تبیان، دستیار زندگی
امروزه هیچ نهادی بدون تکیه بر مدیریت و تدبیر نمی تواند، حیات و حفظ و تقویت سرمایه های خود را تضمین نماید. اصلی ترین عامل موفقیت، توسعه و تکامل مجموعه های اداری، آموزشی، علمی، هنری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را می بایست در مهارت های مدیریتی آن ها جستجو نمود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت‌ترین مدیریت دنیا


امروزه هیچ نهادی بدون تکیه بر مدیریت و تدبیر نمی تواند، حیات و حفظ و تقویت سرمایه های خود را تضمین نماید. اصلی ترین عامل موفقیت، توسعه و تکامل مجموعه های اداری، آموزشی، علمی، هنری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را می بایست در مهارت های مدیریتی آن ها جستجو نمود.

مدیریت خانه

خانواده به عنوان بنیادی ترین و کهن ترین نهاد اجتماعی، از این قاعده مستثنی نیست.

به منظور بررسی این مهم، یعنی نقش مدیریت و نیز لوازم و پیش نیازهای مدیریت موفق و موثر در خانواده نکات ذیل به رشته تحریر در می آید:

تعریف اجمالی مدیریت در خانواده

مدیریت، هنر فراهم آوردن و حفظ و تقویت محیطی است که در آن اعضای خانواده بتوانند در جهت تحقق اهداف تعیین شده به طور موثر و کار آمد فعالیت کنند.

اهمیت و ضرورت مدیریت دو خانواده

1- مدیریت به مثابه بند تسبیح مهره ها و اعضای خانواده عمل نموده موجب وحدت، انسجام، همسویی اعضاء و هدفمندی فعالیت های آنان خواهد شد.

2- امروزه مشکل بسیاری از خانواده ها، مشکل کمبودها نیست، چرا که خانواده های زیادی را می شناسیم که از همه امکانات رفاهی و مالی برخور دارند، امّا به جهت عدم مدیریت کار آمد، دچار هرج و مرج و به هدر دادن امکانات شده اند. لذا رفع مشکل مدیریت از اصلی ترین عوامل زمینه ساز تقویت و بهینه سازی فرآیند فعالیت های اعضای خانواده ها خواهد بود.

3- مدیریت، موجب فرصت سازی، مسئولیت پذیری، خانواده محوری، تمرین قانون گرایی و نظم پذیری اعضاء خواهد شد.

4- خانواده یک سیستم به هم پیوسته است و سیستم بدون تدبیر و مدیریت متلاشی خواهد شد. خانواده های بی مدیر و بی تدبیر، با دچار استبداد و خودرآیی شده و یا در گرداب ناگوار هرج و مرج و بی نظمی گرفتار خواهند شد.

5- مدیریت صحیح و قوی، سلامت جسمی و روحی افراد را تضمین می کند، چرا که درگیری ها، استرس و اضطراب و اختلافات اعضای خانواده با مدیریت سالم کنترل شده و به حداقل خواهد رسید.

زن و شوهر باید به منزله دو دوست و همدم و همدل، به دور از هر گونه بدبینی و بددلی و پنهانکاری با صداقت و صمیمیت ریشه شایعات و گزارشات غلط و سخن چینی حسودان بددل را بخشکانند

لوازم و پیش نیازهای مدیریت خانواده

بی تردید، مدیریت بدون عنایت به قواعد و لوازم مهم و اساسی ذیل، با موانع عمده ای در جهت تحقق اهداف تعیین شده روبرو شده و زمینه های بی اعتمادی، بدبینی و بی توجهی به مقررات و قوانین اعلام شده از سوی مدیر را فراهم خواهد ساخت.

1- تهیه و تدوین برنامه می بایست با مشارکت همه اعضای خانواده صورت گیرد، با هم نه برای هم. تدوین منطقی و مطلوب برنامه و هدف، نیمی از راه طی شده است.

2- تقسیم کار باید بر اساس شش مولفه انجام گیرد: فرصت- قدرت- جنسیت- سن- سواد علاقه

3- همه اعضای خانواده می بایست تابع قواعد و منافع و معیارهای جمع عمل کنند نه بر اساس میل و نفع شخصی- خانواده محور باشند نه خود محور- همان طور که اعضای یک تیم ورزشی و یا کارکنان اداره و مدرسه و ... به محض عضویت، ملزم به رعایت هنجارها، ارزش ها و قواعد آن تیم و گروه خواهند شد.

4- والدین، که نقش مدیر و معاون را در جمع خانوادگی به عهده دارند، مدیریت را می بایست خدمت بدانند نه آمریت. برای هدایت بدانند نه گریز از مسئولیت. برخورد تحکم آمیز و دستوری موجب بی اعتنایی و بی اعتمادی فرزندان به والدین و نیز رواج فرهنگ پنهانکاری و دروغ خواهد شد.

5- مدیر و معاون نباید به هر گزارش و شایعه ای گوش داده و از توهم و بدبینی اولاً نسبت به یکدیگر، دوماً نسبت به فرزندان پرهیز کنند.

