تبیان، دستیار زندگی
احسان نه تنها طهارت فردى را به دنبال دارد، بلكه باعث طهارت اجتماعى نیز مى‏‌گردد؛ زیرا یكى از عوامل مهمّ بسیارى از گناهان اجتماعى فقر است، و هنگامى كه در سایه احسان فقر برچیده شود، جامعه نیز پاك مى‏‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا چراغی كه به خانه روا است...درسته؟


ضرب المثلی در جامعه ما جا افتاده است با این مضمون که : «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» آیا این ضرب المثل درست است ؟آیا بر دستورات اسلام مبنی بر انفاق و ایثار در تعارض نیست؟
انفاق

بارها شنیده‌ایم كه امام حسن مجتبی علیه السلام سه مرتبه تمام دارایى خویش را با فقرا تقسیم كرد، نصف آن را براى خود برداشت و نصف دیگر را به فقرا داد!».[1]

و یا روایتی هست كه؛ مرد نیازمندى خدمت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم رسید و عرض كرد: گرسنه‏‌ام، فقیرم، نیازمندم، كمكم كنید! پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به یكى از اصحاب فرمودند: به منزل ما برو، اگر چیزى، كه به درد این شخص بخورد، یافتى بیاور تا به او بدهیم. آن فرد به منزل پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم رفت و برگشت و چیزى نیافت!

پیامبر خطاب به اصحابش فرمود: كدام یك از شما مى‏‌تواند امشب این شخص را میهمان خود كند و به او غذا بدهد؟

یكى از اصحاب آمادگى خویش را براى این كار اعلان كرد و به همراه آن شخص نیازمند به منزلش رفت. پس از ورود به منزل سرى به آشپزخانه زد، جز غذایى كه خانمش براى او و فرزندانش تهیّه كرده بود، چیزى نیافت!

مرد به همسرش گفت: بچّه‏‌ها را قبل از خوردن شام بخوابان! سپس غذا را بیاور.

همسرش بچّه‏‌ها را گرسنه خوابانید و سپس سفره را پهن كرد، صاحب‏‌خانه پس از آماده شدن شام، چراغ را خاموش كرد. و به همراه میهمان نیازمند مشغول خوردن غذا شد. او دستش را به سوى غذا دراز مى‏‌كرد و بدون این كه غذایى بردارد به نزدیك دهانش مى‌‏برد تا میهمان متوجّه نشود او غذا نمى‏‌خورد و كاملًا سیر شود.

بدینسان او و خانواده‌‏اش آن شب را گرسنه خوابیدند و غذاى مورد نیاز خود را به آن فقیر دادند.

روز بعد به خدمت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم رسید، پیامبر همین كه او را دید فرمود: دیشب با میهمانت چه كردى؟ آن مرد تمام داستان را براى حضرت تعریف كرد. پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: به خاطر این عمل تو دیشب آیه‌‏اى از قرآن بر من نازل شد.

«انصار آن‏‌ها (مهاجرین) را بر خود مقدّم مى‌‏دارند؛ هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند.».[2]

اما سوالی كه اینجا مطرح می‌شود این است كه: چرا این بزرگوران این گونه اهل انفاق بودند مگر این حرف را كه چراغی كه به خانه روا است به مسجد حرام است را قبول نداشتند؟

قرآن مجید درباره زكات، كه نوعى احسان است، تعبیر به «تُطَهِّرُهُمْ» و «تُزَكیهِمْ». دارد؛ یعنى احسان باعث «طهارت» و «تزكیه» احسان‏‌ كننده مى‏‌شود، به رشد اخلاقى او كمك مى‏‌كند و باعث از بین رفتن صفات زشت و رذیله او مى‏‌گردد

شاید بشود در پاسخ این را گفت كه: این بزرگواران می‌دانستد كه؛ خداوند حوایج بسیارى از بندگانش را به وسیله بندگان دیگر انجام مى‌‏دهد و تصوّر نمی‌كردند كه هر چه دارند مخصوص خود آنهاست؛ بلكه خود را واسطه می‌دانستند. و خوشا به حال بندگانى كه واسطه بین خداوند و نیازمندان هستند. خداوند متعال این مطلب را به صورت زیبایى در قرآن كریم بیان كرده است:

«به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آن‌چه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق كنید».[3]

و شاید به خاطر این بوده است كه این بزرگواران می‌دانستند كه: احسان دو رقم تأثیر دارد؛ تأثیرى در احسان‏ كننده (مُحْسِنْ) دارد، و تأثیرى دیگر در احسان‏‌شونده.

تأثیرى كه این عمل در احسان‏‌ كننده دارد، بسیار مهم‏‌تر از تأثیر آن در احسان‏ شونده است. (برخلاف آنچه معمولًا تصوّر مى‏‌شود و بدین جهت در بسیارى از موارد احسان همراه با منّت و آزار و اذیّت است).

جالب این كه قرآن مجید درباره زكات، كه نوعى احسان است، تعبیر به «تُطَهِّرُهُمْ» و «تُزَكیهِمْ».[4] دارد؛ یعنى احسان باعث «طهارت» و «تزكیه» احسان‏‌ كننده مى‏‌شود، به رشد اخلاقى او كمك مى‏‌كند و باعث از بین رفتن صفات زشت و رذیله او مى‏‌گردد.

خداوند حوایج بسیارى از بندگانش را به وسیله بندگان دیگر انجام مى‌‏دهد و تصوّر نمی‌كردند كه هر چه دارند مخصوص خود آنهاست؛ بلكه خود را واسطه می‌دانستند. و خوشا به حال بندگانى كه واسطه بین خداوند و نیازمندان هستند

شاهد این مطلب روایتى است كه مى‏‌گوید: «صدقه‏‌اى كه به فقیر مى‏‌دهید قبل از این كه به دست فقیر برسد، به دست خدا مى‏‌رسد!» .[5]

آیه انفاق .[6] هم به خوبى دلالت بر این مطلب دارد، كه انفاق باعث رشد و نموّ انفاق‏ كننده مى‏‌گردد.

این بزرگواران می‌دانستند كه احسان نه تنها طهارت فردى را به دنبال دارد، بلكه باعث طهارت اجتماعى نیز مى‏‌گردد؛ زیرا یكى از عوامل مهمّ بسیارى از گناهان اجتماعى فقر است، و هنگامى كه در سایه احسان فقر برچیده شود، جامعه نیز پاك مى‏‌گردد.

وقتی انفاق این همه فایده دارد پس این حرف كه «چراغی كه به خانه روا است به مسجد حرام است» دیگر جایگاهی نخواهد داشت.

پی نوشت ها:

[1]. منتهى الآمال، جلد اوّل، صفحه 417،

[2]. «وَ یُۆْثِرُونَ عَلى‏ انْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ .»[حشر ایه 9]

[3]. «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِه‏ وَ انْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیهِ». [سوره حدید آیه 7]

[4]. این دو جمله در آیه شریفه 103 سوره توبه آمده است.

[5].  صحیح مسلم، جلد 2، صفحه 702،( به نقل از مثال‏هاى زیباى قرآن، جلد اوّل، صفحه 109).

[6].  منظور از آیه انفاق، آیه 261 سوره بقره است.

بخش اخلاق عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت رهروان ولایت

مطالب مرتبط:

عاقبت کمک نکردن به فقرا !

اهدای چند قطره خون و رسیدن به بهشت خدا

راهی مطمئن برای افزایش دارایی

بهشت در مقابل دانه‌ای خرما!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.