود و تحلیل و تفسیر کردن برخی پدیده ها و همچنین حس پرسشگری او تقویت گردد و برای کشف پاسخ مطرح شده با اشتیاق تلاش کند. با توجه به شناختی که از دانش آموز خود داریم طرح درس را به نحوی تدوین می کنیم که قابلیت رفع نیاز در درک بهتر مفهوم درس و همچنین تقویت مهارت های دانش آموز را داشته باشد. بهترین راه ارتباط و جلب توجه دانش آموز به موضوع مورد تدریس ایجاد فرصتی است که او را به ذوق بیاورد  تا او از روی اشتیاق در جریان فرایند یادگیری قرار گیرد.

3-    جناب آقای مجید محسنی  مدیر سایت چیستا

عنوان سخنرانی ایشان " استمرار رمز موفقیت در پژوهش " است. در زیر خلاصه ای از صحبت های ایشان آورده شده است:

کار پژوهش به مرور زمان نتیجه بخش است. در مدت محدود نمی توان انتظار نتیجه مطلوب را داشت و نیاز به سعی و خطای زیاد دارد. چگونه می توان روحیه مناسب برای مواجه با شکست را در دانش آموزان ایجاد کرد؟ آقای محسنی از تجربه های عملی خود در این مورد صحبت می کنند.

4-    جناب آقای محمد نیرو

‌         مدرس ریاضی

‌         دانشجوی دكتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)

‌         کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

ایشان در مورد "پیشبرد عملی برنامه درسی  بر اساس هوش چندگانه " صحبت می کنند . در زیر مقدمه ای از صحبت های ایشان آورده شده است:

تفاوت‌های افراد، تنوع فراوان روش‌های یادگیری و اثرات مختلف به جا مانده از این تفاوت‌هاست. با استفاده از نظریه هوش‌های چندگانه، دانش‌آموزان از «مشاهده» به «مشاركت» و از «دانستن» به «فهمیدن» سوق داده می‌شوند و در این امر به شرایط و موقعیت ایشان توجه جدی مبذول می‌گردد. آموزش مبتنی بر هوش‌های چندگانه علاوه بر ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان، تدریس را جذاب و یادگیری را آسان و شوق‌انگیز می‌نماید. چرا كه این روش، با ایجاد ارتباط میان مفاهیم علمی و تجارب عینی دانش‌آموزان در زندگی، درك و یادگیری آنان را افزایش می‌دهد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی