تبیان، دستیار زندگی
در ابتدای این جلسه فعالیت های انجام شده در جلسه قبل را یادآوری کنید سپس از دانش آموزان بخواهید درباره ی موارد عدم تطابق مدل با دنیای واقعی در كلاس صحبت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمه آتش سوزی - جلسه پنجم

اهداف:

آشنایی با بیمه در دنیای واقعی، مشكلات ناشی از وجود این نهاد در یک جامعه و روش هایی برای حل این مشكلات.

بیمه در دنیای واقعی

1- در ابتدای این جلسه فعالیت های انجام شده در جلسه قبل را یادآوری کنید سپس از دانش آموزان بخواهید درباره ی موارد عدم تطابق مدل با دنیای واقعی در كلاس صحبت كنند. مواردی كه دانش آموزان به آن ها اشاره می كنند را روی تخته بنویسید. دانش آموزان ممكن است مواردی از این دست را ارائه كنند:

پیدا كردن احتمال وقوع آتش سوزی در یک جنگل واقعی به این سادگی ها نیست.

شاید همه مردم حاضر نباشند جنگل خود را بیمه كنند.

ارزش جنگل همه ی مردم با هم مساوی نیست.

در آتش سوزی همه ی جنگل آتش نمی گیرد.

در دنیای واقعی همفكری مردم به شكلی كه در یک گروه 6 نفری ممكن است انجام شود صورت نمی گیرد و احتیاج به سازماندهی دارد كه این سازماندهی هزینه بردار است.

بیمه آتش سوزی - جلسه پنجم

2- دانش آموزان را ترغیب كنید تا مشكلات بیشتری در مدل بیابند. اگر خودتان نكته ای به نظرتان می رسد در كلاس مطرح كنید تا مدل از جوانب مختلف نقد شود.

3- پس از آن كه نظرات مختلف را لیست كردید، كلاس را به گروه های مساوی تقسیم كنید و از هر گروه بخواهید مدل را با توجه به هریک از ایرادات وارد بر آن، اصلاح كرده و به واقعیت نزدیك تر كنند.

4- برای هر یک از مشكلاتی كه در بالا ارائه شد یک پیشنهاد جهت بهتر شدن مدل آمده است:

پیدا كردن احتمال وقوع آتش سوزی در یک جنگل واقعی به این سادگی ها نیست: تا جایی كه می توانیم، پارامترهای مختلف را در نظر می گیریم و با توجه به پیشینه ی آتش سوزی در یک منطقه احتمال وقوع را تخمین می زنیم.

شاید همه مردم حاضر نباشند جنگل خود را بیمه كنند: این مورد گرچه در یک مدل كوچک مشكل ایجاد می كند و این كه اگر یكی از شش نفر گروه نخواهد خود را بیمه كند، باعث می شود كه محاسبات به هم بریزد، اما در دنیای واقعی با توجه به زیاد بودن افراد و تكرار شدن این قبیل حوادث در طول زمان این مشكل كمتر نمود پیدا می كند.

ارزش جنگل همه ی مردم با هم مساوی نیست: هر كس جنگل خود را با توجه به میزان ارزشش بیمه می كند. این یعنی حق بیمه متناسب با ارزش جنگل و در واقع میزان خسارت احتمالی تعیین می شود.

در آتش سوزی همه ی جنگل آتش نمی گیرد. این احتمال را می توان در محاسبه ی خسارات احتمالی ناشی از وقوع آتش سوزی وارد كرد. یعنی خسارات احتمالی را كمتر از ارزش جنگل در نظر بگیریم.

در دنیای واقعی هم فكری مردم به شكلی كه در یک گروه 6 نفری ممكن است انجام شود صورت نمی گیرد و احتیاج به سازماندهی دارد كه این سازماندهی هزینه بردار است. باید نهادی برای بیمه گری تشكیل شود و هزینه ی آن روی حق بیمه ی پرداختی توسط افراد بیمه شونده سرشكن شود.

بیمه آتش سوزی - جلسه پنجم

5- همه ی راه حل های ممكن كه توسط گروه ها برای نزدیک كردن مدل به دنیای واقعی ارائه می شود را در كلاس بررسی كنید و بحث را طوری هدایت كنید تا در پایان این فعالیت شدنی بودن بیمه در دنیای واقعی برای همه ی دانش آموزان مشخص باشد.

6- با طرح یک سئوال كلاس را ادامه دهید. اگر بیمه در جامعه شكل گیرد چه مشكلاتی ممكن است ایجاد شود؟ (مهمترین مشكلی كه ممكن است ایجاد شود این است كه كسی دارایی خود را بیمه كند، ولی در حفظ آن كوشش نكند و بدین ترتیب احتمال وقوع حادثه بالاتر رود، كه این سبب می شود كه در كل خسارات ناشی از حادثه افزایش یابد كه این به ضرر كل جامعه است.)

7- از بچه ها بخواهید پاسخ های خود را در كلاس مطرح كنند. دانش آموزان ممكن است پاسخ های مختلفی ارائه كنند. بحث را طوری پیش ببرید كه مهم ترین مشكلی كه در بالا به آن اشاره شد، در كلاس مطرح شود.

8- مشكل مورد بحث و پیامدهای آن را توضیح دهید و از دانش آموزان بخواهید در گروه خود راه حل هایی برای رفع این مشكل ارائه كنند. در دنیا روش های گوناگونی برای حل این مشكل وجود دارد. دانش آموزان می توانند با توجه به تجربه ها و اطلاعاتی كه دارند نیز به سئوال پاسخ دهند:

شركت بیمه گر می تواند شرایطی را برای بیمه شونده تعیین كند. مثلاً تنها جنگل هایی را بیمه كند كه سیستم اطفاء حریق داشته باشند.

نهاد بیمه گر می تواند جریمه یا جایزه تعیین كند. یعنی حق بیمه را با توجه به عملكرد دوره ی گذشته ی بیمه شونده تغییر دهد.

9- ذهن دانش آموزان را به این سمت سوق دهید که چگونه می شود از سوء استفاده ی بیمه شوندگان جلوگیری کرد و با این بحث کلاس را به پایان برسانید.

تکلیف:  نتایج بحث هایی که در کلاس صورت گرفته را به صورت گزارش تهیه نمایید.

چند راه حل برای جلوگیری از سوء استفاده ی بیمه شوندگان ارائه دهید.

مطالب مرتبط:

بیمه آتش سوزی - جلسه اول

بیمه آتش سوزی - جلسه دوم

بیمه آتش سوزی - جلسه سوم

بیمه آتش سوزی - جلسه چهارم

بیمه آتش سوزی - جلسه ششم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: فاطمه گودرزی