تبیان، دستیار زندگی
ممیزی کتاب باشد یا نباشد، مسئله این نیست. مسئله این است که عده‌ای فکر می‌کنند نظارت بر کتاب و نشر فقط در کشور ما وجود دارد و برخی از نویسندگان فکر می‌کنند اگر در جایی غیر از ایران حضور داشته باشند هر چه بنویسند به سرعت منتشر می‌شود و هیچ مانعی بر سر انتشا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابهای ممنوعه در غرب!

کتاب‌هایی که به رغم شهرت جهانی، انتشارشان در غرب ممنوع است/ از هاکلبری‌فین تا هری‌پاتر


ممیزی کتاب باشد یا نباشد، مسئله این نیست. مسئله این است که عده‌ای فکر می‌کنند نظارت بر کتاب و نشر فقط در کشور ما وجود دارد و برخی از نویسندگان فکر می‌کنند اگر در جایی غیر از ایران حضور داشته باشند هر چه بنویسند به سرعت منتشر می‌شود و هیچ مانعی بر سر انتشار تراوشات ذهنی آنها وجود ندارد.

کتابهای ممنوعه در غرب!

اما آیا در دنیا ممیزی کتاب وجود ندارد؟

در سایه تبلیغات گسترده‌ای که غربی‌ها برای نشان دادن احترام به آزادی بیان دارند، طرح این سۆال که چه میزان کتاب در غرب سانسور می‌شود، در نگاه اول می‌تواند بی‌معنا باشد، اما با کمی دقت و کمی جست‌وجو به نتایج جالب توجهی از سانسور برمی‌خوریم. در این گزارش تلاش نداریم قوانین مربوط به ممیزی کتاب را در سایر نقاط جهان مورد ارزیابی قرار دهیم ولی برای نمونه چند عنوان کتاب را که دچار سانسور شده‌اند، معرفی می‌کنیم. با آنکه لزوماً معرفی این کتاب‌ها به معنای مخالفت با سانسور آنها یا عدم مخالفت نیست. به همین دلیل ابتدا نگاهی کوتاه به ممیزی و مصادیق آن در کشورمان داریم.

این کتاب‌ها را به یاد داشته باشید

پیش از پرداختن به مصادیق کتاب‌ها باید این نکته را یادآوری کنیم که به دلیل فشار‌های بیش از حد لابی‌های صهیونیست‌ها در غرب، هرگونه نقد هولوکاست به شدت مورد سانسور قرار می‌گیرد. همان طور که روژه گارودی فیلسوف فرانسوی به خاطر نگارش کتاب «اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل» در فرانسه به دادگاه کشانده شد. دادگاه فرانسوی انتشار مجدد این کتاب را ممنوع و گارودی را به پرداخت 240 هزار فرانک جریمه محکوم کرد. این در حالی است که گارودی دست به یک تحقیق علمی زده و کتابش بر اساس اسناد و مدارک گردآوری شده بود. سایر افرادی که به هولوکاست اعتقادی ندارند نیز چنین سرنوشتی را تجربه می‌کنند. سانسور کتاب در غرب به خصوص در ایالات متحده امریکا آنقدر گسترده است که مدافعان آزادی بیان برنامه‌ای را به عنوان « Banned books week» (هفته کتاب‌های سانسور شده) برگزار می‌کنند و گزارش‌هایی از عملکرد دستگاه‌های سانسور غربی منتشر می‌گردد. در لیست این کتاب‌ها به نام‌های بسیار آشنایی برخورد می‌کنیم؛ کتاب‌هایی که معمولاً فیلم‌های سینمایی بسیار مشهوری بر اساس آنها ساخته شده است و نمی‌توان به راحتی نام کتاب و نویسنده آن را از دنیای ادبیات و نویسندگی حذف کرد.

کتابهای ممنوعه در غرب!

خوشه‌های خشم: جان اشتاین بک، نویسنده نام‌آشنای امریکایی در کتاب خوشه‌های خشم به داستان بی‌عدالتی‌ها و زندگی فلاکت‌بار خانواده‌ای امریکایی می‌پردازد. انتشار این رمان که جزو برترین رمان‌های قرن بیستم به شمار می‌آید، در امریکا ممنوع و حتی نسخه‌های آن به آتش کشیده شد.

موش‌ها و آدم‌ها: جان اشتاین بک پیش از نوشتن «خوشه‌های خشم»، موش‌ها و آدم‌ها را نوشت؛ کتابی که باز هم در مورد فقر و تنگدستی مردم امریکا بود. این کتاب به دلایلی چون توهین‌های نژادی، ناسزا و ترویج کشتن از سر ترحم از کتابخانه‌های عمومی امریکا جمع‌آوری و مطالعه آن در مدارس ممنوع شد.

