تبیان، دستیار زندگی
مسئله تأمین و تضمین روزى به عنوان یك اصل مسلّم از اصول آفرینش در قرآن مجید مطرح است. یعنى از قرآن استفاده مى شود كه تمام بندگان خدا داراى روزى مقدّر هستند و در دیوان الهى هیچ كس از قلم نیفتاده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا حرص می زنی؟! رزق و روزیمان تضمین شده است!


مسئله تأمین و تضمین روزى به عنوان یك اصل مسلّم از اصول آفرینش در قرآن مجید مطرح است. یعنى از قرآن استفاده مى شود كه تمام بندگان خدا داراى روزى مقدّر هستند و در دیوان الهى هیچ كس از قلم نیفتاده است .


روزی

بهترین راه زندگى

اكنون كه معلوم شد چشم طمع به مال و منال مردم داشتن موجب ذلّت، و قطع طمع باعث عزّت است، بهترین راه این است كه به آن چه خداى متعال روزى و مقدّر فرموده است راضى باشیم و آن گونه كه امام سجاد علیه السلام از خدا مى خواهد ما نیز از خدا بخواهیم و عرضه بداریم: ... واجعل ذلك سببا لقناعتى بما قضیت؛ پروردگارا به من كمك كن تا بر قسمت خویش كه با رضاى تو مقرون است قناعت كنم.

و نیز بگوییم: ... اللّهمّ إنّى أعوذ بك من هیجان الحرص و سورة الغضب و غلبة الحسد و ضعف الصّبر و قلّة القناعة؛ پروردگارا به تو پناه مى برم از هیجان حرص و صولت خشم و حمله حسد و ضعف صبر و كمى قناعت.

زندگى پاكیزه (حیات طیّبه)

از امیرمۆمنان على علیه السلام پرسیدند منظور از (حیات طیّبه) در آیه شریفه: مَنْ عَمِلَ صالِحا مِنْ ذَكَرٍ اوْ انْثى وَ هُوَ مُۆمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیوةً طَیِّبَةً سوره نحل: آیه 97 چیست؟

فرمود: حیات طیّبه (قناعت) است. این بود قسمتى از روایات كه در باره ارزش و اهمیت قناعت از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است. حال به چند نكته ضرورى اشاره مى كنیم.

تأمین و تضمین روزى

چون در خلال بحث قناعت ذكرى از تقدیر روزى به میان آمد مناسب است در این مورد توضیح مختصرى داشته باشیم. مسئله تأمین و تضمین روزى به عنوان یك اصل مسلّم از اصول آفرینش در قرآن مجید مطرح است. یعنى از قرآن استفاده مى شود كه تمام بندگان خدا داراى روزى مقدّر هستند و در دیوان الهى هیچ كس از قلم نیفتاده است.به نمونه اى از آیات توجه كنید:

«وَ ما مِنْ دابَّةٍ فِى الارْضِ الا عَلَى اللّهِ رِزْقُها...» سوره هود: 6 هیچ جنبنده اى در زمین نیست جز آن كه روزى آن بر خدا است... «وَ كَایِّنْ مِنْ دابَّةٍ لاتَحْمِلُ رِزْقَها اللّهُ یَرْزُقُها وَ ایّاكُمْ...» سوره عنكبوت: 60 چه بسیار جاندارانى كه روزى خود را همراه ندارند. خداوند آن ها و شما را روزى مى دهد... «انَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُوالْقُوَّةِ الْمَتینُ» سوره الذاریات: 58 به راستى خداوند تنها روزى دهنده و صاحب قوّت و قدرت است.