مدیریت

دهن بینی و تحت تأثیر تلقینات و تزریقات دیگران واقع شدن از عوامل عمده درگیری ها و اختلافات خانوادگی به شمار می آید.

چه خانواده هایی که به خاطر یک پیامک یا تلفن مشکوک و تکیه بر توهمات ذهنیت های منفی متلاشی شده و روابط گرم و صمیمی به سردی و انجماد گراییده.

زن و شوهر با ید به منزله دو دوست و همدم و همدل، به دور از هر گونه بدبینی و بددلی و پنهانکاری با صداقت و صمیمیت ریشه شایعات و گزارشات غلط و سخن چینی حسودان بددل را بخشکانند.

6- همانطور که دسته بندی ها و جناح بندی های باندی و سیاسی در کشور و ادارات، همچون موریانه پایه های روابط مطلوب و ضوابط مصوب را از میان تهی نموده و کشور و سازمان های اداری را در هم می کوبد.

در سازمان مهم خانواده نیز نباید بین والدین و فرزندان و خویشاوندان دسته بندی و دو دستگی ایجاد شود.

پدر و مادر به عنوان مدیر و معاون، نباید فرهنگ دو دستگی را در خانواده با موضع گیری های نادرست علیه یکدیگر رواج دهند.

همآهنگی و همدلی و همسوی زن و شوهر و پرهیز از دسته بندی و ایجاد مخالف و موافق، موجب تقویت فرهنگ همدلی آرامش و دوستی در کانون خانواده خواهد شد.

7- یکی از مهم ترین مأموریت های مدیر و معاون بالا بردن سطح آگاهی، علمی، آموزشی دینی اعضای خانواده است. لذا فراهم آوردن امکانات، فضا و فرصت این مهم نباید تحت الشعاع کار و اشتغال و ارتقاء سطح اقتصادی و مالی صرف قرار گیرد.

8- اخبار مدیریت به سرعت در بین زیرمجموعه ها منتشر شده و کم و کیف آن تأثیرات فوق العاده ای را در افکار و رفتار اعضاء خواهد گذاشت. لذا مدیر و معاون (والدین) باید بشدت مراقب گفتار و رفتار خود باشند. گاهی اخبار طبقه بندی شده و محرمانه نباید به گوش فرزندان برسد. مثلاً اختلافات و تنش های آنان می بایست در پشت درهای بسته صورت گیرد تا موجب پریشانی و بی اعتمادی فرزندان نسبت به مدیریت نشود.

9- مدیر و معاون، به عنوان اعضای برتر سازمان می بایست از مشاوران و کارشناسان خبره جهت ارتقا؛ سطح علمی و نحوه تصمیم گیری ها استفاده کنند.

رعایت سلسله مراتب در یک سازمان اجتماعی از لوازم قطعی توسعه و رسیدن به هدف است. لذا همه اعضای خانواده بر اساس این اصل مهم، می بایست در تصمیم گیریها نقطه نظرات مدیر را جویا شوند

10- مدیریت باید از نیازهای مادی و معنوی اعضاء، اتفاقات، کاستی ها و ضعف ها و قوت ها اطلاعات جامعی داشته باشد، تا در تقویت قوت ها و کاهش ضعف ها موثر باشد.

11- مدیریت می بایست طرز استفاده از رسانه های مدرن (گوشی همراه به اینترنت- ماهواره...) را بداند و به قواعد استفاده از آن ها پای بند باشد، تا فرزندان نیز فرهنگ استفاده از آن ها را بیاموزند.

12- مدیر و معاون (والدین) نباید از انتقادات و حتی اعتراضات ترس داشته باشند. به خانواده های سالم و با برنامه جلسات نقد و نظر داشته و ضعف ها و کاستی ها را دوستانه به هم گوش زد می کنند.

13- مدیریت سالم هرگز اجازه نفوذ فساد و انحراف و حضور افراد آلوده به انحرافات در داخل سیستم را نخواهد داد. و البته خود نیز از دایره فساد و تباهی فاصله خواهد گرفت

.14- رعایت سلسله مراتب در یک سازمان اجتماعی از لوازم قطعی توسعه و رسیدن به هدف است. لذا همه اعضای خانواده بر اساس این اصل مهم، می بایست در تصمیم گیریها نقطه نظرات مدیر را جویا شوند.

15- مدیر نباید دور از دسترس اعضاء باشد. ارتباط مدیر باید نه همچون ارتباط سر است با بدن. جدایی سر از بدن به معنای مرگ هر دو خواهد بود، پدر و مادر باید وقت بیشتری را به حضور در کنار فرزندان اختصاص دهند.

احمد رزاقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطاب مرتبط:

 قیمت دلار یا قیمت خوشبختی

از آرامش تا آسایش با یک دیدار ساده

قدم زدن در کوچه پس کوچه شادی های زندگی

مدیریت روابط با نزدیک‌ترین‌ها

خانواده‌ی موفق، یک اتفاق ساده 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.