گزارشگران بدون مرز در سال 2013، آزادی بیان در امریکا را که اصل آزادی بیان را به عنوان یکی از اصول قانون اساسی خود عنوان کرده است، در رتبه 32 جهان عنوان کرد.

برباد رفته: رمان مشهور مارگارت میچل که به خاطر آن جایزه ادبی پولیتزر را به دست آورد و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما بر اساس آن ساخته شد. این کتاب به رغم شهرت جهانی‌اش در ایالات متحده ممنوع‌الانتشار شد؛ ممنوعیتی که هنوز هم پابرجاست. دلیل این ممنوعیت پرداختن به مباحث تبعیض نژادی عنوان شده است.

پرتقال کوکی: استنلی کوبریک فیلم پرتقال کوکی را بر اساس رمانی به همین نام نوشته آنتونی برگس، تولید کرد. اما هم کتاب و هم فیلم در امریکا مورد سانسور قرار گرفتند و کاتولیک‌ها علیه آن موضع تندی اتخاذ کردند. انتشار این کتاب به دلیل خشونت بیش از حد که باعث ایجاد اضطراب عمومی و شوک به مخاطب می‌شود، ممنوع اعلام شد.

گزارشگران بدون مرز در سال 2013، آزادی بیان در امریکا را که اصل آزادی بیان را به عنوان یکی از اصول قانون اساسی خود عنوان کرده است، در رتبه 32 جهان عنوان کرد.

هری پاتر: نوشته جی‌کی رولینگ که مجموعه چند را شامل می‌شود. با آنکه همه نسخه‌های آن به فیلم‌های سینمایی تبدیل شده‌اند اما این کتاب‌ها که در ایران خوانندگان زیادی نیز دارد در امریکا و انگلستان به دلیل ترویج جادوگری ممنوع اعلام شده است!

قلعه حیوانات( مزرعه حیوانات): جورج اورول نویسنده انگلیسی با نام دو کتابش یعنی قلعه حیوانات و «1984» یکی از پر بحث‌ترین نویسندگان معاصر به شمار می‌آید. می‌گویند اورول این کتاب را در هجو انقلاب کمونیستی شوروی نگاشته است به همین دلیل روس‌ها انتشار آن را در شوروی ممنوع اعلام کردند. حالا سال‌ها است که شوروی از هم متلاشی شده است اما این بار خواندن کتاب قلعه حیوانات در امارات متحده عربی ممنوع اعلام شده است!

کتابهای ممنوعه در غرب!

جادوگر شهر اوز: در اوایل قرن گذشته «ال فرانک بوئم» رمانی را برای کودکان نوشت به نام جادوگر شهر اوز بر اساس این کتاب تا به حال هم فیلم سینمایی و هم چند مجموعه انیمیشن تولید شده اما در برخی از ایالات امریکا به دلیل چیزی که ترویج سوسیالیسم خوانده می‌شد، خواندن جادوگر شهر اوز ممنوع اعلام شد.

ماجراهای هاکلبری‌فین: رمان مارک تواین که ادامه رمان «تام سایر» به شمار می‌رفت، در سال 1884 منتشر و درست یک سال بعد انتشار آن ممنوع شد. یکی از دلایل این کار، توهین‌های نژادی و نشان دادن نابرابری‌های نژادی عنوان شده است.

در کنار این نام‌ها می‌توان «کلبه عمو تم»، «100 سال تنهایی»، «کد داوینچی»، « مرگ فروشنده» و چند کتاب دیگر را اضافه کرد که نمی‌توان آنها را در کتابخانه‌های عمومی امریکا پیدا کرد.

گزارشگران بدون مرز در سال 2013، آزادی بیان در امریکا را که اصل آزادی بیان را به عنوان یکی از اصول قانون اساسی خود عنوان کرده است، در رتبه 32 جهان عنوان کرد. کمیته مک کارتی در دهه 50 به عنوان «کمیته فعالیت‌های ضد امریکایی» باعث توقیف و سانسور بسیاری از کتاب‌ها شد. پیش از آن نیز و طی جنگ جهانی دوم فرانکلین روزولت رئیس‌جمهور وقت امریکا رسماً دستور ایجاد «دفتر سانسور» را داد. این مقایسه کوتاه با آنچه در بازار نشر ایران می‌گذرد، فرصت خوبی است برای درک آنچه در کشور ما و غرب می‌گذرد، علاقه‌مندان می‌توانند لیست بلند بالای کتاب‌های ممنوع شده در غرب را در سایت‌های ضدسانسور جست‌وجو کنند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: روزنامه جوان /هادی عسکری