امیر مۆمنان علیه السلام فرمود: ...و قد جعل اللّه الاستغفار سببا لدرور الرّزق و رحمة الخلق فقال سبحانه: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ انَّهُ كانَ غَفّارا یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْرارا»

«...وَ لاتَقْتُلُوا اوْلادَكُمْ مِنْ امْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ ایّاهُمْ...»سوره انعام: 151 فرزندانتان را به خاطر فقر و نادارى نكشید كه ما روزى شما و آن ها را مى دهیم «...وَ لاتَقْتُلُوا اوْلادَكُمْ خَشْیَةَ امْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ ایّاكُمْ...» سوره اسراء: 31 فرزندانتان را از ترس گرسنگى نكشید كه ما روزى آن ها و شما را مى دهیم...از این آیات به طور صریح استفاده مى شود كه روزى دهنده تنها خداى متعال است و اوست كه روزى جانداران را تضمین و تأمین فرموده و با دقّت در این آیات و امثال آن، موضوع تضمین روزى به عنوان یك واقعیت تكوینى روشن مى شود.

كوشش و تلاش

با این كه خداوند تعالى روزى را تضمین فرموده است اما از این نكته نباید غفلت ورزید كه تضمین روزى بدان معنى نیست كه روزى هر كس را در خانه اش مى آورند و یا از آسمان براى او مائده نازل مى كنند بلكه مقصود آن است كه در عالم طبیعت منابع تأمین روزى جانداران پیش بینى شده است، چنان كه قرآن مى فرماید: «... وَ قَدَّرَ فیها اقْواتَها...» سوره فصلت: 10 خداوند اقوات و روزى جانداران را در جهان به اندازه قرار داد...

ولى براى تحصیل روزى باید كوشش كرد و از منابع گسترده الهى آن را به دست آورد كه: «وَ انْ لَیْسَ لِلْإنْسانِ الا ما سَعى» سوره نجم: 39 براى انسان بهره اى جز سعى و كوشش او نیست.

کار

داستان

امام صادق علیه السلام در ضمن حدیثى فرمود: ...إنّ قوما من أصحاب رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم لمّا نزلت (وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ) سوره 65: آیه 2 ـ 3 أغلقوا الابواب و أقبلوا على العبادة و قالوا قد كفینا فبلغ ذلك النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فأرسل إلیهم فقال ما حملكم على ما صنعتم؟ فقالوا: یا رسول اللّه تكفّل (اللّه) لنا بأرزاقنا فأقبلنا على العبادة فقال إنّه من فعل ذلك لم یستجب له علیكم بالطّلب.

هنگامى كه آیه وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ...سوره طلاق: آیه 2 نازل شد گروهى از اصحاب رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلم درها را به روى خود بستند و به عبادت روى آوردند و تنها كارشان عبادت خدا بود و گفتند روزى ما از طرف خدا تضمین شده است. وقتى خبر به پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلم رسید دنبال آنان فرستاد.

هنگامى كه خدمت حضرت رسیدند فرمود: چه چیز شما را به این كار واداشت؟ عرض كردند: یا رسول اللّه خداى متعال طبق این آیه روزى ما را ضمانت كرده است، به همین جهت دنبال كسب و كار نمى رویم و به عبادت خدا روى آورده ایم. فرمود: هر كس این گونه رفتار كند دعایش مستجاب نمى شود، دنبال كسب و كار بروید و براى تهیه روزى كوشش كنید.

پس همان گونه كه پیشوایان دینى ما براى تحصیل روزى و امرار معاش فعالیت مى كردند ما نیز وظیفه داریم براى كسب روزى فعّال باشیم.

روزى انسان از سوى خداوند تضمین شده است

با اینكه انسان وظیفه دارد براى امرار معاش و به دست آوردن روزى حلال كار كند و زحمت بكشد اما از این نكته نیز نباید غفلت ورزد كه با آن همه سعى و تلاش بیش از آن چه روزى اش باشد نصیبش نخواهد شد و آن چه خداى متعال براى انسان معین فرموده است هر كجا كه باشد به او خواهد رسید.

امیرمۆمنان علیه السلام در این باره مى فرماید: یا ابن آدم الرّزق رزقان رزق تطلبه، ورزق یطلبك فإن لم تأته اتاك...

اى فرزند آدم روزى دو گونه است: یكى آن كه تو در جستجوى آن هستى، و دیگر آن كه تو را مى جوید كه اگر به دنبال آن نروى به سراغ تو مى آید...

و در وصایاى خود به فرزندش امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: واعلم یا بنىّ أنّ الرّزق رزقان رزق تطلبه و رزق یطلبك فإ ن أنت لم تأته اتاك...

پسرم بدان كه روزى بر دو گونه است: یك نوع روزى است كه به جستجوى آن بر مى خیزى، و روزى دیگرى است كه به سراغ تو خواهد آمد هر چند تو سراغ او نروى...

به هر حال، آنچه مسلّم است خداى متعال روزى انسان را ضمانت كرده است، كه امیرمۆمنان علیه السلام فرمود: ... قد تكفّل لكم بالرّزق؛ خداوند روزی هایتان را ضمانت كرده است .

از امیرمۆمنان على علیه السلام پرسیدند منظور از (حیات طیّبه) در آیه شریفه: مَنْ عَمِلَ صالِحا مِنْ ذَكَرٍ اوْ انْثى وَ هُوَ مُۆمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیوةً طَیِّبَةً سوره نحل: آیه 97 چیست؟ فرمود: حیات طیّبه (قناعت) است. این بود قسمتى از روایات كه در باره ارزش و اهمیت قناعت از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است. حال به چند نكته ضرورى اشاره مى كنیم

علل و عواملى وجود دارد كه در كاهش و افزایش روزى انسان نقش بسزایى دارد و از آن جا كه فعلا در صدد مطرح كردن این بحث به طور تفصیل نیستیم به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مى كنیم:

عوامل زیاد شدن روزى

1. تقوا و پرهیز از گناه: خداوند تعالى در قرآن كریم فرموده است:

«وَلَوْ انَّ اهْلَ الْقُرى امَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالارْضِ وَلكِنْ كَذَّبُوا فَاخَذْناهُمْ بِما كانُوا یَكْسِبُونَ» سوره اعراف: آیه 96

اگر اهالى شهرها و قریه ها همگى با هم ایمان آورند و تقوا داشته باشند درهاى رحمت و بركت را از آسمان و زمین به رویشان مى گشاییم. امّا آنان حقایق را تكذیب كردند، ما نیز آن ها را به كیفر اعمالشان مجازات كردیم.

و نیز فرموده است: «...وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یَرْزُقُهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ...» سوره طلاق: آیات 2ـ3

هر كس تقوا داشته باشد و حریم الهى را نگهدارى كند خدا براى او راه گریزى قرار مى دهد و از آن جا كه گمان ندارد او را روزى مى دهد...آیه اول در مورد تقواى گروهى و اجتماعى است، زیرا چنآن چه بعضى پرهیزكار و بعضى گناهكار باشند نمى توان گفت اهالى قریه اهل تقوا هستند.

پس در صورتى كه همگان پرهیزکار شوند مصداق براى كلام خدا پیدا مى شود، آن گاه همه مشمول رحمت و بركت الهى مى شوند. اما آیه دوم تقواى فردى را بیان مى كند كه تقواى فردى نیز منشأ گشایش كار خواهد بود.

2. استغفار: عامل دوم استغفار است.امیر مۆمنان علیه السلام فرمود:

... و قد جعل اللّه الاستغفار سببا لدرور الرّزق و رحمة الخلق فقال سبحانه: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ انَّهُ كانَ غَفّارا یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْرارا» سوره نوح: آیات 10 ـ 11.

... خداوند استغفار و توبه را وسیله اى براى فراوانى روزى و رحمت قرار داده است. خداى سبحان فرموده است: (از پروردگارتان طلب آمرزش كنید كه او بسیار آمرزنده است، تا باران رحمتش را از آسمان پى در پى بر شما فرو فرستد.)

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

اسک دین

پرسمان

اهل البیت

مطالب مرتبط:

چگونه روزیمان را زیاد کنیم ؟!

رابطه افزایش روزی با زرنگی

هیچ دهان بازی بدون روزی نمی‌ماند!

تکنیک های معنوی برای افزایش رزق و روزی

راههای بی دردسر افزایش روزی

نسخه قرآن برای افزایش روزی

سوره هایی برای افزایش روزی

عاملی برای افزایش روزی

رابطه محکم نماز شب و افزایش روزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.